تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰

بازار بزرگ تهران نه تنها خود مکانی شناخته شده برای شهروندان تهرانی و حتی دیگر گردشگران به شمار می‌رود، بلکه در دل خود معابر و گذرهایی دارد که قدمت تاریخی آنها و داستان‌هایی که دارند، زبانزد خاص و عام است.

همشهری - سعیده مرادی: کوچه غریبان و گذر لوطی صالح از جمله این معابر هستند. گذرهایی که هنوز بین مردم با همان عنوان قدیمی خود یاد می‌شوند.

کوچه غریبان

نشانی: بازار تهران، بین بازار مسگرها و خیابان موسوی

معرفی: خانه‌های قدیمی کوچه غریبان تا اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول سکونتگاه موقت مسافران شهرستانی بود، به همین دلیل این کوچه را به نام غریبه‌ها زدند. کوچه غریبان از گذرهای بلند بازار تهران است که بازار مسگرها را در مسیری طولانی به خیابان موسوی(کوچه ارامنه) متصل می‌کند. در زمان‌های گذشته کوچه غریبان محل سکونت کسبه بازار بود و با گذشت زمان خانه‌ها در بافت تجاری بازار ادغام شدند. بخشی از این خیابان امروزه به نام دستجردی شناخته می‌شود. بیشتر بافت بازار غریبان ظاهرا مسکونی ولی تولیدی و کارگاه است. در بخش‌هایی از این بازار فروشندگان و تولیدکنندگان کمربند فعالیت می‌کنند.

گذر لوطی صالح

نشانی: بازار بزرگ تهران، گذر لوطی صالح

معرفی: از گذرهای اصلی درون بازار قدیمی تهران است که با نام لوطی صالح از لوطی‌های تهران قدیم گره خورده است. کسی که به فقرا، تنگدستان و خانواده‌های بی سرپرست بسیار کمک می‌کرد و زمانی عابر این گذر و ساکن آن بود. طبق بسیاری از روایات و منابع تاریخی این گذر در زمان آغامحمدخان قاجار ساخته شده‌است و طبیعتاً از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به شمار می آید. زمانی اکثر سفارتخانه‌های خارجی، از جمله سفارت روس و سفارت انگلیس، در همین محله وجود داشت و منزل بسیاری از درباریان عهد قاجار نیز در این محله مستقر بوده‌است.

منبع: روزنامه همشهری