درحالی‌که بسیاری از افکار عمومی فکر می‌کنند ازن آلاینده‌ای برای شهرهای در حال توسعه جهان است، آمار منتشره در پایگاه‌های دیده‌بان جهانی سلامت نشان می‌دهد که شهرهایی نظیر پاریس هم با این آلاینده دست و پنجه نرم می‌کنند.

همشهری آنلاین- به‌گفته محققان، در روزهای گرم و آفتابی میزان ازن موجود در هوا در شهر پاریس که میزبان المپیک تابستانی است، بالا رفته و به سطح آلودگی رسیده است.

ثبت ۲۰روز هشدار نارنجی

به‌ گزارش هلث‌دی‌نیوز، براساس تجزیه و تحلیل داده‌های پایش کیفیت هوا در سال‌های اخیر، سطح ازن در پاریس و اطراف آن معمولا فراتر از آستانه توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت می‌رود و در ۲‌ماه اخیر ۲۰روز بالاتر از حد مجاز هم رفته است. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی‌ای به سرپرستی والری بوگو، دانشیار دانشگاه کوت دازور در نیس فرانسه، اعلام کرد که کیفیت هوای پاریس در تابستان عمدتا با سطوح بالای ازن در بعدازظهر، به‌ویژه در روزهای آفتابی و گرم همراه است. آسمان این شهر حدفاصل می‌ تا سپتامبر با این آلاینده مواجه می‌شود و در بازه این ماه‌های گرم سال، ۲۰روز هوای با سطح هشدار نارنجی در این شهر ثبت شده است.

آلودگی ازن فراتر از استانداردهای جهانی

در روزهای برگزاری المپیک پاریس، بعضا بارندگی نیز وجود داشته تا میزان آلودگی ذرات و دی‌اکسید نیتروژن کمتر از سطح آلودگی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت باشد اما افزایش تابش خورشید موجب می‌شود در ساعات گرم روزهای بدون بارش، ازن در شهر ظاهر شود. این مطالعه تاکید می‌کند که سطح دی‌اکسیدنیتروژن از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در نزدیکی مناطق با ترافیک سنگین فراتر رفته است. نتایج نشان می‌دهد ازن به‌طور مرتب از استانداردهای جهانی بهداشت فراتر می‌رود و حدود ساعت ۴بعدازظهر به اوج خود می‌رسد. ازن می‌تواند باعث التهاب مجاری تنفسی شود. در نتیجه، ورزشکاران و تماشاگران ممکن است شروع به سرفه کنند یا دچار تنگی نفس شوند.

علائم تنفسی و کاهش عملکرد ریه

به‌گفته محققان، ورزشکاران مبتلا به آلرژی یا بیماری آسم نیز باید توجه داشته باشند که هوای پاریس با سطوح بالایی از این آلاینده همراه است اما هنوز میزان تأثیر آلاینده‌ها و آلرژن‌های هوا بر عملکرد ورزشکاران در المپیک۲۰۲۴ پاریس مشخص نیست؛ زیرا تحقیقات در این مورد محدود و امنیتی است. در پایان گزارش دانشگاه کوت دازور آمده است که «بررسی سیستماتیک روزهای اخیر نشان داده که تنها شواهد علائم تنفسی و کاهش عملکرد ریه در جمعیت ورزشکار مربوط به ازن است.»

ساماندهی فعالیت‌های ورزشکاران

به گزارش دانشگاه کوت دازور، مقایسه این سطوح کیفیت هوا با سطوح استاندارد، به ورزشکاران هشدار می‌دهد که برای جلوگیری یا کمتر
قرار گرفتن در معرض هوا برنامه‌ریزی کنند. شرکت ایرپاریف که پایش‌کننده اصلی هوای این شهر است، اعلام کرد که در روزهای افزایش ازن، ورزشکاران می‌توانند این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند و فعالیت‌هایشان را برای جلوگیری از زمان‌ها و مکان‌هایی که بیشترین آلودگی را دارند، سامان دهند.

ازن؛ یک معضل جهانی

پدیده گرمایش جهانی و افزایش دما در ابعاد منطقه‌ای و جهانی به‌عنوان یکی از عوامل اساسی افزایش آلاینده ازن مطرح است که منجر به افزایش دمای کره زمین و به دنبال آن افزایش حجم واکنش‌های فتوشیمیایی در جو می‌شود. این واکنش موجب افزایش سطح ازن در بسیاری از نقاط جهان می‌شود. این آلاینده یک معضل محیط‌زیستی در بسیاری از شهرها و کشورها ازجمله در اتحادیه اروپا و آمریکاست و بسیاری از کشورهایی که در راستای مهار و کنترل منابع تولید آلاینده‌ها پیشرو هستند، نتوانسته‌اند در زمینه کنترل این آلاینده ثانویه موفق عمل کنند؛ زیرا واکنش‌های تولید این آلاینده بسیار پیچیده بوده و در بسیاری مواقع سیاست‌های کاهش سایر آلاینده‌ها حتی پیش‌سازه‌های تولید این آلاینده، منجر به افزایش غلظت گاز ازن در جو می‌شود.