تمام کسانی که وارد حرفه مرغداری می شوند، هدفی بزرگ در سر دارند و آن هم رسیدن به بیشترین سوددهی است. گاها ممکن است به دلایل عدم توجه کافی به غذا، آب، محیط زندگی و بیماری های مختلف جوجه آنها با استپ وزنی مواجه شوند.

در این مرحله قطعا خسارات بسیاری در زمینه مالی به مرغدار وارد می شود و در نتیجه برای جلوگیری از زیان های جبران ناپذیر، دانش کافی در رابطه با دلایل متوقف شدن رشد جوجه را داشته باشید. با ما همراه باشید تا به علل مهم متوقف شدن رشد جوجه ها بپردازیم.

تغذیه نامناسب

"مصرف بیشتر، عملکرد بهتر" یک ضرب المثل رایج در میان انجمن طیور است. این ضرب المثل شاید از لحاظ علمی تایید نشده باشد اما مطمئنا اهمیت مصرف خوراک در جوجه ها و پرورش طیور را ثابت می کند زیرا میزان غذای مصرفی طیور ارتباط مستقیمی با رشد آنها دارد.

جامعه علمی ثابت کرده است که در کنار غذای فرموله شده (دان) کافی، حفظ حداکثر مصرف خوراک مهم ترین عاملی است که میزان رشد و کارایی استفاده از مواد مغذی را در جوجه یکروزه تعیین می کند.

غذای جوجه باید انرژی خوب و کافی داشته باشد و از طرفی هر چه میزان انرژی جیره غذایی جوجه زیاد باشد، میزان خوراک مصرفی جوجه کاهش می یابد. پروتئین و اسید آمینه بیش از هر ماده غذایی لازم است که در دان مصرفی جوجه جهت رشد او باید وجود داشته باشد. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی تضمین کننده سلامتی آنهاست. از طرفی غذای جوجه ها باید بهداشتی، ضد عفونی شده و تازه باشد. از تهیه دان هایی که تاریخ انقضای آنها گذشته خودداری فرمایید.

جهت فراهم کردن بهترین غذا برای رشد جوجه، بهتر است به سراغ یک دامپزشک طیور یا متخصص جیره نویس مراجعه کنید تا بر اساس نژاد، سن و وضعیت جسمانی او یک رژیم غذایی متعادل و مقوی تعیین کند.

محیط زندگی نادرست

تمام مرغداری ها باید مجهز به یکسری لوازم و تجهیزاتی همچون دانخوری، آبخوری، هواکش، قفس و ... باشند که شرایط زندگی راحت را برای جوجه ها فراهم کند. دما، رطوبت و روشنایی از عوامل مهمی است که میزان آن باید کنترل شده باشد. کف سالن باید از رول و پوشال پوشیده شده باشد تا جوجه ها حس راحتی داشته باشند.

فضای سالن مرغداری باید با توجه به تعداد جوجه ها به اندازه کافی بزرگ باشد و آبخوری و دانخوری در دسترس تمام جوجه ها قرار گیرد تا از لحاظ کمبود غذا و آب دچار مشکل نشوند. مورد دیگر بهداشت محیط زندگی جوجه ها است. اگر محل زندگی جوجه ها دچار آلودگی همچون میکروب، حشرات، موش و لاشه جوجه و مرغ باشد، سلامتی و ایمنی آنها را به خطر می افتد در نتیجه با کاهش رشد مواجه خواهند شد.

کمبود آب

آب مسئله بسیار مهمی است که ارتباط مستقیمی با رشد طیور و جوجه دارد. پرندگان و طیور می توانند یک روز بدون غذا دوام بیاورند اما بدون آب هرگز! جوجه ها نسبت به مرغ های تخم گذار آب کمتری می نوشند اما موضوعی که در اینجا اهمیت دارد آب بهداشتی و دسترسی به آبخوری است.

جوجه های گوشتی به آب بیشتری نیاز دارند. مصرف آب ساده ترین و موثرترین ابزاری است که یک پرورش دهنده طیور می تواند از آن برای نظارت به رشد گله ها استفاده کند. اگر مشاهده کردید که جوجه های شما نسبت به روزهای گذشته آب کمتری مصرف کرده اند باید سریعا وضعیت جسمانی او را مورد بررسی قرار دهید.

بیماری

بیماری به روش های مختلفی به جوجه ها منتقل می شوند:

  • تماس مستقیم (جوجه به جوجه)
  • تماس غیر مستقیم (تجهیزات آلوده، افراد و محیط زیست)
  • ناقلین (حیوانات، انسان ها، جوندگان و حشرات)

بیماری یکی از عوامل موثر برای متوقف شدن رشد جوجه ها است و گله جوجه ای که به بیماری مبتلا شده است سریعا با کاهش وزن مواجه می شود. برخی بیماری ها در طیور نسبت به سایر بیماری ها، پیامد بیشتری برای گله جوجه ها دارد مانند بیماری عفونی و انگلی که در صورت گسترش آن، خطری بزرگ آنها را تهدید می کند.

بیماری های ژنتیکی

برخی از جوجه هایی که مشکل ژنتیکی و مادرزادی دارند، از یک سنی به بعد با متوقف شدن رشد مواجه می شوند که علت آن اختلال در ساختار ژنتیک یا انتقال ژن های ناصحیح است. راهکاری برای درمان آن وجود ندارد اما می توان هنگام خرید جوجه هایی را انتخاب کنید که مشکلات ژنتیکی نداشته و در پرورش جوجه ها، ژن های مطلوب و سالم برگزینید.

روش های مقابله با متوقف شدن رشد جوجه ها

با توجه به موارد نام برده شده که جزو مهم ترین عوامل موثر روی رشد جوجه ها می باشد، شما به عنوان یک مرغدار موظف هستید تا نظارت کافی به تمام جزئیات داشته باشید زیرا پیشگیری بهتر از درمان است! برای داشتن یک گله جوجه سالم و قوی، موضوع تغذیه بسیار مهم بوده و جزو یکی از تاثیرگذارترین موارد می باشد.

سخن آخر

هدف از بیان علت متوقف شدن رشد جوجه ها، آگاهی رساندن به تمام مرغدارها است که در صورت رعایت آن یک گله جوجه سالم و قوی خواهید داشت که به خوبی رشد کرده و در آینده با نخم گذاری و تولید تخم مرغ زیاد و سالم موفقیت خوبی برای شما به ارمغان خواهد آورد.