معاون مالی شهرداری تهران گفت: زمانی که ما به شهرداری تهران آمدیم در لیست سیاه بانک‌ها قرار داشتیم و بانک‌ها حاضر نبودند که به ما یک ریال تسهیلات بدهند؛ اما حالا ارتباط خوبی با بانک‌ها به خصوص بانک «تجارت و شهر» داریم.

همشهری آنلاین: لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در مورد گزارش معاونت مالی به رئیس شورای شهر تهران پیرامون بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها، گفت: روزی که در شهرداری تهران کار خود را شروع کردیم بانک‌ها به ما اعلام کردند که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارید که این بدهی در سنوات گذشته وجود داشت یعنی این بدهی‌ها از سال ۸۳ تا ۱۴۰۰ که ما مدیریت شهری را برعهده گرفتیم، محسوب می شد.

وی با بیان اینکه وام‌های مختلفی نیز اخذ شده بود و هر ساله نیز مدیران وام به اسم شرکت‌ها گرفته بودند، اما مبلغی که با ما در کل اعلام شد این بود که ۱۷۰ همت بدهی به سیستم بانکی داریم، گفت: بررسی‌ها نشان داد که شهرداری تهران به دو بانک «تجارت و شهر» بیشترین بدهی را دارد و سعی کردیم با تعامل، ‌ رایزنی و گفت‌وگو این بدهی‌ها را تعدیل کنیم که در یک مورد با بانک تجارت مبلغ بدهی ۶۰ میلیارد تومان را با گفت‌وگو به ۲۰ میلیارد رساندیم که تقریبا این مبلغ نیز تسویه شده است.

معاون مالی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برای خط متروی تهران- کرج نیز مدعی هستند ۴۰ همت بدهی از شهرداری دارند که شهرداری تهران از این بانک وام گرفته بوده و در حال گفت وگو و رایزنی هستیم، ادامه داد: سرجمع با این کاهش‌ها، ۱۷۹ هزار میلیارد تومان بدهی های شهرداری به این بانک، به ۱۰۸ همت رسیده است که در حال تسویه هستیم.

فروزنده در ادامه با بیان اینکه بدهی شهرداری تهران در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید به بانک شهر هم حدود ۶۰ همت بود که امروز این رقم بدهی به ۴۵ همت رسیده است که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال‌جاری بخش زیادی تسویه خواهد شد، افزود: گزارش مکتوب میزان بدهی را به شورای شهر ارائه کردیم؛ اما دقت داشته باشید که میزان بدهی ها هر روز در حال افزایش است و روز به روز این بدهی ها افزایش می یابد. به همین دلیل نمی توان نرخ دقیق و قطعی اعلام کرد. منتها مشکلی موجود این است که در سیستم بانکی اصل پول، ‌ سود و جریمه را با هم جمع کرده و یک نرخ سود مرکبی بر آن اضافه کردند که این برای شهرداری ضرر است و اگر هرچه زودتر این وام‌ها تسویه شود، به نفع شهر است.

معاون مالی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران به ازای تسویه وام‌ها از سوی بانک‌ها به ما تسهیلات به خصوص برای توسعه حمل و نقل می دهند، افزود: زمانی که ما به شهرداری تهران آمدیم در بلک لیست بانک‌ها قرار داشتیم و بانک‌ها حاضر نبودند که به ما یک ریال تسهیلات بدهند؛ اما حالا ارتباط خوبی با بانک‌ها به خصوص بانک «تجارت و شهر» داریم و این تسویه بدهی تاثیر خوبی در صورت‌های مالی اثر مثبت داشته است.

منبع: ایسنا