مراسم سنتی مشعل ‌گردانی یا پولکه تولاماخ هر سال محرم مشتاقان زیادی را به شهرستان عجب شیر می‌کشاند؛ رسمی که با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری ‌آنلاین در واپسین روزهای دهه نخست ماه محرم مراسم مشعل‌گردانی «پولکه» علاوه برشهرستان عجب‌شیر، در بخش‌هایی از جنوب استان آذربایجان شرقی و برخی از شهرستان‌های آذربایجان غربی برگزار می‌شود. این مراسم در مناطقی چون روستاهای شهرستان عجب‌شیر مانند شیشوان و هروان و روستای نرج‌آباد شهرستان مراغه نیز برگزار می‌شود.


براساس این آیین، شب های تاسوعا و عاشورای حسینی در روستای شیشوان، ده ها پولکه آتشین در فضای تاریک شب چرخانده می‌شود. پولکه نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیمی بسته و پس از نفت اندود کردن، آتش می‌زنند و در میدان روستا می‌گردانند. این مراسم طبق شواهد محلی مربوط به دوران صفویه اعلام می‌شود.
آتش گردانی اهالی روستای شیشوان به عقیده بسیاری، به نشانه آتش گرفتن خیمه‌های امام حسین(ع) در شب عاشوراست. در این آیین یک مشعل اصلی بزرگ در مرکز میدان و در جلوی مسجد اعظم روستا افروخته می‌شود تا مردم به گرد آن جمع شوند.
عزاداران مانند وقتی که به زیر علم می روند، یکی یکی به زیر این مشعل رفته و دو نفر دیگر نیز به دنبالش راه می افتند که یکی سطل آب را با خود برده و دیگری آب را از سطل بر می‌دارد و بر آتش گردان می‌ریزد تا او را خنک کند.
بعد از آن که مشعل اصلی در وسط قرار گرفت، مشعل‌های کوچک دیگری هم که متعلق به محله های دیگر است، مابقی عزاداران از جلوی مسجد محل به میدان اصلی می‌آورند.
عزاداران این مشعل‌ها را با زنجیرهای بلندی در دست، با آتش مشعل اصلی روشن کرده و بر سر عزاداران می‌گردانند. این مراسم بعد از نماز مغرب و عشا شروع شده و تا ساعت ۲۲ به اتمام می‌رسد و بعد از آن همه میهمانان و اهالی روستا در مساجد به صرف شام نذری دعوت می‌شوند.

فیلم این مراسم را تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:
آیین های عزاداری محرم در استان ها | چغچغه‌ ها به صدا در می‌ آید