میانگین ۶ نظرسنجی مختلف در سطح ملی در آمریکا نشان می دهد که در رقابت های بسیار تنگاتنگ انتخابات ۲۰۲۴، «کامالا هریس» نامزد دموکرات ها از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیشی گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، نشریه نیوزویک در جمع بندی نظرسنجی ها تا روز شنبه در آمریکا نوشت: در همه این ۶ نظرسنجی که با ضریب خطای بین ۰.۵ تا ۲.۵ درصد انجام شده، هریس جلو بوده است.

نظرسنجی «ریل کلیرپالیتیکس» با کمترین حاشیه خطا (۰.۵) در بین ۶ نظرسنجی نشان داد، هریس با کسب ۴۷.۶ درصد آرا از ترامپ نامزد جمهوریخواهان با ۴۷.۱ درصد آرا پیشتازتر است.

نظرسنجی «نیویورک تایمز» نیز نشان داد که با در نظر گرفتن ضریب خطای یک درصد هریس ۴۸ درصد آرا را در مقابل ترامپ با ۴۷ درصد آرا کسب کرده است. با افزودن نامزد مستقل سوم، رابرت اف کندی جونیور» این اختلاف به دو درصد افزایش می یابد و هریس را با ۴۵ درصد درمقابل ترامپ با ۴۳ درصد قرار می دهد و کندی فقط ۵ درصد آرا را به خود اختصاص می دهد.

نظرسنجی تارنمای «رقابت برای دستیابی به کاخ سفید» نیز نشان داد هریس با اختلاف ۱.۶ درصدی (۴۸.۳ درصد در برابر ۴۶.۷ درصد) رقیب پیشتاز انتخابات در مقابل ترامپ است.

نظرسنجی «فایو ترتی ایت» هریس را با ۲ درصد اختلاف و کسب ۴۵.۶ درصد آرا جلوتر از ترامپ با ۴۳.۵ درصد آرا معرفی می کند و کندی فقط ۵.۱ درصد آرا را بدست آورده است.

به همین ترتیب، نظرسنجی تارنمای آمریکایی « ۲۷۰toWin» نشان داد که هریس ۴۷.۵ درصد آرا را در مقابل ترامپ با ۴۵.۵ درصد آرا کسب کرده است.

شرکت «سیلور بولتن» نیز در نظرسنجی که بیشترین حاشیه خطا ۲.۵ درصد را داشته است، نشان داد که پیشتازی هریس در برابر ترامپ ۴۶.۵ در مقابل ۴۴ درصد است.

نظرسنجی ها در ایالت های به اصطلاح «میدان نبرد» که نقش سرنوشت‌سازی در کسب آرای الکترال ها دارند، رقابت نزدیک دو نامزد اصلی انتخابات را نشان می دهد.

اما تنها نظرسنجی تارنمای هیل، با اختلاف تنها دو دهم درصد، ترامپ را نامزد پیشتاز در برابر هریس (۴۷.۴ در مقابل ۴۷.۲ درصد) معرفی می کند.

در ایالت های سرنوشت ساز که آرای الکترال کالج ها مهم است از جمله در ویسکانسین با ۱۰ رای الکترال کالج، هریس به نسبت ۴۸.۹ درصد در مقابل با ۴۷.۴ درصد جلوتر است.

در عین حال نظرسنجی فایو ترتی ایت در این ایالت درصد آرای هریس را ۴۶.۷ در مقابل ۴۴.۴ درصد اعلام کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برکزار می شود. پیروز این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

منبع: ایرنا