تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱

آیا تا به حال پدیده ۳ خورشید را در آسمان دیده‌اید؟ اگر شاهد چنین چیزی بودید مطمئن باشید ۲ تا از این ۳ خورشید یک توهم نوری بودند که به‌عنوان سگ‌های خورشید شناخته می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکای، پدیده پرهلیون که معمولاً به‌عنوان سگ خورشید یا خورشیدساختگی هم معرفی می‌شوند، یک پدیده نوری جوی است که از یک نقطه روشن در یک یا دو طرف خورشید تشکیل شده است.

خورشید کاذب یکی از رخدادهای طبیعی شگفت‌انگیز است. در این پدیده، اگرچه ۳ خورشید در آسمان به‌نظر می‌رسد اما خورشید حقیقی در مرکز است و آنچه دوطرف آن مشاهده می‌شود، ۲ حلقه نور بازتابی است.

چندی پیش ساکنان شهر موهه چین با دیدن ۳ خورشید که همزمان در آسمان می‌درخشیدند، شگفت‌زده شدند. این پدیده نادر حدود ۳ ساعت از ساعت ۶:۳۰صبح تا ۹:۳۰در شهر موهه توچیانگ ادامه داشت.

هنوز هم ویدئویی از این ۳ خورشید که همزمان در آسمان می‌تابیدند در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود و تاکنون ۴۱۰۰بار دیده شده است. اما در واقع ۲ نقطه درخشان به نام «خورشیدهای فانتوم» در سمت چپ و راست خورشید واقعی دیده می‌شود.

توهم نوری زمانی اتفاق می‌افتد که نور خورشید از کریستال‌های یخ در ارتفاعات در ابرهای سیروس عبور می‌کند پس از این اتفاق خورشیدهای فانتوم در همان ارتفاع بالای افق با خورشید ظاهر می‌شوند. اما آنچه در شهر موهه چین رخ داد یکی از طولانی‌ترین سگ‌های خورشیدی در این منطقه در سال‌های اخیر بود. سگ‌های خورشیدی در هر فصلی در هر نقطه از جهان دیده می‌شوند، اما همیشه واضح و درخشان نیستند.

بیشتر بخوانید:

  • پرنده‌های آهنی در آسمان | پهپادهایی که شبیه پرندگان هستند!

البته این نخستین بار نیست که چندین خورشید در آسمان مشاهده می‌شود. درماه فوریه، مردم در مغولستان داخلی در شمال چین شاهد پدیده ۵ خورشید در آسمان بودند که آن هم به همین سبک رخ داده بود. در سال ۲۰۱۵، طلوع سه‌گانه خورشید در چلیابینسک روسیه نیز دیده شد.