رییس ستاد اربعین شهرداری تهران در دیدار با تولیت آستان مقدس امامین عسکریین(ع) ضمن ابلاغ تدابیر شهردار تهران در راستای ارائه خدمات بهینه به زائرین اربعینی، از آمادگی شهرداری تهران برای تجهیز محل‌های اسکان زائرین، ایجاد پارکینگ و ارائه خدمات بهداشتی خبر داد.

همشهری آنلاین: محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دیدار با محمد قاسم، تولیت آستان مقدس امامین عسکریین(ع) از برافراشتن پرچم امامین عسکریین علیهم السلام در بلندترین نقطه شهر تهران به عنوان برکتی وصف ناپذیر یاد کرد و ادامه داد: ما برای تشکر از این موهبت بزرگ، تلاش می کنیم سهم کوچکی در ارائه خدمات به زائرین اربعینی داشته باشیم.

وی در این راستا به اهتمام شهرداری تهران در برطرف کردن نواقص سال های گذشته اشاره کرد و گفت: مشکل پارکینگ، سرویس های بهداشتی و امکانات اولیه از مواردی بود که سال های گذشته زائرین را با مشکل مواجه می کرد که به فضل خداوند و با دستور دکتر زاکانی شهردار تهران و همکاری عتبات، این مشکلات برطرف شده است.

توکلی زاده از ایجاد تغییرات محسوس و مشهود در سامرا برای پذیرایی و خدمات رسانی به زائرین نیز تشکر کرد و این امر را نتیجه مدیریت و توجه تولیت حرمین عسکریین علیهم السلام و همکاری مطلوب دست اندرکاران این حوزه برشمرد.رییس ستاد اربعین حسنیی شهرداری تهران در ادامه از تولیت حرمین امامین عسکریین درخواست کرد افتتاح موکب بزرگ "سلام یا مهدی(عج) " (محبان الرضا علیه السلام) را بپذیرد. موکبی که قرار است تابلوی نفیس نقاشی رب الماء را به نمایش بگذارد که طی آن حسن روح الامینی حماسه حضرت عباس علیه السلام را به تصویر کشده است.معان امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: شهرداری تهران حدود ۵ هزار نیروی انسانی برای ارائه خدمات به زائرین را به کار می گیرد که بخشی از این افراد، پاکبانانی هستند که سال گذشته با مشکل اسکان مواجه بودند لذا شهرداری تهرا ن هر مکانی را که تولیت در نظر بگیرد، تجهیز خواهد کرد تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود.

دغدغه پارکینگ و خدمات بهداشتی با کمک ایرانی‌ها برطرف شدمحمد قاسم؛ تولیت آستان مقدس امامین عسکریین(ع) نیز در ادامه این نشست ضمن تقدیر از همکاری های مطلوب ایرانی ها در ایجاد تمهیدات مناسب برای زائرین حسینی، از اقدام این تولیت برای شناسایی و پذیرش ۳ هزار نفر"زائر اولی‌" سخن گفت.

توکلی زاده نیز از همت شهید رییسی در زمان تولیت حرم امام رضا علیه السلام برای این امر(دعوت زائر اولی ها به حرم مطهر) سخن گفت. راهی که توسط تولیت جدید حرم رضوی ادامه پیدا کرده است.

محمد قاسم نیز در ادامه به مشکلات زیرساختی اشاره کرد که به تدریج در حال برطرف شدن است. افزودن سرویس‌های بهداشتی، در نظرگرفتن سیستم های تهویه و سرمایشی و در درسترس قرار دادن آب آشامیدنی خنک، راه اندازی مرکز درمانی مجهز به یک اتاق عمل کوچک، از جمله مواردی بود که وی به آنها پرداخت و افزود: ما دو سال قبل، با کمبود مرکز درمانی مواجه بودیم و متأسفانه تعداد درگذشتگان به ۱۶ نفر زائر از همه‌ی کشورها رسید ولی سال گذشته طی تفاهم نامه ای که با دانشگاه علوم پزشکی تهران امضا کردیم، پرستار، پزشک و کادر درمان و امکانات به سامرا اعزام شد و خوشبختانه آمار فوتی به صفر رسید. امسال هم تفاهم نامه جدیدی را امضا کردیم که طی آن امکانات بسیار بهتری به لحاظ درمانی در اختیار زائرین قرار دهیم و حتی پیش بینی یک اتاق عمل کوچک برای مواردا اضطراری هم شده است.

تولیت حرم امامین عسکریین علیهم السلام به آمار چند میلیونی زائرین ایرانی در سامرا اشاره کرد و افزود: البته ما از کشورهای دیگر هم زائر داریم ولی بیشترین تعداد این آمار مربوط به زائرین ایرانی است. سال گذشته تردد ۶ میلیون زائر ایرانی به ثبت رسید و در ایام اربعین یعنی طی یک ماه این عدد به حدود ۱۰ میلیون نفر هم می رسد.

وی افزود: ما بنا داریم در توسعه جدید که طی پروژه های زیرساختی در حال انجام است، پاسخگوی نیازهای زورا باشیم به خصوص این که سامرا بیشترین تعداد زوار ایرانی را دارد.محمد قاسم از ارتقای سطح امنیتی در مرزها نیز سخن گفت و در این راستا از مرزهای سلیمانیه، مهران، شلمچه و ... یاد کرد.

توکلی زاده نیز در پایان ضمن یادآوری این نکته که در تمام مرزها نیروهای شهرداری تهران نیز قرارگاه خدمات رسانی دارند، از تولیت حرم امامین عسکریین علیهم السلام برای مراسم بدرقه زائرین حسینی درتهران، دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری شهر