تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

یکی از دیدنی‌های بازار تهران مسجد تاریخی امام خمینی (ره) است. این مسجد کهن با عمر ۱۸۰ سال بعد از مسجد جامع بازار، دومین مسجد تاریخی پایتخت به‌حساب می‌آید.

همشهری: مسجد امام خمینی (ره) ۱۱ هزار مترمربع وسعت دارد و در معماری کم‌نظیر آن انواع تزئینات همچون کاشی‌کاری، گچبری، مقرنس و... به‌کار رفته است. مسجد ۴ ایوان دارد که صحن میانی، رواق‌ها، جلوخان شمالی، سردرها، شبستان‌هایی ستون‌دار و گنبدخانه بخش‌های تشکیل‌دهنده این ایوان‌ها هستند. صحن وسیع مسجد مربع‌شکل و سنگفرش است و وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. ۳ سردر در ضلع شرقی، غربی و شمالی مسجد دیده می‌شود که سردر شمالی اصلی‌ترین ورودی آن است و به خیابان ۱۵ خرداد منتهی می‌شود. این سردر دارای فضای جلوخان مستطیل‌شکلی است که با ۱۷ پله سنگی از خیابان جدا می‌شود. منبر مسجد امام(ره) هم تماشایی است؛ این منبر ۱۲ پله دارد که از سنگ مرمر ساخته شده ‌است.

بزرگداشت شخصیت‌های تاریخی

قرارگیری مسجد امام(ره) در کنار بازار بزرگ تهران باعث شده‌ است که این مسجد یکی از پررفت‌وآمدترین مساجد تهران باشد. مجالس ختم و بزرگداشت بسیاری از علما و شخصیت‌های مختلف سیاسی و ملی ازجمله میرزاحسن شیرازی، شعاع‌السلطنه فرزند مظفرالدین‌شاه، آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله فیض قمی و آیت‌الله بروجردی در آن برگزار شده است. برای رسیدن به مسجد تاریخی امام(ره) می‌توانید با استفاده از خط متروی یک تهران در ایستگاه میدان ۱۵ خرداد پیاده شوید و با کمتر از ۵ دقیقه پیاده‌روی به این مسجد زیبا برسید.

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد، روبه‌روی خیابان ناصرخسرو

معرفی: مسجدی کهن با عمری

منبع: روزنامه همشهری