سال‌هاست سؤالی، ذهن باستان‌شناسان را به‌خود مشغول کرده که مصریان باستان، برای ساخت اهرام پادشاهان خود، چگونه سنگ‌هایی را به این عظمت جابه‌جا می‌کردند؟

همشهری‌آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: حالا در پژوهشی جدید، دانشمندان نظریه‌ای متفاوت را مطرح کرده‌اند: استفاده از بالابرهای پیشرفته هیدرولیکی با کمک نیروی آب.

بیش‌تر بخوانید:

کشف اسرار مومیایی جیغ زن!

البته تا پیش از این، فرضیه‌های‌ رایج استفاده از سطح شیب‌دار، اهرم، جرثقیل‌ها یا وسایلی با کمک نیروی انسانی و چیزهایی شبیه این بود؛ اما حالا دانشمندان معتقدند این وسایل، برای جابه‌جایی سنگ‌های عظیم به‌کار رفته در اهرام بزرگی مثل هرم پلکانی جوزر، امکان‌پذیر نیست؛ هرمی ۶۲متری با دهلیزهایی به عمق ۲۷متر که وزن برخی سنگ‌های آن به ۳۰۰کیلوگرم هم می‌رسد.

محققان در پژوهش جدید می‌گویند: مصریان قدیم سازه‌های عمودی آهکی و مستطیل‌شکل را در کنار اهرام می‌ساختند و آنگاه آب‌هایی از نهرهای اطراف را به طرف تونل‌های متصل به سازه‌های عمودی سرازیر می‌کردند و با کمک نیروی آب و به شکل آتشفشانی، بالابرها فعال می‌شد و امکان جابه‌جایی سنگ‌های عظیم به‌وجود می‌آمد.

در واقع دانشمندان معتقدند، مناظر اطراف اهرام، کانال‌ها و راه‌های آبی، همگی به‌وجود سیستم هیدرولیک با فشار آب اشاره دارد.