روز چهارشنبه و پنجشنبه (۱۷ و ۱۸ مرداد) طوفان تندری برخی از استان‌های جنوب شرق کشور را در بر می‌گیرد. سازمان هواشناسی کشور اعلام می‌کند در این دو روز جنوب شرق کشور با افزایش دما روبه‌رو می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، به همین دلیل در استاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب غرب کرمان و فارس پیش‌بینی رگبارهای شدید شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطره‌های وضع هوای سازمان هواشناسی در این باره به همشهری می‌گوید: «امروز و فردا بارش‌های رگباری در جنوب شرق کشور اتفاق می‌افتد.»

صادق ضیائیان درباره پدیده طوفان تندری عنوان می‌کند: «منظور از طوفان تندری همان ابرهای جوششی است که با رعد و برق، رگبار و وزش باد شدید همراه می‌شود. ما انتظار داریم طوفان تندری در جنوب شرق کشور یعنی در جنوب سیستان و بلوچستان اتفاق بیفتد. همچنین طوفان تندری در شرق هرمزگان هم پیش‌بینی شده است.»

او تاکید می‌کند: «برای چهارشنبه در بخش‌هایی از هرمزگان به ویژه در شمال استان و همچنین در ارتفاعات رشته کوه بشاگرد در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی طوفان تندری شده است.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطره‌های وضع هوای سازمان هواشناسی می‌گوید: «برای روز پنجشنبه نیز شرق هرمزگان و همچنین ارتفاعات رشته کوه بشاگرد انتظار بارش‌های رگباری داریم.»

صادق ضیائیان یادآور می‌شود: «پدیده طوفان تندری به خودی خود آلودگی ندارد، زیرا طوفان تندری با وزش باد شدید همراه می‌شود و با شکل‌گیری ابرهای ضخیم (ابرهای جوششی) صورت می‌گیرد. این ابرهای جوششی عمدتا از نوع ابر کومولونیمبوس است و این ابرها با رعد و برق و رگبار همراه است.»

کومولونیمبوس به نوعی ابر بلند و متراکم می‌گویند و همراه با صاعقه بوده و پیش از طوفان ظاهر می‌شود. این ابرها از توده‌های بزرگ و انبوه ابر که به شکل کوه عظیمی است، تشکیل می‌شوند. کومولونیمبوس از دو واژه لاتین کومولوس به معنای انباشته و نیمبوس به معنای باران ساخته شده‌است. این ابرها می‌توانند به تنهایی یا در کنار یک جبهه هوای سرد در آسمان ظاهر شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه می‌کند: «اگر در منطقه‌ای مستعد به وجود آمدن گرد و خاک باشد، طوفان تندری آن را تشدید می‌کند.»

منبع: روزنامه همشهری