آمار دقیق تعداد دفعاتی که سریال «مختارنامه» از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفته، از دست مدیران سیما هم در رفته است. اما این سریال به‌نظر می‌رسد جزو پربازدیدترین مجموعه‌هایی است که از سیما پخش شده است.

همشهری آنلاین: «مختارنامه» داوود میرباقری در هر مناسبت مذهبی در کنداکتور پخش قرار گرفته است، زمانی حواشی برای برخی از بازیگران این سریال پیش آمده بود. گمان می‌رفت این سریال دیگر از تلویزیون پخش نخواهد شد. اما مدیران سازمان باز هم درصدد پخش سریال برآمدند.
• مختارنامه در ۴۰قسمت، ۶۰دقیقه‌ای تولید شده، به‌صورت خالص ۲هزار و ۴۰۰دقیقه بدون درنظر گرفتن زمان باکس پیام‌های بازرگانی مدت زمانی است که هر بار پخش این سریال آنتن شبکه‌های تلویزیون را به‌خود اختصاص می‌دهد. اواخر دهه ۹۰ اعلام شد که سود بازپخش این سریال در هر سال ۸۰۰میلیارد تومان است.
• مختارنامه، نخستین بار در روز ۹ مهر ۸۹ از شبکه اول سیما پخش شد. فیلمبرداری این سریال اما از سال ۸۲ آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید. نکته مثبت دیگر مختار، تنوع لوکیشن‌ها و تصاویری است که دیده می‌شود. تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل، اسلامشهر، کویر سفیدشهر و شاهرود شهرهایی هستند که در آنها حدود ۷۰۰سکانس تصویربرداری شده است. تعداد لوکیشن‌های داخلی و خارجی بیش از ۱۲۲لوکیشن بوده و ۷هکتار در زمینی به وسعت ۲۴هکتار اندازه ساخت دکور است.
• این سریال در زمان تولید جزو سریال‌های پرهزینه سازمان بود و حتی عنوان شد که سریال «ثارالله» شهریار بحرانی به‌خاطر بودجه و دیگر مسائل به‌خاطر این سریال ساخته نشد.
• «مختارنامه» بیش از۵ سال از عمر کارگردانی مثل داوود میرباقری را به‌خود اختصاص داده، از گروه بازیگران شاخص سینمایی برخوردار بوده و تولید پرهزینه و سنگینی داشته است.
• آمار بازدید بینندگان سریال‌های تلویزیونی در تلوبیون نشان داده که این مجموعه (مختارنامه) باز هم بیشترین مخاطب خود را نسبت به دیگر سریال‌های تلویزیونی داشته است.
• مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» که در بازپخش از شبکه آی‌فیلم به قسمت‌های پایانی نزدیک شده و به‌زودی به اتمام می‌رسد، بار دیگر نسبت به دیگر سریال‌های در حال پخش، آمار بهتری را از نظر میزان بیننده ثبت کرده است.


• براساس آمار خروجی پلتفرم تلوبیون، ۱۰قسمت اخیر «مختارنامه» در بازپخش اخیر به ازای هر قسمت به‌طور میانگین ۳۳هزار بازدید دارد. این در حالی است که طی یک دهه اخیر، این مجموعه بارها و بارها تکرار شده و حالا یکی از رکوردداران بازپخش در تلویزیون است.
• این رقم برای ۱۰قسمت آخر «فراری» شبکه یک ۵.۴هزار بازدید، «پشت پرده» شبکه دو ۹.۲هزار بازدید، «آقای قاضی ۲» شبکه دو ۳۰.۱هزار بازدید و «دربندون» شبکه سه ۹.۸هزار بازدید است. مجموعه «بدل» شبکه ۳ نیز که تنها ۳ قسمت از آن پخش شد، در آن۳ قسمت به‌طور میانگین ۱۵.۷هزار بازدید داشت.
• تنها مجموعه تلویزیونی جدید هفته‌های اخیر که در تلوبیون بیش از «مختارنامه» بازدید داشته، «رخنه» شبکه یک است که در ۱۰قسمت آخر به‌طور میانگین ۹۵.۹هزار بازدید ثبت کرد.
• «مختارنامه» با وجود آنکه بیش از هر سریال دیگری بازپخش می‌شود، همچنان بیش از اغلب سریال‌های تازه تلویزیون برای مخاطبان جذابیت دارد و محصولات تازه، همچنان قابلیت رقابت با آن را ندارند.

• این نکته هم قابل تامل است که در محاسبه آمار بینندگان در تلوبیون؛ امکان بررسی سریال «سرزمین مادری» وجود ندارد؛ چراکه به جای قرارگیری در بخش اصلی تلوبیون در بخش تلوبیون پلاس قرار می‌گیرد و آمار بازدیدش قابل رهگیری نیست.

منبع: همشهری آنلاین