کوسه‌نهنگ روباتیک می‌تواند از طریق یک کنترل از راه دور بی‌سیم کار کند. همچنین به یک پیشرانه بیونیک چند مفصلی مجهز است. الگوهای شنای آن نیز قابل‌برنامه‌ریزی هستند.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: یک نهنگ روباتیک می‌تواند از طریق یک کنترل از راه دور بی‌سیم کار کند. این اولین کوسه‌نهنگ رباتیک پنج‌متری ساخت چین است که می‌تواند از طریق یک کنترل از راه دور بی‌سیم کار کند و به سیستم چند مفصلی نیز مجهز است.




توسعه اولین کوسه‌نهنگ هوشمند

در یک نقطه عطف بزرگ در فناوری، گروه هوافضای Shenyang Xinguang تحت آکادمی سوم علوم و صنعت هوافضای چین، اولین کوسه‌نهنگ روباتیک هوشمند جهان را توسعه داده است.

کوسه‌نهنگ رباتیک ۳۵۰ کیلوگرم وزن و تقریباً ۵ متر طول دارد. در واقع می توان گفت این نهنگ شگفت انگیز می تواند حرکت یک کوسه نهنگ واقعی را به دقت تقلید کند.

بیشتر بخوانیم:

ساخت اولین کوسه رباتیک جهان توسط چین


استفاده از ذخایر علمی و عملیاتی نیروها در سازمان صنایع دریایی

بزرگ‌ترین ماهی بیونیکی

این نهنگ توانایی تقلید کامل از الگوهای شنا، چرخش و شناور کوسه‌نهنگ واقعی از جمله حرکات دهان آن را دارد و اکنون به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ مورد ستایش قرار می‌گیرد؛ چون فناوری فضایی را در حوزه صنایع دریایی مدرن القا می‌کند.

گائو چائو، طراح گروه هوافضای Shenyang Xinguan به نقل از دفتر تحقیقات فناوری نیروی محرکه زیر آب می‌گوید: این بزرگ ترین ماهی بیونیکی است که ما تاکنون مطالعه کرده‌ایم. توجه داشته باشیم کوسه‌نهنگ هفت مفصل فعال دارد و هر مفصل نیاز به محاسبات، ارتباطات و سنجش دارد که این فناوری کلیدی ما نیز هست.



قابلیت‌های کوسه‌نهنگ رباتیک

این کوسه‌نهنگ رباتیک می‌تواند از طریق یک کنترل از راه دور بی‌سیم کار کند و به پیشرانه بیونیک چند مفصلی نیز مجهز است. همچنین الگوهای شنای آن نیز قابل‌برنامه‌ریزی هستند.

از دیگر ویژگی‌های چشمگیر کوسه‌نهنگ روباتیک می‌توان به غواصی در عمق ۲۰ متری و رسیدن به سرعت چشمگیر تا هفت دهم متر در ثانیه اشاره کرد.

این وسیله نقلیه زیرآبی منحصربه‌فرد دارای دوربین‌ها و حسگرهای اپتیکال پیچیده، فناوری سونار کاملاً مجهز و سیستم‌های موقعیت‌یابی BeiDou هم هست.
توانایی انجام ماموریت های تخصصی، نقشه برداری از توپوگرافی زیر آب و نظارت بر کیفیت آب و دیگر فعالیت ها نیز از جمله توانایی های دیگر این کوسه نهنگ به شمار می رود.