مناطق خنک اطراف تهران که می توانید در یک روز به آنها سر بزنید، زیاد نیستند اما به اندازه کافی متفاوت و خاص هستند که یک روز کامل شما را تغییر دهند. امروز هم ما قصد داریم تا سفر کوتاهی را به این مناطق با شما تجربه کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مجله الی گشت، مناطق خنک اطراف تهران را شاید خیلی ها بشناسند. اما مطمئن هستیم نقاطی که ما در این مطلب معرفی می کنیم کاملا بکر و ناشناس هستند. سفر به این مناطق جذاب و خواستنی به قدری شگفت انگیز و متفاوت است و می‌تواند حال و هوای شما را عوض کند که بدون شک تا فرصتی دست دهد با دوستان و خانواده عازم این مناطق خواهید شد. این مناطق در فصل تابستان به شدت خنک و روح نواز هستند و می‌ توانند شما را برای چند ساعت هم که شده از هیاهو، شلوغی و گرمای بیش از اندازه شهر تهران دور کنند.

مناطق خنک اطراف تهران

مناطق خنک اطراف تهران که می توانید در ۱ روز به آنها سر بزنید، زیاد نیستند اما به اندازه کافی متفاوت و خاص هستند که یک روز کامل شما را تغییر دهند. امروز هم ما قصد داریم تا سفر کوتاهی را به این مناطق با شما تجربه کنیم. عجله ای نیست! با تمرکز کامل کوله بار خود را آماده کنید و همراهمان شوید.

جنگل شیرین نقله بر رودبار

این جنگل که دقیقاً در گیلان و در جوار سپید رود قرار گرفته مملو از سرسبزی و شگفتی است. چند ساعت جنگل پیمایی در این جنگل همان چیزی است که شما برای فرار از زندگی شلوغ و هوای گرم شهر تهران به آن احتیاج دارید. جنگل نقله نزدیک روستای رستم آباد در شهرستان رودبار واقع شده و در ابتدای مسیر با شیبی اندک شما را به دل خود دعوت می کند. حالا این درختان قد برافراشته جنگل هستند که به میزبانی شما می‌آیند. در جنگل نقله شما با تنوع گیاهی و حضور گیاهان متنوعی مانند انجیلی، ممرز، آزاد و بوته هایی مثل پاپیتال، از ملک و سرفیلی رو به ‌رو هستید.

دریاچه فراخین به سمت آبشار دارنو

این منطقه در میان مناطق خنک اطراف تهران یک ماجراجویی واقعی در دل طبیعت و اعماق ترسناک جنگل است. فراخین در اصل اسم یک دریاچه در فاصله اندکی از روستای ویسر است که از توابع نوشهر مازندران بوده و شگفتی ها و زیبایی های آن مثال زدنی است. در این منطقه جنگل هیرکانی با درختان پهن برگ و قد برافراشته، دریاچه فراخین را در خود بلعیده است.

یک دریاچه کوچک که درست شبیه به یک تالاب سبز جنگلی است و به قدری سحرانگیز است که نمی توانید از آن دل بکنید. این دریاچه در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح منطقه و زمین مستقر شده و مساحت آن تقریباً نیم هکتار است. یک تالاب فیروزه ای رنگ در جنگل نوشهر که در دل مسیر جنگلی از نوشهر به کجور قرار گرفته. انعکاس تصویر درختان و آسمان در آب این دریاچه در کنار صدای پرندگان و برگ ها که به واسطه ورزش ملایم نسیم به همهمه در می آیند، سبب شده که این منطقه برای پیاده روی یک روز شما کاملاً مناسب و متفاوت باشد.

در ادامه مسیرتان آبشار دارنو هم که در استان مازندران قرار گرفته و فاصله اندکی با دریاچه فراخین دارد، می تواند شما را به وجد آورد. این آبشار در مجموعه ای از هفت آبشار قرار گرفته که دومین آنها و البته بلند ترین این آبشار ها است. ارتفاع آن تقریباً ۲۵ متر بوده و برای رسیدن به آن تقریباً باید مسیر کوتاهی را پیاده روی کنید. اما این مسیر با تمام مسیر هایی که تابحال آن ها را پیموده اید، متفاوت است.

آبشار دارنو در تمام فصول زیباست اما بهار و تابستان آن کاملاً متفاوت است. ناگفته نماند که در این منطقه اقامتگاه ها و خانه های بوم گردی هم مستقر هستند که برای سفر یک روزه شما از تهران مکانی مناسب به حساب می آیند.

آبشار پر هیاهوی ترز

این آبشار که از دل جنگل هیرکانی مازندران سر برآورده، یکی از مناطق مرتفع این ناحیه است که برای رسیدن به آن باید از دیو جنگل هیرکانی عبور کنید. اما نگران نباشید! این دیو مهربان با صدای پرندگان، سکوت جنگل، هممهه برگ ها و نوای آب رودخانه از شما میزبانی می کند. پوشش گیاهی این منطقه شامل خرمالو، پونه و گل ها و گیاهان وحشی دیگر است. البته ناگفته نماند که در این جنگل حیوانات وحشی هم حضور دارند. برای رسیدن به این آبشار باید به استان مازندران، بعد از آن سواد کوه شمالی، سپس شیر گاه و در انتها به لفور بروید.

