هوش مصنوعی مولد، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات جدید را با سرعت بیشتری تولید کنند. این محصولات می‌تواند هر چیزی ازجمله داروهای جدید، پاک‌کننده‌های خانگی فاقد مواد سمی، طعم‌ها و عطرهای جدید، آلیاژهای جدید و تشخیص سریع‌تر و بهتر باشند.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: به نظر می‌رسد چت ربات‌های پیشرفته، دستیارهای دیجیتال و کمک‌های برنامه‌نویسی از جمله نقاط جالب استفاده از هوش مصنوعی نسل قبل در تجارت باشند.

راه‌اندازی ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲ باعث توجه زیاد به هوش مصنوعی شد؛ به گونه ای که در حال حاضر شرکت‌ها در تلاش برای پذیرش این فناوری و نشان دادن نوآوری هستند.

اشکال قدیمی هوش مصنوعی

بسیاری از موارد استفاده از هوش مصنوعی که امروزه در تجارت جاافتاده است، از اشکال قدیمی‌تر و شناخته شده هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند یا از قابلیت‌های «تولیدکننده» هوش مصنوعی برای تولید متن، تصاویر و داده‌های دیگر کمک نمی‌گیرند. چت ربات‌های قدیمی، موتورهای توصیه محصول و چندین ابزار مفید دیگر نیز ممکن است فقط بر اشکال قبلی هوش مصنوعی تکیه داشته باشند.



بازگشت سرمایه

Kjell Carlsson، رئیس استراتژی هوش مصنوعی در Domino Data Lab، ارائه‌دهنده پلت فرم هوش مصنوعی سازمانی می‌گوید: بعضی صنایع مانند بیوتکنولوژی در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی ژنرال هستند، اما بسیاری از شرکت‌هایی که این فناوری را آزمایش می‌کنند، تاکنون تعداد محدودی از موارد استفاده را پیدا کرده‌اند. او می‌گوید برای بسیاری از شرکت‌ها بازگشت سرمایه با هوش مصنوعی مبهم است.
پیش‌بینی‌کننده هوش مصنوعی
به گفته رئیس استراتژی هوش مصنوعی، واقعیت برای بسیاری از کاربران این است که آنها اطلاعات کافی برای ایجاد استراتژی هوش مصنوعی با استفاده از موارد استفاده مولد از هوش مصنوعی ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند زود به نتیجه برسند.
آنها چند مورداستفاده دارند که به‌شدت روی آن‌ها فشار می‌آورند، اما در حال ایجاد این مجموعه از یادگیری ماشینی سنتی و موارد استفاده پیش بینی کننده هوش مصنوعی نیز هستند و در حال حاضر موارد استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است.

بیشتر بخوانیم:

هوش مصنوعی زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا
برنامه نویسی چیست؟ راهنمای انتخاب زبان برنامه نویسی

مکالمات طبیعی‌

درحالی‌که چت‌بات‌های ساده با استفاده از تشخیص کلمات و عبارات مدت‌هاست وجود دارند، چت ربات‌های جدیدتر با قابلیت‌های هوش مصنوعی ژنتیکی می‌توانند هنگام رسیدگی به بسیاری از درخواست‌های مشتریان، مکالمات طبیعی‌تری داشته باشند.

فناوری نوظهور برتر

تحلیلگر فناوری اطلاعات، Forrester، هوش مصنوعی ژنرال برای زبان و عاملان هوش مصنوعی را به‌عنوان دو مورد از ۱۰ فناوری نوظهور برتر خود برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.
برای مثال، سرویس حمل و نقل اروپایی Bolt، یک ربات چت هوشمند را برای رسیدگی به اکثر شکایات مشتریان به کار گرفته که باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ها می شود.

کارلسون خاطرنشان می‌کند بسیاری از شرکت‌هایی که با ژن هوش مصنوعی آزمایش می‌کنند نگران بروز مشکلات هستند، اما برای شکایات سطح پایین مشتریان، چند اشتباه نادرست پایان دنیا نیست.

