ترس از وقوع رکود اقتصادی سنگین در آمریکا که هفته گذشته به ریزش بازارهای سهام در این کشور و سایر بازارهای بین المللی دامن زده بود، ثروت ۵۰۰ نفر از ثروتمندان جهان را درمجموع ۱۳۴ میلیارد کاهش داد.

به گزارش همشهری آنلاین، درحالی‌که ترس از وقوع یک رکود اقتصادی دیگر در آمریکا منجر به فروش گسترده سهام در بازار بورس این کشور شده است، ۵۰۰ نفر اول در فهرست ثروتمندان جهان درمجموع ۱۳۴ میلیارد دلار از دست دادند.

این موضوع همچنین نگرانی‌ها را در مورد داده‌های مربوط به اشتغال و فعالیت تولیدی ضعیف در سراسر جهان برانگیخته است. شرکت‌های مهم فناوری بیشترین ضرر را متحمل شدند و جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، با کاهش حدود ۱۵ میلیارد دلار از ثروت خود، به دلیل کاهش ۸.۸ درصدی ارزش بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان، سومین ضرر بزرگ خود را ثبت کرد.

بحران جدید تسلا در چین

یک سازمان نظارتی در چین اعلام کرد که شرکت آمریکایی تسلا باید ۱.۶۸ میلیون دستگاه از خودروهای برقی خود را در این کشور به علت نقص فنی در رابطه با اعلام هشدار بسته نبودن درب صندوق‌عقب، فراخوان کند.

به گزارش یورونیوز، تسلا این خودروها را به‌منظور ارتقاء نرم‌افزاری از راه دور فراخوان می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت بسته نبودن درب صندوق‌عقب به راننده هشدار داده شود. همچنین اعلام شد خودروهایی که دارای قفل صندوق‌عقب معیوب هستند، به‌صورت رایگان تعمیر خواهند شد.

استقبال بریکس از پیشنهاد مالی ایران

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو گفت: اعضای گروه بریکس از پیشنهاد کشورمان در زمینه طراحی سازوکارهای تبادلات مالی استقبال کردند. به گفته او این سازوکار کشورهای عضو را از سازوکارهای غربی بی‌نیاز می‌کند،

جلالی در تشریح چرایی ارائه این پیشنهاد، اظهار: در شرایط کنونی، شمار کشورهای تحت تحریم در جهان در حال افزایش است و غربی‌ها و در رأس آنها، آمریکایی‌ها تلاش دارند از ابزار تحریم به‌عنوان یک سلاح نهایت سوءاستفاده را انجام دهند.

وی تصریح کرد:‌ بدترین نوع تحریم در حوزه بانکی و تبادلات پولی و بانکی است و ازاین‌رو، کشورهای تحت تحریم باید برای تقابل با این رویکرد غرب آماده باشند.

بحران در صنعت چوب فنلاند با قهر روسیه

روزنامه هلسینکی سانومات در گزارشی هشدار داد که توقف واردات چوب از روسیه تأثیر جدی بر صنعت چوب فنلاند داشته و این کشور را با بحران روبرو کرده و قیمت چوب خام به‌شدت در مقایسه با قیمت الوار افزایش یافته است.

تینو آلتو، مدیرعامل شرکت چوب‌بری فنلاند، به این نشریه گفت: افزایش قیمت چوب (برش نخورده) بسیار بیشتر از قیمت محصول نهایی یعنی الوار بوده است.

به گفته او، نسبت قیمت چوب خام به الوار به بالاترین سطح خود در ۱۵ سال گذشته رسیده و شرایط اقتصادی را بسیار چالش‌برانگیز کرده است.

علاقه ترامپ به نفوذ در فدرال رزرو

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید: من غریزه بهتری نسبت به اعضا و رئیس فدرال رزرو دارم و وقتی این نهاد در مورد نرخ‌های بهره تصمیم می‌گیرد، رئیس‌جمهور هم باید حق نظر داشته باشد.

ترامپ این موضوع را در یک کنفرانس خبری در اقامتگاهش در مارآلاگوی فلوریدا اظهار کرد و به نظر می‌رسد این اظهارنظرها، گزارش چند ماه پیش وال‌استریت ژورنال و دیگر رسانه‌ها را تقویت می‌کند که مشاوران نزدیک به رئیس‌جمهور سابق در صورت انتخاب او در ماه نوامبر، به دنبال ایجاد تغییرات زیادی در بانک مرکزی آمریکا هستند.

ازجمله ایده‌هایی که مطرح می‌شود، مجبور کردن فدرال رزرو به مشورت با رئیس‌جمهور هنگام تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره است. سایر موارد شامل وادار کردن فدرال ریزرو در پذیرش تغییرات نظارتی از سوی کاخ سفید و استفاده از وزارت خزانه‌داری به‌عنوان ناظر بر اقدامات فدرال رزرو است.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، منتقد سرسخت جروم پاول رئیس فدرال ریزرو بود که خود ترامپ او را در سال ۲۰۱۸ منصوب کرد.

تقاضای جهانی برق تا سال ۲۰۵۰ دو برابر می‌شود

آخرین بررسی‌های حوزه انرژی حاکی از این است که در بحران گرمای جهانی و توسعه هوش مصنوعی، تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۵۰، رشد دو برابری خواهد داشت و همین مسئله تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود که تقاضای جهانی انرژی به‌موازات رشد جمعیت، صنعتی شدن و افزایش استفاده از فناوری‌های پیچیده مانند هوش مصنوعی، افزایش یابد و با افزایش چشمگیر استفاده از فناوری‌های پیچیده می‌تواند تقاضای برق را بیشتر ازآنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، افزایش دهد.

منبع: روزنامه همشهری