حزب‌الله لبنان در حمله‌ای پهپادی بسیاری از زیرساخت‌های صهیونیست‌ها را هدف قرار داد.

همشهری‌آنلاین؛ «همه نگاه‌ها به میدان باشد». این جمله قاطع چند وقت پیش سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. بعد از این سخنرانی بود که حملات مقاومت لبنان در اراضی اشغالی فلسطین هم در عمق هم در سطح افزایش یافت، تا اینکه روز گذشته دور جدیدی از حملات پهپادی به عمق اراضی اشغالی افزایش یافت و شهر نهاریا و برخی پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها در شمال مورد هجوم پهپادی قرار گرفت و چند نفر هم کشته و زخمی شدند. ظهر دیروز برای اسرائیلی‌ها روز داغ و سنگینی بود. مقاومت لبنان حمله مهمی را انجام داد که معادلات میدان جنگ را تا حدود زیادی در روزهای آینده تغییر خواهد داد. بر اساس این گزارش، طی 300 روز گذشته حزب الله 1328 عملیات علیه مواضع ارتش صهیونیستی ،422 عملیات علیه شهرک‌های صهیونیستی و 198 حمله به مقرهای نظامی دشمن انجام داده است.همچنین رزمندگان مقاومت لبنان در این مدت 59 پهپاد و جنگنده دشمن صهیونیستی را هدف قرار داده‌اند و 391 بار پادگان‌های نظامی ارتش دشمن و 102 بار پایگاه‌های نظامی آن را مورد هدف قرار داده‌اند. به طور کلی میانگین عملیات‌های حزب الله علیه دشمن صهیونیستی در هر روز 9 عملیات بوده است.

عملیات حزب‌الله چگونه بود؟

ابتدا صدای انفجار و آژیر خطر از جمله در شهرهای حیفا، نهاریا و شهرک صهیونیست‌نشین شلومی شنیده شد

حزب الله لبنان 3 عملیات انجام داد که اولی با پهپاد پادگان «شراگه» را هدف قرار داد، دومی با موشک ملاله را در «رویسطة العالم» هدف قرار داد و سومین عملیات «المرج» را هدف قرار داد.

پهپادهای انتحاری به یک دستگاه خودرو و یک پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر نهاریا اصابت کرده

بر اثر برخورد پهپاد حزب‌الله به بزرگراهی در نهاریا 7 صهیونیست به شدت زخمی شدند

در حمله حزب الله به پادگان «شاراگا» در عکا و گالیله غربی دو سرباز و پنج اسرائیلی زخمی شدند

همچنین رسانه‌های عبری گزارش دادند که در انفجار بر اثر حمله پهپادها در الجلیل غربی یک نفر کشته شد

حمله توپخانه‌ای مقاومت لبنان به پایگاه المرج در شمال اراضی اشغالی

حزب‌الله با پهپادهای انتحاری تهاجمی، مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر یگان 621 ایغوز ارتش اسرائیل را هدف قرار داد

عملیات پهپادی حزب الله به پایگاه نظامی «نیریا»

همچنین در سطح مادی هم تلفات دشمن به 125 دستگاه خودروی نظامی، 182 مرکز فرماندهی، 663 مورد سنگر و استحکامات، 450 مورد تجهیزات فنی، 1050 واحد شهرک سازی، 4 کارخانه نظامی، 61 مقر توپخانه‌ای، 12 سکوی گنبد آهنین، 2 بالن جاسوسی، 8 پهپاد و 825 موضع نظامیان صهیونیست می‌رسد که همه آنها توسط حزب الله هدف قرار گرفته‌اند.

چرا اسرائیل در نقطه ضعف است؟

نشریه فارن پالسی در گزارشی با اشاره درگیر شدن اسرائیل در چند جبهه می‌نویسد: احتمالا این یک راهبرد توسط ایران که می‌خواهد تل‌آویو را چنان درگیر چند جبهه نامتقارن بکند تا تمرکز اسرائیل کاملاً از بین برود. حتی رسانه فارن افرز در مطلبی انتقادی از تنش‌آفرینی و جنگ طلبی اسرائیل به این نکته تاکید می‌کند که تل آویو بازدارندگی خود را از دست داده است و ترورهای مقطعی به این دلیل صورت گرفت که در کوتاه مدت شکست‌های خود را بپوشاند. حتی این بن بست راهبردی تل آویو به حدی جدی است که میرشایمر، دانشمند برجسته روابط بین الملل به آن اشاره کرده است. «جان مرشایمر» درباره ارزیابی خود از وضعیت رژیم صهیونیستی پس از ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) می‌گوید «اسرائیل هم‌اکنون به دردسر و مشکل عمیقی گرفتار شده؛ مشکلش واقعاً واقعاً واقعی است؛ مهمتر اینکه هیچ راهی برای خروج از این وضعیت هم ندارد«. او می گوید: اول اینکه اسرائیلی‌ها قادر نیستند حماس را در غزه شکست دهند؛ دوم اینکه در غزه گرفتار شدند و نمی‌توانند از آن خارج شوند؛ به یاد بیارید که سال ۲۰۰۵ غزه را چگونه ترک کردند؛ سوم اینکه هیچ گونه راه‌حل نظامیِ معناداری در مواجهه با حزب‌الله لبنان هم ندارد؛ اسرائیل نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد.

تمام این موارد نشان دهنده آن است که تل آویو وارد دور باطل ضربه نظامی شده است. گواه این موضوع یادداشت فارن افرز بود. در بخشی از این مطلب آمده است: «تأثیری که حمله آوریل ایران(وعده صادق) بر اسرائیل داشت، در خارج از اسرائیل نادیده گرفته می‌شود. اسرائیل آشکارا هنگام هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، اشتباه محاسباتی کرد. تل آویو چنین واکنش بی‌سابقه، عظیم و مستقیمی را که صدها پهپاد و موشک از خاک ایران به سمت اسرائیل پرتاب می‌کرد، پیش‌بینی نمی‌کرد. ترور هنیه هم اشتباه دیگر تل آویو بود که ممکن است خسارت بار باشد.