اندیکاتورها، نشانگرهای فنی هستند که بسیاری از اندازه‌گیری‌ها و اطلاعاتی که ما در تحلیل قیمت با سرعت بالا به آن‌ها نیازمند هستیم را نشان می‌دهند. مثلاً پیدا کردن روند، پیدا کردن مناطق مهم اشباع خرید و فروش یا پیدا کردن نقاط مهم حمایت و مقاومت می‌تواند به راحتی از طریق اندیکاتور انجام شود.

از ترکیب اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال می‌توان استراتژی‌های معاملاتی ساخت که به ما سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی ارائه کند.

اندیکاتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

اندیکاتور چیست؟ به زبان ساده باید بگوییم که اندیکاتور (indicator) به معنای نشانگر است، این نشانگرها، تحلیل‌های مد نظر ما را بر اساس مدلی که برای آن طراحی شده‌اند به ما به صورت گرافیکی نمایش میدهند. بگذارید با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم، مثلا اندیکاتور SMA در پیدا کردن روند حرکتی یک نماد مورد استفاده قرار میگیرد. اما پشت این اندیکاتور مجموعه‌ای از فرمول‌های پیچیده است که هر لحظه در کسری از ثانیه در حال محاسبه است اما در نهایت روی چارت به ما یک خط ساده برای پیدا کردن روند را نشان میدهد. پس اندیکاتور عملا محاسبه را برای ما ساده و سریع‌تر می‌کند. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، اندیکاتور SMA با یک خط ساده قرمز نشان می‌دهد که وقتی کندل‌ها زیر خط هستند بازار نزولی و وقتی بالای آن هستند بازار صعودی است.

به دلیل وجود الگوهای قیمتی تکرار شونده در فارکس، استفاده از نمودارهایی که اندیکاتورها ایجاد می‌کنند و تفسیر درست این نمودارها توان معامله‌گر در پیش‌بینی قیمت‌ها را افزایش دهد. برای درک بهتر نوع عملکرد اندیکاتور به مثال زیر که توضیحی مختصر از اندیکاتور SMA است توجه کنید:

کاربرد اندیکاتور SMA (میانگین متحرک ساده) برای پیدا کردن روند در بازار است، SMA از طریق فرمول زیر روند حرکت قیمت را محاسبه می‌کند:

  • 20 ÷ (قیمت بسته شدن دیروز+...+قیمت بسته شدن 19 روز قبل+قیمت بسته شدن 20 روز قبل)

اگر از این طریق می‌خواستید بدون استفاده از اندیکاتور، روند را پیدا کنید، تصور نمایید که محاسبه‌ آن چقدر زمان‌بر خواهد بود! حال تصور کنید نیاز به استفاده‌ هم‌زمان از چند داده‌ مشابه دارید، بدون استفاده از اندیکاتور غیرممکن است!

اندیکاتور از چه دیتایی استفاده می‌کند؟

اندیکاتورها عموماً از دیتاهای مختلفی در بازار استفاده می‌کنند یا ممکن است از ترکیب چند دیتای مختلف برای به دست آوردن خروجی خود بهره ببرند که شامل موارد زیر هستند:

  • حجم
  • قیمت بسته شدن
  • قیمت باز شدن
  • بالاترین قیمت
  • پایین‌ترین قیمت
  • زمان

البته دقت داشته باشید، اندیکاتور بسته به نوع و کاربردش ممکن است وزن خاصی برای یک بخش از دیتای خود در نظر بگیرد، مثلاً ضریب بیشتری به قیمت بسته شدن در روزهای آخر بدهد، یا بیشترین تمرکز آن روی حجم باشد.

انواع اندیکاتور چیست؟

بیش از هزاران اندیکاتور مختلف وجود دارد که هرکدام در یک نوع دسته‌بندی قرار می‌گیرند. برای شناخت بهتر اندیکاتورها و مدل استفاده از آن‌ها بهتر است ابتدا انواع دسته‌بندی اندیکاتورها را بشناسید:

  • اندیکاتورهای ترند (Trend Indicator): این اندیکاتورها جهت روند را به شما نمایش می‌دهند. در واقع تحلیل‌گر با چنین اندیکاتورهایی می‌تواند جهت ترند یا مسیر حرکت نماد معاملاتی را پیدا کند. از جمله مهم‌ترین اندیکاتورهای ترند می‌توان به Moving Average اشاره کرد.
  • اندیکاتورهای نوسان نما یا اسیلاتور (Oscillator): این اندیکاتورها عموماً زیر چارت معاملاتی نمایش داده می‌شوند و کارشان این است که نوسانات بسیار سریع را اندازه‌گیری کنند. عموماً اوسیلاتورها محدوده کف سقف نوسان‌های مهمی مانند اشباع خرید و فروش، یا کف و سقف حرکتی را نشان می‌دهند. از جمله مهم‌ترین اوسیلاتورها می‌توان به استوکاستیک (Stochastic) و آر اس آی (RSI) اشاره کرد.
  • اندیکاتورهای حجمی (Volume): به اندیکاتورهایی گفته می‌شود که حجم معاملات را به عنوان پایه اصلی تحلیل خود در نظر می‌گیرد. مثلاً برای پیدا کردن یک ‌ترند، حمایت-مقاومت یا هر کاربری که از آن لازم دارید، مبنای محاسبه را حجم معاملات قرار می‌دهد.

