تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵

در شرایطی که صف متقاضیان وام ازدواج افزایش یافته و مدت زمان تخصیص وام هم طولانی‌تر شده، بانک مرکزی از تخصیص منابع جدید برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، آنطور که مجلس در قانون بودجه امسال تکلیف کرده است بانک‌ها باید در سال ۱۴۰۳جمعا ۲۰۰هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کنند. سقف درنظر گرفته شده برای اعطای وام‌های ازدواج مانند سال قبل است با این تفاوت که رقم پرداختی وام ازدواج به هر نفر از ۲۰۰ به ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیون تومان افزایش یافته است.

این افزایش ۵۰درصدی میزان وام پرداختی به متقاضیان باعث شده است که نسبت به سال گذشته وام ازدواج به افراد کمتری تعلق بگیرد؛ به این دلیل که سقف فردی تسهیلات افزایش یافته، اما رقم کلی که باید تخصیص یابد افزایش نیافته و همین موضوع منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت وام ازدواج شده است؛ چراکه میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه مورد نظر است.

آن طور که بانک مرکزی می‌گوید حجم تقاضای موجود برای دریافت وام ازدواج در حال حاضر از ۲۲۰هزار میلیارد تومان عبور کرده و این در شرایطی است که حجم تقاضا عموما در پایان سال با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود.

این کمبود منابع برای پرداخت وام ازدواج چندی قبل در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده و بانک مرکزی اعلام کرده: پرداخت این میزان وام از توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها خارج است و منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها کفاف پرداخت کل تقاضا را نمی‌دهد؛ در نتیجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سقف جمعی پرداخت وام‌ها را کاهش داده، اما سقف فردی وام‌ها کاهش نیافته؛ در نتیجه طبیعی است که ۲۰۰همت منابع بین تعداد کمتری از متقاضیان تقسیم خواهد شد.

بیشتر بخوانید

چند هزار نفر در نوبت وام ازدواج هستند؟ ؛ گلایه مردم از طولانی شدن صف

کاهش مبلغ اقساط وام ضروری بازنشستگان کشوری

حالا اما بعد از چالش‌های فراوان برنامه‌های تازه‌ای برای پرداخت وام ازدواج درنظر گرفته شده و آنطور که مسئولان بانک مرکزی می‌گویند منابع جدیدی تخصیص یافته و ۲ بانک دیگر نیز به فهرست بانک‌هایی که وام ازدواج پرداخت می‌کنند، اضافه شده‌اند.

برنامه‌های جدید بانک مرکزی

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی درباره برنامه‌های جدید این بانک برای تخصیص وام ازدواج گفت: با تدابیر در دست اجرای بانک مرکزی و با تصویب هیأت عالی این بانک، به‌زودی منابع جدید برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اختصاص می‌یابد که با این اقدام در کنار اضافه شدن ۲ بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر برای پرداخت وام ازدواج، یک سوم صف متقاضیان تا پایان سال‌ جاری کاهش می‌یابد.

محمد نادعلی افزود: برآوردها نشان می‌دهد برای پرداخت وام ازدواج ۸۰۰هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است؛ درحالی‌که توان پرداخت شبکه بانکی بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان نیست. بانک مرکزی مکاتباتی با مجلس انجام داده تا زمینه برای تامین منابع و کاستن از صف متقاضیان فراهم شود. البته با رایزنی‌هایی که در جریان است امیدواریم منابع دیگری به جز منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی تزریق شود.

او افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده، هفته آینده نشست مشترکی با مدیران عامل بانک‌ها در بانک مرکزی به ‌منظور اتخاذ تدابیر جدیدی برای تشویق بانک‌ها برای مشارکت فعال‌تر در پرداخت وام ازدواج برگزار خواهد شد که ماحصل این جلسه، سرعت گرفتن پرداخت تسهیلات به متقاضیان در صف و افزایش ظرفیت پذیرش تقاضاهای جدید است.

نادعلی ضمن تشریح ‌منابع مالی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در شبکه بانکی گفت: جزئیات برنامه‌های بانک مرکزی نیز برای تامین مالی جدید در شبکه بانکی برای کاهش صف وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ پس از نهایی شدن، اعلام می‌شود.

او تأکید کرد: بانک مرکزی برای کاستن از صف متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری، تدابیر خاصی نیز به کار گرفته است؛ به‌طوری که سال گذشته با وجود معافیت ۲بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت از پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با رایزنی انجام شده، این دو بانک نیز به بانک‌های پرداخت‌کننده این تسهیلات افزوده شدند و ۲۵همت در سال گذشته منابع جدید به بانک‌ها تزریق شد تا صف کاسته شود.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اضافه کرد: عمده منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در قالب ۲ بانک تخصصی قرض‌الحسنه رسالت و مهر برای پرداخت وام قرض‌الحسنه تجمیع می‌شود و تمام سپرده‌گذاران در این دو بانک انتظار دریافت تسهیلات دارند؛ لذا منابع قرض‌الحسنه در سایر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، رشد چندانی نداشته و عمدتا در این دو بانک متمرکز شده‌اند.

نادعلی تصریح کرد: بانک مرکزی در عین حال برای استفاده حداکثری از منابع شبکه بانکی علاوه بر سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌اندار، سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری را نیز برای پرداخت وام ازدواج درگیر کرد و تا ۵۰ درصد تغییر در مانده‌حساب جاری بانک‌ها به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و اشتغال را در ابلاغیه سهمیه بانک‌ها لحاظ کرده است.

منبع: روزنامه همشهری