مطالعات علمی مشخص کرده رابطه بین بیمار و پزشک در میزان بهبودی بازگشت سلامتی تاثیر دارد. اگر با بی‌توجهی چهره جامعه پزشکی را مخدوش کنیم به این رابطه آسیب می‌زند و سلامت مردم هم بیشتر آسیب می‌بیند.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد رییس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در مراسم تجلیل از خبرنگاران بر اهمیت رابطه قوی بین رسانه‌ها و نظام سلامت تاکید کرد و گفت: افزایش سواد سلامت جامعه اهمیت دارد و حتی شعار سازمان جهانی بهداشت هم خودمراقبتی است که در طول زمان هم نیاز به افزایش دارد. در خودمراقبتی بحث این است که افراد آگاه باشند و بدانند که در چه سنی درباره چه بیماری‌هایی نگرانی وجود دارد و باید نسبت به غربالگری آن اقدام کند.

او با تاکید بر این که افراد باید خودشان نسبت به اندازه‌گیری فشار خون و قند خون خودشان آگاه باشند، افزود: در این سطح سواد سلامت، رسانه نقش بسیار مهمی دارد که پل ارتباطی بین جامعه پزشکی و مردم باشند. اگر خبرنگار اشراف به خودمراقبتی و پیچیده شدن سطح آن نداشته و از اهمیت نقشش بین مردم و جامعه پزشکی آگاه نباشد، ممکن است این نقش را به خوبی ایفا نکند.

عقب نمانیم

این مسئول معتقد است در حوزه سلامت نباید از نیاز مردم عقب بماند، چون نیاز مردم در حوزه سواد سلامت پیشرفت کرده است، به همین دلیل اگر حوزه نظام سلامت و ارتباطی که با هم دارند پیشرفت نکند از نیاز مردم عقب خواهند ماند. البته سلامت جامعه فقط به حوزه درمان و بهداشت ارتباط ندارد و بخش بزرگ ارتباط بین حوزه سلامت جامعه پزشکی و رسانه تقویت این ارتباط و تخصصی شدن آن است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این که اهمیت خبررسانی درست، میدان جنگ در میدان ذهن و مرزهاست، عنوان کرد: خود قدرت یک چیز است و تصویر و تصور از آن چیز دیگری است. چیزی که اکنون عرصه جهانی را رقم می‌زند، حقیقت قدرت نیست بلکه تصور قدرت است که به آن هژمونی می‌گویند و سال‌هاست که رژیم صهیونیستی با آن خود را پیش برده است. نقش خبر و رسانه هم در این مساله کلیدی است و می‌تواند واقعیت را به گونه‌ای تصویر کند که به ذهن من مردم القا شود.

اهمیت تصویری که رسانه از پزشکان می‌دهد

رئیس‌زاده با اشاره به اینکه نقش اصلی در تصویر و طراحی این صحنه‌ها، رسانه بر عهده دارد، عنوان کرد: اندیشمندان این رشته بیان می‌کنند که مهم‌ترین مولفه قدرت هر کشور میدان ذهن و ادراک مردم آن است، این که چطور طراحی شود و رسانه در آن نقش دارد. در حوزه سلامت هم فضاسازی و تصویرسازی رسانه و مدیا حرف اول را می‌زند.

او ادامه داد: البته در اطلاع‌رسانی‌ها درک این که چه تصویری واقعی است کار رسانه است که تصویر غالب جامعه پزشکی را زحمتکش، علمی، خدمتگزار، حاضر در همه صحنه‌ها، از دل مردم و در خدمت مردم نشان دهد یا چیزی غیر از این. جنگ و کرونا و… این را ثابت کرده و شهدای جامعه پزشکی هم سند زنده این ادعا هستند. البته منکر اشکالات و ناهنجاری‌ها که مردم را گرفتار کرده هم نباید بود اما حجم عظیمی از متخصصان در علوم پایه بهداشت و درمان و بالینی در حال خدمت‌رسانی هستند. تعداد زیادی از جامعه بهداشت و درمان در نقاط صفر مرزی به عنوان طرح در حال خدمت هستند. تعداد این افراد کم نیست اما کمتر دیده می‌شوند و توان آنها برای خدمت به مردم به نمایش گذاشته می‌شود.

به رابطه بیمار و پزشک خدشه نزنیم

رئیس‌زاده با بیان که مطالعات علمی مشخص کرده رابطه بین بیمار و پزشک در میزان بهبودی بازگشت سلامتی تاثیر دارد، عنوان کرد: اگر با بی‌توجهی چهره جامعه پزشکی را مخدوش کنیم به این رابطه آسیب می‌زند و سلامت مردم هم بیشتر آسیب می‌بیند. این در حالی است که هر قدر جامعه پزشکی زحمت بکشد یا در دنیا برتر و علمی شود یا مجهز به آخرین پیشرفت‌ها شود، نهادینه کردن آن در ذهن مردم به اندازه اصل قصه مهم است که بیان آن باید از سوی رسانه و خبرنگاران صورت بگیرد. وضعیت فعلی جامعه پزشکی که در خدمت سلامت مردم است، کرامت، جایگاه، بیان خدمات و توانمندی علمی کشور باعث حفظ سلامت و آرامش ذهن مردم می‌شود و همه در اختیار رسانه است. رسانه می‌تواند تصمیم بگیرد که آن را چطور تصویر کند. البته به معنای آن نیست که نارسایی جامعه پزشکی دیده نشود اما باید به اهمیت رابطه بیمار و پزشک توجه کرد چون ضریب نفوذ یک اطلاع‌رسانی منفی بسیار بیشتر از خبر مثبت است.

رییس جامعه پزشکی تاکید کرد: حوزه سلامت کشور و سلامت مردم بدون حضور موثر خبرنگار و تلاش علمی و عمیق آنها راه به جایی نخواهد برد. به همه جامعه پزشکی و نظام سلامت توصیه می‌کنم که ارتباط با رسانه را جدی بگیرند که به اندازه اصل کاری که انجام می‌دهند دارای اهمیت است. تقویت ارتباطات به شکل علمی و روزبه‌روز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین