تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران رویکرد و چگونگی اجرای طرح "تهران، شهر خانواده" را تشریح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، مریم اردبیلی درباره وضعیت اجرای طرح «تهران، شهر خانواده» اظهار کرد: شهرها بر اساس خصوصیات اقلیمی، ژئومورفولوژیک، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، کاربری‌های غالب، سیاسی و حاکمیتی توسعه یافتند و این توسعه یا بر اساس تفکر و برنامه بوده، یا بدون برنامه و ناموزون، یا کنترل شده و طراحی شده و یا رها شده و بی‌نقشه و در نهایت یا پایدار بوده است یا ناپایدار.

وی ادامه داد: امروزه شهرهایی شایسته بهتر زیستن و دارای شاخص‌های مترقی رفاه شهروندی هستند که برای دستیابی به توسعه پایدار و اهداف آن گام برداشته‌اند که البته برای دستیابی به این اهداف توجه به تمامی افراد و اقشار یک جامعه و برآوردن نیازها و مطالبات آنها ضروری و حیاتی است.

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران تصریح کرد: با چنین دیدگاهی، با آموختن و الگو گرفتن از شهرهای پایدار و زیست‌پذیر موفق در جهان و با بهره‌مندی از تجربیات سالیان متمادی مدیریت بلدیه و شهرداری، درس‌آموزی از آزمون و خطاهای گذشته در مدیریت و اداره شهرها و کلان‌شهرها و به‌ویژه شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران رویکردی با عنوان "تهران شهر خانواده" پیشنهاد و ترویج و توسعه مفهوم آن از سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

وی افزود: با اجرای صحیح این طرح و مشارکت و همراهی مردم با شهرداری و مدیریت شهری و حمایت مدیران ارشد، "تهران، شهرِ خانواده" یا به اختصار "تهرانِ خانواده" به یکی از اصلی‌ترین رویکردها و خصیصه‌های شهر تهران بدل خواهد شد.

تهران خانواده تمامی اقشار و افراد خانواده را هدف‌گذاری کرده است

اردبیلی گفت: این رویکرد تمامی اقشار و افراد جامعه را هدف‌گذاری کرده و تفکر، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی‌ و اجرا در هر موضوع مرتبط با شهر و مدیریت شهری را در قالب خانواده و در ارتباط با آن مد نظر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: شهری که برای خانواده زیست‌پذیر و مطلوب و دارای خصیصه‌های مترقی و متمدنانه شهروندی برای یک خانواده باشد خود به خود برای تک تک اعضای خانواده نیز مطلوب و زیست‌پذیر خواهد بود، این اعضا همه گروه‌ها اعم از کودکان، بانوان، مردان، سالمندان، بیماران، افراد آسیب‌پذیر، توان‌یابان و غیره را در بر می‌گیرد.

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران تصریح کرد: تهرانِ خانواده از زمان آغاز گفتمان این رویکرد، همواره در حال اصلاح، بهبود خود و حرکت به سمت بلوغ بوده است و نمی‌توان آن را در مرحله‌ای متوقف دانست.

وی گفت: شهرها محیط و بستر زندگی خانواده‌ها هستند، بنابراین اگر امکانات، تسهیلات و تجهیزاتی برای نهادِ خانواده فراهم شود اساساً در بستر همین فضا محقق خواهد شد بنابراین برای دستیابی به مدیریت مطلوب و حکمروایی خوب شهری، بدون شک شهروندان باید در خلق و شکل‌گیری این آرمان مشارکت داشته و به ایفای نقش بپردازند.

وی ادامه داد: بر این اساس یکی از ملزومات شکل‌گیری و ایجاد چنین فرهنگی و انتقال آن به نسل‌های بعدی، پایداری و استمرار این تفکر و رویکرد در یک فضا، قالب و از طریق فرآیندهای معینی است که در رویکرد شهرِ خانواده تعریف می‌شوند.

تهرانِ خانواده به جنبه‌های مختلف ارتباط خانواده با شهر و متقابلاً ارتباط شهر با خانواده می‌پردازد

اردبیلی خاطرنشان کرد: تا به امروز عمدتاً خانواده به عنوان واحد گیرنده خدمات در نظر گرفته می‌شد و آن را واحد دارای عملکرد و قادر به مشارکت و تصمیم‌گیری به شمار نمی‌آوردند، اما تهرانِ خانواده به جنبه‌های مختلف ارتباط خانواده با شهر و متقابلاً ارتباط شهر با خانواده می‌پردازد؛ چالش‌ها و معضلات را از دیدگاه خانواده یا توسط خانواده‌ها شناسایی می‌کند و از همین دیدگاه برای آنها راه‌حل ارائه می‌کند و پذیرای راه‌حل‌های ارائه شده آنهاست و در نهایت با عاملیت و کنشگری همین خانواده‌ها در جهت رفع مشکلات، معضلات و چالش‌های شناسایی شده اقدام خواهد شد.

وی افزود: در تهرانِ خانواده، خانواده‌ها قادر خواهند بود در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و مشارکت خانواده‌ها در تصمیم‌گیری‌های شهری یک جنبه مهم از توسعه پایدار و مدیریت شهری پایدار است. نمود عینی تهرانِ خانواده به صورت ایجاد تغییرات و اصلاحات کالبدی و غیرکالبدی در شهر به نفع نهاد خانواده و توجه ویژه به ظرفیت این واحد اجتماعی در پیشنهاد، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، اقدامات و فعالیت‌ها خواهد بود.

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران تصریح کرد: همچنین نهاد خانواده توسط مجموعه مدیریت شهری به عنوان یک نهاد عامل، کنشگر و مشارکت‌کننده در تصمیم‌گیری‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد. پیشبرد اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری و تفویض برخی از اختیارات و مسئولیت‌ها به آنها و از سویی دیگر ارتقاء توان و ظرفیت کاری مدیریت شهری، ارتقاء کیفیت اقدامات و بهبود عملکرد آن از طریق جلب مشارکت خانواده‌ها و شبکه خانواده‌های داوطلب از دیگر نمودهای عینی تهرانِ خانواده خواهد بود.

وی گفت: در ۳ سال اخیر به منظور تحقق رویکرد تهرانِ خانواده ریل‌گذاری‌هایی انجام شده است تا این رویکرد در مسیر صحیح و مطلوب خود هدایت شود.

وی ادامه داد: رویداد ایده‌پردازی تهران ۱۴۰۴ با موضوع تهران شهرِ خانواده، کارگاه‌های تسهیلگری آشنایی با مفهوم تهرانِ خانواده در سطح مناطق، طراحی برند تهرانِ خانواده، تدوین معیارها و شاخص‌های تهران خانواده و تدوین لایحه تهرانِ خانواده به منظور تحکیم بنیان‌های این رویکرد و ارتقاء قدرت اجرایی آن، تولید محتواهای تخصصی در قالب مجلات اختصاصی با موضوع تهرانِ خانواده و ... مورد پیگیری قرار گرفته‌ است.

اردبیلی اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی مدرسه تسهیلگری تهران خانواده، برگزاری رویدادهای نوآوری اجتماعی در حوزه شهر و خانواده با رویکردهای تخصصی در مدیریت شهری و برنامه‌هایی از این قبیل در دستور کار قرار دارد.

منبع: تسنیم