با وجود اینکه مقامات دفاعی کشور طی سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند سامانه باور ۳۷۳ از اس ۴۰۰ روسیه نیز پیشرفته‌تر است، رسانه‌های غربی از سفر شویگو به ایران تعبیر به درخواست خرید این سامانه‌های روسی کرده‌اند.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی در گزارش‌های اخیر خود از سفر سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه به تهران مدعی شدند که این سفر برای تحویل سامانه‌های راداری و پدافند هوایی مورد درخواست ایران انجام شده است.

پس از تحویل اولین محموله سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران در سال ۱۳۹۵، گزارش‌های غیررسمی متعددی مدعی درخواست ایران برای سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه شده بودند. این گمانه‌زنی‌ها مدعی بودند روسیه تاکنون با تحویل این سامانه‌ها به ایران موافقت نکرده است. اظهارات فرماندهان نظامی کشور در خصوص ساخت سامانه پدافندی مشابه باور ۳۷۳ و مقایسه آن با اس ۴۰۰ این گمانه‌ها را تقویت می‌کرد.

در عین حال هیچ‌گاه سخنی از انعقاد قرارداد مشخص دفاعی میان ایران و روسیه برای خریداری سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه مطرح نشده است. ایران و روسیه از سال ۱۳۸۶ در موضوع سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ قرارداد نظامی داشتند. این سامانه پس از ۹ سال در سال ۱۳۹۵ به ایران تحویل شد.

رسانه‌های آمریکایی فروردین‌ماه امسال مدعی شده بودند اسرائیل در حمله به محلی نزدیک تاسیسات اتمی نطنز و پایگاه هشتم شکاری اصفهان، یکی از سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ را از بین برده است.

گزارش‌های جدید تداعی کننده جایگزینی سامانه‌های جدیدتر اس ۴۰۰ است که ضعف سامانه‌های اس ۳۰۰ را نیز جبران کرده است.

۲ مقامات به نیویورک تایمز می گویند که برخی از سیستم ها به دنبال درخواست ایران برای تسلیحات ارائه شده است، زیرا اسرائیل تهدید به حمله می کند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مقامات ایرانی می‌گویند روسیه تحویل تجهیزات دفاعی هوایی و راداری پیشرفته به ایران را پس از درخواست تهران از کرملین برای تسلیحات آغاز کرده است.

تایمز اسرائیل مدعی شد: در حالی که رسانه‌های محلی ایران گزارش دادند که تهران این تجهیزات را درخواست کرده است، یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک مقام دیگر در گفت‌وگو با (نیویورک) تایمز تأیید کردند که نه تنها این درخواست انجام شده، بلکه تحویل‌ها نیز آغاز شده است.

در گزارش تایمز اشاره ای نشده است که ایران چه تجهیزاتی از روسیه درخواست کرده یا چه تجهیزاتی تحویل داده است. ایران برخی از سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه را در اختیار دارد، اگرچه مسکو اکنون سامانه پیشرفته‌تر اس-۴۰۰ را در اختیار دارد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور جدید ایران در یک دیدار در تهران به سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه گفت: روسیه از جمله کشورهایی است که در شرایط سخت کنار ملت ایران ایستاده است.

شویگو قبل از اینکه در ماه مه به شورای امنیت منتقل شود، وزیر دفاع روسیه بود. او اخیرا در نشست تلویزیونی شبکه ازوزدا روسیه در کنار دریادار علی‌اکبر احمدیان فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کند نشان داده شد.

تنش‌های در هم پیچیده این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است جنگ دوم راه بیفتد. وعده‌های ایران و حزب‌الله برای انتقام از ترورهای اخیر این نگرانی‌ها را بیشتر برانگیخته است. ایالات متحده و برخی از کشورهای منطقه دیوانه‌وار تلاش می‌کنند تا شرایط را آرام کنند و از انفجار یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری کنند.