الحاق تسلیحات جدید به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران بازتاب داخلی و خارجی قابل‌توجهی داشت؛ تا جایی برخی رسانه‌های غربی این اقدام را، آن‌هم در شرایط افزایش سطح تنش‌ها در منطقه به‌ویژه میان تهران و تل‌آویو، نمایش توان راهبردی نیروهای مسلح ایران ارزیابی کردند.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: روز جمعه با حضور فرمانده‌کل سپاه پاسداران، ۲هزارو۶۵۴ سامانه موشکی، پهپاد و دیگر تجهیزات و ادوات به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد؛ تسلیحاتی که عدم معرفی برخی از آنها مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران نظامی داخلی و خارجی قرار گرفت.

دراین میان اما، موشک‌های تازه‌الحاق شده به سازمان رزم نیروی‌دریایی‌ سپاه پاسداران، ویژگی‌های قابل‌توجهی دارند که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است. این موشک‌ها با قابلیت‌های جدید، ازجمله سرجنگی با انفجار شدید و غیرقابل رهگیری بودن، ازجمله موشک‌های کروزی هستند که اصابت هریک از آنها موجب آسیب شدید و غرق شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود.

قدرت موشکی نیروی‌ دریایی سپاه

در جریان تازه‌ترین برنامه الحاق تسلیحات جدید به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه‌پاسداران، الحاق انواع سامانه‌های موشکی دوربرد، میان‌برد، پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادارهای دریایی و ادوات رزمی دیگر انجام شد که تنها بخش کوچکی از آنها به نمایش عمومی درآمد.

برخی کارشناسان حوزه نظامی معتقدند با توجه به تصاویر منتشر شده از این مراسم، موشک کروز بردبلند «ابومهدی» با برد بیش‌از هزار کیلومتر و موشک بالستیک کوتاه‌برد «فتح» با بردی بیش از ۱۲۰ کیلومتر، از جمله موشک‌های تازه الحاق شده به سازمان رزم نیروی‌دریایی سپاه‌ بوده‌اند.

ازسوی دیگر، یکی از بخش‌های مورد توجه این آیین، پیوستن پهپادهای جدید به سازمان رزم نیروی‌دریایی سپاه، آن‌هم با قابلیت‌های ویژه بود؛ قابلیت‌هایی که بی‌صدا بودن و قدرت تخریب بالا تنها بخشی از آنهاست.

دست بالای پهپادی ایران در منطقه

الحاق پهپادهای جدید به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه از دیگر بخش‌های مراسم الحاق روز جمعه بود که مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان حوزه نظامی قرار گرفت. «ابابیل ۵»، «هدهد ۳»، «مهاجر ۶» و «ابابیل ۳» از جمله پهپادهایی بود که گفته می‌شود در آیین روز جمعه به نیروی‌دریایی سپاه پاسداران ملحق شده‌است. این پهپادها در حوزه‌های شناسایی، رزمی، موشک‌انداز و بمب‌افکن، انهدامی و جنگالی از قابلت‌های ویژه‌ای برخوردارند. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های ابابیل ۵ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پهپادهای الحاقی به سازمان رزم ندسا می‌پردازیم.

ابابیل ۵

نوع: پهپاد چندمنظوره

قابلیت‌ها: رزمی – شناسایی

سازنده: صنایع هوایی وزارت دفاع

بیشینه سرعت: ۲۱۰کیلومتر بر ساعت

تداوم پروازی: حدود ۱۲ ساعت

سقف پروازی: ۱۸هزار پا

شعاع عملیاتی: ۳۰۰کیلومتر

تسلیحات قابل‌حمل: بمب‌های هوشمند خانواده «قائم» و موشک‌های خانواده «الماس» تا وزن۱۲۰ کیلوگرم

ویژگی‌ها

  • دارای قابلیت‌های ویژه در حوزه جنگ الکترونیک
  • برخوردار از توان حمل سکوهای الکتروپتیک چند منظوره دید در شب
  • دارای توان انجام ۲۴ ساعت عملیات شناسایی

ایران، قدرت موشکی نخست منطقه

الحاق تسلیحات جدید به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه بازتاب بین‌المللی قابل‌توجهی هم داشت؛ تا جایی که خبرگزاری انگلیسی رویترز روز جمعه در گزارشی، به این موضوع پرداخت.

دراین گزارش با اشاره به اینکه این اقدام در شرایطی انجام می‌شود که تنش‌ها در خاورمیانه تا سرحد ایجاد یک جنگ تمام عیار بالا رفته، تاکید شده‌است که ایران قول داده انتقام ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر حماس را در تهران خواهد گرفت. رویترز در ادامه با اشاره به تسلیحات رونمایی شده در آیین الحاق روز جمعه، عنوان کرده‌است که «ایران یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه را دارد که این‌گونه تسلیحات را به‌عنوان یک نیروی بازدارنده علیه آمریکا و اسرائیل در صورت وقوع جنگ می‌داند».

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، تاکید کرد که جمهوری‌اسلامی ایران به بیشترین تعداد موشک بالستیک در منطقه مجهز است.

منبع: روزنامه همشهری