انواع اندیکاتور از نظر زمانی چیست؟

کل اندیکاتورهایی که در سه دسته‌بندی بالا قرار می‌گیرند، خودشان از نظر نوع تحلیل در دو دسته‌بندی زمانی مختلف هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اندیکاتور پیشرو (Leading Indicator): اندیکاتورهای پیشرو به اندیکاتورهایی گفته می‌شود که با استفاده از دیتاهای گذشته و فرمولی که دارد، کمی جلوتر از چارت حرکت می‌کند و سعی دارد تا بخشی از حرکت آینده نماد معاملاتی را پیش‌بینی کند. از جمله مهم‌ترین اندیکاتور پیشرو می‌توان به ایچیموکو اشاره کرد که سعی دارد نقاط حمایت، مقاومت و همچنین روند را در آینده پیش بینی کند.
  • اندیکاتور تاخیری (Lagging Indicator): این اندیکاتورها با تأخیر عمل می‌کنند و مبنای آن‌ها پس از بسته شدن کندل‌هایی است که در جریان هستند. بیشتر اندیکاتورهای فارکس تاخیری هستند.

اندیکاتور در چه نوع تحلیلی استفاده می‌شود؟

اگر بخواهید برمبنای اندیکاتورها بازار را تحلیل کنید، شما در دسته تحلیل‌گران تکنیکالیست قرار می‌گیرید. تحلیل‌هایی که بر پایه اندیکاتور انجام می‌شود به تحلیل تکنیکال مشهور هستند. تحلیل‌گران تکنیکال از نظر فنی و با استفاده از دیتاهای اندیکاتورها، ساختار ظاهری بازار را مورد تحلیل قرار می‌دهند. آن‌ها سعی می‌کنند با ترکیب چند نوع اندیکاتور دیتای مدنظر از جمله روند، منطقه ورود، زمان ورود و زمان خروج معامله خود را پیدا کنند. البته معامله‌گران روش‌های مختلف، مانند پرایس اکشن و حتی تحلیل فاندامنتال نیز ممکن است به صورت جزئی از اندیکاتورها استفاده کنند.

اندیکاتورهای کاربردی در فارکس

در واقع اینکه معامله‌گر، کدام سبک معاملاتی را دنبال می‌کند و کدام استراتژی را انتخاب کرده، مشخص می‌کند کدام اندیکاتور برای او مناسب‌تر است. البته از آنجا که داده‌های فراهم شده توسط اندیکاتورها قابل تفسیر هستند، این توانایی فرد معامله‌گر در تفسیر این داده‌هاست که بهترین اندیکاتور برای شخص معامله‌گر را تعیین می‌کند. برخی از اندیکاتورهایی که نسبت به سایر اندیکاتورهای فارکس بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به اختصار معرفی می‌کنیم.

آیا می‌توان اندیکاتور شخصی ساخت؟

سال‌هاست که معامله‌گران فارکس، بیشتر از پلتفرم معاملاتی متاتریدر برای ترید کردن استفاده می‌کنند که یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن اوپن سورس بودن این پلتفرم است که به شما این امکان را می‌دهد که یک اندیکاتور را با توجه به نیاز خود شخصی سازی کرده یا اینکه یک اندیکاتور جدید بسازید. به همین دلیل در حال حاضر بیش از هزاران اندیکاتور مختلف که معامله گران ساخته‌اند به صورت رایگان یا پولی در بازار منتشر شده است. برای ساخت اندیکاتور باید از طریق نرم افزار Meta Editor و زبان برنامه نویسی MQL استفاده کنید.

مزایا و معایب اندیکاتور فارکس

استفاده از اندیکاتور به عنوان یک ابزار مهم تحلیل ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی دارد که به صورت موردی در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

جمع‌بندی

ما در این مقاله گفتیم که اندیکاتورها با پیاده‌سازی فرمول‌های ریاضیاتی روی داده‌های موجود مانند قیمت و حجم، خروجی را ایجاد می‌کنند که با کمک آن‌ها می‌توان پیش‌بینی دقیق‌تری از روند آینده‌ قیمت‌ها در فارکس به دست آورد. معامله‌گر بسته به استراتژی خودش می‌تواند برای رسیدن به تحلیلی دقیق‌تر، ترکیبی از اندیکاتورها را به صورت همزمان استفاده کند. همچنین اندیکاتورها قابلیت شخصی‌سازی دارند و حتی فرد می‌تواند اندیکاتور مختص به خود را بسازد. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.