سد عظیم لفور

سد لفور برای سفر یک روزه شما به مناطق خنک اطراف تهران گزینه مناسبی است. برای رسیدن به این سد که در سواد کوه قرار گرفته، شما باید از تهران به فیروز کوه و سپس به شیرگاه بروید. سد لفور همان سد البرز است که در دهستان لفور با ارتفاعی برابر با ۷۲ متر واقع شده. این سد را دقیقاً در محل تلاقی کردن سه رودخانه آذر رود، اسکلیم رود و کار سنگ رود ساخته اند.

منطقه ای که این سد در آن واقع شده “دئوتک” یا همان “محل تلاقی دو آب” نام دارد. این سد خاکی که محل استقرار آن یک جنگل زیبا و روح نواز است در اطراف خود کلبه های چوبی دارد که برای اقامت یک روزه شما مناسب هستند. بد نیست بدانید که ظرفیت پذیرش برخی از این کلبه ها ۲۰ نفر است.

خروشان چون اسکلیم رود

از دیگر جاذبه های بسیار متفاوت و خاص در اطراف تهران که باز هم سر از جنگل هیرکانی در می آورد، اسکلیم رود است. این منطقه از مازندران و سواد کوه در دسته محبوب ترین مناطق نزدیک به تهران قرار دارد که گردشگران زیادی روزانه از آن دیدن می‌ کنند. روستایی که این رود از دل آن می گذرد روستای لفور است که آن را به نام سرزمین آبشار ها هم می شناسید. دره رود اسکلیم رودو آبشار آن در این روستا قرار دارند.

منطقه سر سبز لفور مأمن آبشار ها، چشمه‌ ها، رود ها، درختان و جنگل‌ های هزار توی هیرکانی عجیب و غریبی است که هیچ کس نمی تواند تا انتهای آنها را بپیماید. برای رسیدن به اسکلیم رود و روستای لفور از تهران به سمت آمل رفته و بعد از آن خود را به سد لفور برسانید. فراموش نکنید که در فاصله اندکی از چشمه اسکلیم رود، کلبه های متعدد چوبی برپا شده‌ اند تا اقامت شما را دلنشین تر کنند.

الیمستان با شکوه

اگر تا به حال به الیمستان سفر نکرده اید یا نام آن را نشنیده اید، باید بدانید که نام یک جنگل بسیار ساکت و آرام و البته مه آلود و اسرار آمیز است که در یک روستا با همین نام مستقر شده است. پوشش گیاهی این منطقه تا چشم کار می‌کند سرسبز و عجیب بوده و شما را به یاد فیلم هایی که در جنگل های آمازون پر شده‌اند، می اندازند. در این ناحیه گیاهی به نام الیمست رشد می‌ کند که بر اساس نام این گیاه اسم جنگل را هم الیمستان گذاشته اند.

هوای جنگل به شدت روح نواز و خنک است و مهی که سرتاسر آن را پوشانده صورت شما را مرطوب نگه می دارد. دشت ها و مراتع در کنار درختان بلند و سر به فلک کشیده مناظر عجیب و کمتر دیده شده ای را خلق کرده‌اند. این منطقه به ویژه مناسب افرادی است که عاشق عکاسی هستند. همچنین روستای الیمستان نیز یکی از روستا های بسیار زیبا و خوش آب و هوا است که حتماً باید به آن هم سر بزنید. این جنگل در مازندران قرار گرفته و تنها ۵۲ کیلومتر با آمل فاصله دارد.

مرداب ترسناک دیوک

اگر تصمیم دارید در کنار سفر به مناطق خنک اطراف تهران برای یک روز کمی آدرنالین خون خود را هم بالا ببرید، مرداب دیوک مناسب شماست. برای رسیدن به این مرداب باید وارد جاده چالوس شده و از آنجا به سمت کلاردشت رانندگی کنید. بعد از آن یک راه جنگلی وجود دارد که شما را در انتها به مرداب می رساند. مرداب در میان درختانی قرار گرفته که نمی توانید انتهای آن ها را در آسمان مشاهده کنید.

پیاده روی در این منطقه به شدت لذت بخش است. البته کمی هیجان هم می تواند چاشنی پیاده روی خاص و متفاوت شما باشد. درختان انبوهی که همانند سایه‌ لحظه به لحظه کنارتان هستند تا کنار مرداب شما را همراهی می‌کنند. این منطقه به شدت رویایی وهم‌ انگیز است. بهترین فصل سال برای رفتن به مرداب دیوک فصل بهار و خصوصاً تابستان است، چون آب و هوای آن نظیر ندارد. البته توصیه می کنیم که در فصل زمستان عازم این مسیر نشوید. چون مسیر جنگلی منتهی به مرداب دیوک در این فصل سخت و صعب العبور خواهد بود.

