حتما از قطع احتمالی برق در روزهای اخیر کلافه شده‌اید اما آیا می‌دانید که در طول ۳ سال گذشته به رغم افزایش ظرفیت تولید برق، مصرف از تولید سبقت گرفته و دستکم ۱۴ هزار مگاوات بر میزان مصرف در ساعت اوج بار اضافه شده است؟ به گونه‌ای که در ساعت اوج بار دستکم ۶ هزار مگاوات کسری برق داریم؟

به گزارش همشهری آنلاین، آیا تا حالا حساب کرده‌اید برای ساخت هر نیروگاه چقدر سرمایه‌گذاری دلاری نیاز است و میزان رشد مصرف برق در حال حاضر معادل مصرف شبکه‌های برق منطقه‌ای است؟ با یک حساب سرانگشتی خواهیم دانست که ساخت نیروگاه در شرایطی که قیمت برق یارانه‌ای باشد، چندان توجیه نداشته باشد و گرنه وقتی قیمت‌ها منطقی باشد و تقاضای مصرف هم وجود داشته باشد، خیلی از سرمایه‌گذاران با توجه به بازده اقتصادی نسبت به احداث نیروگاه اقدام خواهند کرد.

بر اساس آمارها، برای جبران کمبود برق کشور، نیاز به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم. به گفته علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی جدا از مسأله تأمین سوخت دست کم به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و بنابراین اگر مسأله تولید انرژی بدون توجه به مدیریت تقاضا پیگیری شود، این موضوع هزینه‌های بسیار سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد. سخنگوی فراکسیون امنیت انرژی و توسعه پایدار مجلس هم می‌گوید: در حال حاضر حداقل کمبود برق در ایران بین ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات است که برای جبران این کسری به یک سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری نیاز است.

شکسته شدن رکورد مصرف

۷۹ هزار و ۸۷۲ مگاوات برق در اوج (پیک) روز چهارشنبه هفته گذشته برق مصرف شده که برای بیست و نهمین بار رکورد مصرف در یک سال ۱۴۰۳ شکسته شده است. در این روز البته برخی مناطق در ایران و به ویژه تهران با قطع برق مواجه شد که مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ می‌گوید: در این روز به عنوان گرم‌ترین روز سال، شبکه برق تهران پایدار بود. این در حالی است که حادثه باعث شده تا اختلال ایجاد شود.

به گفته وزیر نیرو، تقاضای مصرف برق به رقم بسیار بالای ۸۰ هزار مگاوات رسیده است،که این شرایط احتمال بروز حوادث را در صنعت برق افزایش می‌دهد و نیاز است که مشترکان با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق، متولیان صنعت را در تامین برق پایدار برای همگان یاری دهند.

۱۴ هزار مگاوات رشد مصرف یعنی چی؟

متوسط پیک مصرف برق در مرداد ۱۴۰۰ (اول تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۰) ۶۰ هزار مگاوات بود که در همین بازه زمانی در مرداد امسال به ۷۴ هزار مگاوات افزایش یافته است. بنابراین اوج مصرف برق کشور در مرداد امسال نسبت به مرداد ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار مگاوات افزایش یافته است.

پیک مصرف برق کشور در ۳ سال کشور ۱۴ هزار مگاوات رشد کرده و برای درک این میزان رشد آن را با حداکثر نیاز مصرف شبکه برق به تفکیک شرکت‌های برق منطقه‌ای ایران و صنایع در یک روز معادل‌سازی کرده‌ایم. با این شبیه‌سازی ۱۴ هزار مگاوات مصرف اضافه شده معادل است با ۵.۱ برابر مصرف برق کل صنایع ایران در سال ۱۴۰۰.

این نسبت را با حداکثر مصرفی شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور در سال ۱۴۰۰ را ببینید

منبع: روزنامه همشهری