محققان دانشگاه هرتفوردشایر انگلیسی موفق به ساخت دستکش رباتیکی شده‌اند که توان و قدرت حرکت را به دستان بیماران بازمی‌گرداند. این دستکش حاصل همکاری دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس و همکاری چندین مؤسسه تحقیقاتی و دانشگاهی از کشورهای اروپایی است.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: دستکش روباتیک نرم قدرت را به دست‌های ضعیف شما بازمی‌گرداند. افرادی که بر اثر آرتروز یا میوزیت ضعیف شده‌اند ممکن است برای کارهای روزمره مانند آبیاری گیاهان، پر کردن کتری یا پوست کندن سیب‌زمینی به کمک نیاز داشته باشند. دستکش ربات Carbonhand برای کمک به انجام چنین کارهایی طراحی شده و در دسترس است.



تقویت دست های انسان

کار Bioservo بر یک دستکش روباتیک نرم باهدف تقویت چنگال انسان برای استفاده در توان‌بخشی، جلوگیری از استرس در کارهای تکراری یا کمک به انجام فعالیت‌های روزانه در آزمایشگاه مکاترونیک در مؤسسه سلطنتی فناوری سوئد آغاز شده است.
این شرکت در سال ۲۰۰۶ برای توسعه اولین محصول تجاری - SEM Glove تأسیس شد.

ببشتر بخوانیم:
هوش مصنوعی نتیجه آسیب‌های کودکی به مغز را کشف کرد

مفاهیم: ام اس (اسکلروز متعدد) چیست؟

راه‌اندازی سیستم Ironhand

در سال ۲۰۱۶، جنرال موتورز مجوز فناوری RoboGlove را که با همکاری ناسا ایجاد شده بود به Bioservo داد. به نظر می‌رسد این امر منجر به راه‌اندازی سیستم Ironhand در اوایل سال ۲۰۱۸ به‌عنوان اولین سیستم تقویت‌کننده عضلات نرم رباتیک در جهان شده که برای مبارزه با آسیب‌های ناشی از فشار و حمایت از کارگران در کارخانه برای سالم ماندن و کاهش تأثیر کارهای روزانه آنها طراحی شده است.

مصارف خانگی

Bioservo همچنین در حال کار روی یک دستکش تقویت‌کننده برای استفاده در خانه برای افرادی است که ممکن است برای بازیابی استقلال نیاز به کمک داشته باشند؛ مانند کسانی که مشکلاتی مانند مولتی پل اسکلروزیس، آسیب نخاعی، میوزیت، آرتروز و دیگر موارد مانند سکته مغزی یا آسیب‌های تروماتیک هستند.
حسگرهای فشار ورزشی Carbonhand در هر دستکش سیگنال‌ها را به سیستم کنترل برمی‌گرداند تا در صورت نیاز به کمک اضافی برای محکم نگه‌داشتن اجسام، موتورها را فعال کند. موتورها نیز تاندون‌های مصنوعی را می‌کشند تا یک «چاپ طبیعی و پویا» ایجاد کنند و نیروی لازم (یعنی چیزی حدود ۲۰ نیوتن در هر انگشت) را اعمال کنند.

چگونگی عملکرد دستکش

هنگام استفاده از این دستکش‌ها؛ انگشت اشاره بدون پوشش می‌ماند؛ درحالی‌که انگشت شست، دوم و سوم دستکش دارند. به‌این‌ترتیب می‌توان یک پاور پک کوچک را در کمر یا پشت قرارداد، با بند بازویی که کابل را در جای خود نگه می‌دارد، و دیگر تنظیمات را هم می‌توان از طریق یک برنامه همراه اعمال کرد.
به گزارش سایت newatlas این شرکت ابتدا سیستم Carbonhand را برای بیماران در سوئد، نروژ و آلمان عرضه کرد، اما به‌تازگی آن را به طور انحصاری در ایالات متحده برای جانبازان در دسترس قرارداد.

اولین نسخه برای جان بره مونتانا در ماه فوریه تجویز شد که از یک بیماری نادر به نام میوزی بدن رنج می‌برد؛ بیماری که باعث ضعف و آسیب عضلانی می‌شود.

البته در حال حاضر همه بیمارانی که چنین مشکلاتی دارند می‌توانند به طور آنلاین پرسش‌نامه را تکمیل کنند. سپس یک متخصص با آنها در تماس خواهد بود تا اگر مشکلی دارند آن را بررسی کنند.