جنگل ژوراسیک راش

جنگل راش مقصد بعدی طبیعت گردی و گردشگری است که با مه غلیظی که در سرتاسر خود دارد، شما را به سمت خود فرا می خواند. بکر بودن طبیعت و سکوت عجیب و غریب این جنگل می تواند برای شما بسیار شگفت انگیز و البته کمی خوفناک باشد. جالب است بدانید جنگل راش به دوران ژوراسیک و تقریباً ۴۰ میلیون سال پیش تعلق دارد. مسیر رسیدن به این جنگل به قدری فرح بخش است که شما مدت زمان طی شدن مسیر خود را فراموش خواهید کرد.

پاییز در این جنگل بسیار دیدنی است، اما تابستان آن با خنکای نسیم و هوای مطبوعی که دارد می تواند یک راه در رو برای فرار از گرمای شهر تهران باشد. برای رسیدن به این جنگل باید اول به مازندران رفته و بعد از آن خود را در شهرستان ری به بخش دودانگه برسانید. تقریباً در ۵۰ کیلومتری منطقه شیر گاه و نزدیک به روستای سنگده، جنگل راش خودش به استقبال شما می آید.

دریاچه اوان و الموت باشکوه

آخرین منطقه ‌ای که برای سفر یک روزه در میان مناطق خنک اطراف تهران به شما معرفی خواهیم کرد دریاچه اوان است که ۷۰ کیلومتر با قزوین فاصله داشته و در ۴ کیلومتری روستایی با همین نام مستقر شده است. مساحتی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع دارد و در میان چهار روستای زرآباد، زواردشت، وربن و اوان مستقر شده. این دریاچه همچون یک نگین سبز زمردی انواع پرندگان و گیاهان را در اطراف خود مستقر کرده است. پرندگانی مانند فاخته، سبزه قبا و کبک و همینطور پوشش گیاهی خاص و متفاوتی که همانند آن را کمتر مشاهده کرده اید.

همچنین قلعه الموت که در شمال شرق روستای گازرخان و در ارتفاعی برابر با ۲۱۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته نیز یک جاذبه دیگر برای سفر یک روزه شما به حساب می آید. این قلعه باشکوه و با ابهت در حال حاضر مخروبه ای است که چندان زیبایی قبل خود را ندارد، اما همچنان زیبا و با ابهت است. در مسیر رسیدن به این قلعه شما با مزارعی بسیار سر سبز و باغ هایی قدیمی و سرتاسر میوه روبرو هستید که طول مسیر شما را جذاب تر می کنند.

هفت آبشار زیبای لفور

یکی از مناطق بسیار سرسبز و زیبا در میان مناطق خنک اطراف تهران آبشار لفور است که شما می توانید هفت آبشار متفاوت بزرگ و کوچک را در این منطقه مشاهده کنید. این آبشار ها در مجاورت روستایی تحت عنوان تیرکن قرار گرفته اند و به همین دلیل به آن ها آبشار تیرکن هم گفته می شود. اگر تمایل داشتید تا برای یک روز کامل جنگل، آبشار و رودخانه را در کنار هم داشته باشید، این منطقه مخصوص شماست. آب و هوای مطبوع و خنک آن روح شما را زنده می کند.

فاصله روستا تا آبشار با ۲ ساعت پیاده روی در مسیری رویایی طی خواهد شد. آبشار اصلی این منطقه ۹ متر ارتفاع دارد که از همه بزرگتر و باشکوه تر است. قدم زدن مابین جنگل های سرسبز هیرکانی که قدمتی بالاتر از ۴۰ میلیون سال دارند، می‌ تواند شما را به خوبی سرحال کند. البته این منطقه در تمام فصل های سال زیباست اما فصل بهار زیباترین تابلو نقاشی است که می توانید در این منطقه مشاهده کنید. برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید به استان مازندران، شهرستان بابل، شهر بابل کنار و بعد از آن به روستای دراز کلا و سپس به روستای تیرکن بروید.

بهشتی در اطراف تهران

همه ما هرچقدر هم قوی باشیم، به استراحتی کوتاه احتیاج داریم تا تجدید قوا کرده و انرژی از دست رفته را به بدن خود باز گردانیم. تفریح در کنار خانواده و دوستان از جمله فعالیت هایی است که می تواند نگرش ما را تغییر داده و ما را برای روزهای آینده آماده کند. حالا تصور کنید که شما در کنار خانواده و یا دوستان خود به دل طبیعت سفر کنید و لحظات خود را در میان درختان و چشمه ها و پرندگان سپری کنید. در همین راستا مناطقی که به شما معرفی کردیم برای سفرهای یک روزه مناسب و متفاوت هستند. دیدنی ها و زیبایی هایی که در چند ساعت به سرعت می توانند زندگی شما را دست خوش تغییرات مثبتی قرار دهند.