دویچه تلکام از هوش مصنوعی ژنرال برای بهبود دستیار هوش مصنوعی Frag Magenta خود استفاده کرده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند دستیار چت بتواند هر سال ۳۸ میلیون تعامل با مشتری را مدیریت کند.

دستیارهای دیجیتال

چندین شرکت بزرگ فناوری اطلاعات از جمله مایکروسافت و گوگل، دستیارهای دیجیتالی هوش مصنوعی یا خلبان‌های ژنرال را تبلیغ می‌کنند.

این دستیاران می‌توانند اطلاعات جست‌وجو، اسناد و ارائه‌های اسلاید ایجاد و همچنین زنجیره‌های ایمیل و کنفرانس‌های ویدئویی را خلاصه کنند.

بعضی برنامه‌های کنفرانس ویدئویی، رونویسی و خلاصه‌سازی را تولید می‌کنند. برنامه‌هایی مانند Grammarly اشتباهات گرامر، املا و نقطه‌گذاری را تصحیح می‌کنند.

راه‌حل خرید با کمک هوش مصنوعی

نیک ریوکس، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد فناوری Labviva، ارائه‌دهنده راه‌حل خرید با کمک هوش مصنوعی، می‌گوید: دستیارهای دیجیتال می‌توانند برای نیازهای خاص نیز تخصصی شوند. به‌عنوان‌مثال اگر یک شرکت به طور منظم ترکیبات شیمیایی یا بیولوژیکی حساس را خریداری می‌کند، هوش مصنوعی ژنرال می‌تواند دستورالعمل‌های ویژه‌ای را به سفارش خرید اضافه کند.

او می‌گوید: از جمله موارد استفاده از هوش مصنوعی مولدسازمانی، مواردی هستند که وظایف انسانی را با تقویت مانند تولید محتوا، پیشنهادها و اتوماسیون کارهای دستی ساده‌سازی می‌کنند.

دستیاران کدنویسی

به گزارش cio یکی از موارد استفاده برای نسل AI که بیشتر ظاهر می‌شود، دستیار کدنویسی است. هوش مصنوعی ژنرال می‌تواند کد نرم‌افزاری اولیه را بنویسد و به برنامه‌نویسان انسانی هم اجازه می‌دهد تا روی کارهای پیچیده‌تر تمرکز کنند.

Julian LaNeve، مدیر ارشد فناوری در استارت‌آپ هماهنگ‌سازی داده Astronomer می‌گوید: این برنامه‌نویس‌های کد می‌توانند به برنامه‌نویسان کمک کنند تا زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوند، به‌جای مراجعه به موتور جست‌وجو یا منابع دیگر برای یافتن پاسخ، روی کد تمرکز کنند.

او با اشاره به مدل‌های زبان بزرگ می‌گوید: آنها می‌توانند در عوض یک نظر کد بنویسند و به یک LLM اجازه دهند کدشان را برای آنها تکمیل کند


کاهش زمان و هزینه

ناتالی لمبرت، مؤسس و شریک مدیریت در GenEdge Consulting، یک شرکت مشاوره هوش مصنوعی می‌افزاید: Gen AI برای توسعه وب بسیار مفید است. هوش مصنوعی ژنرال با ایجاد کد وب‌سایت، می‌تواند زمان و هزینه موردنیاز برای به‌روزرسانی وب‌سایت‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

دموکراتیزه‌کردن توسعه

او می‌گوید: با استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT، حتی کاربران بدون تخصص فنی هم می‌توانند کد را به طور مستقیم در وب‌سایت‌های خود توسعه و پیاده‌سازی کنند. این فرایند توسعه را دموکراتیزه می‌کند و به متخصصان وب اجازه می‌دهد تاچشم انداز خود را با کمک هوش مصنوعی تحقق بخشند.