گروه ادب و هنر: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی-سنتی به پایان راه خود رسید

آیین پایانی این جشنواره که در فضای باز فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، به نوعی میهمانی خداحافظی مسئولان تئاتر وزارت ارشاد نیز محسوب می‌شد. با تغییر حتمی وزیر ارشاد، برخی از معاونان او نیز پیش از آنکه کنار گذاشته شوند، در حال خداحافظی‌اند.

اما در معاونت هنری، کار به مرکز هنرهای نمایشی هم رسیده و حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و محمدرسول صادقی، مدیر روابط عمومی این مرکز در ضیافت ناهار خبرنگاران با آنها خداحافظی کردند؛ اگرچه پارسایی سال گذشته برای خود حکم دبیری جشنواره تئاتر فجر را امضا کرد تا دست کم تا اواخر امسال در فضای تئاتر حضور داشته باشد.

اما اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی – سنتی صرفا به تقدیر و تشکر برگزار شد. به گزارش پایگاه ایران‌تئاتر داوود فتحعلی‌بیگی در سخنانی گفت: در زمان‌های گذشته وقتی شخصی را سیاه می‌کردند در واقع امانتی را به وی می‌سپردند و او موظف بود روی صحنه حرف دل مردم را بازگو کند.

سعدی‌افشار نیز ضمن تایید صحبت وی اظهار داشت: سیاه‌باز باید امانتدار باشد. در این مراسم محمدحسین ناصربخت دبیر جشنواره نیز گفت: هنوز تا رسیدن به ایده‌آل‌ها، راه زیادی در پیش است و باید برای تحقق این ایده‌آل‌ها همه دست در دست دهند و در سطح کلان نیز مسئولان گامی برای حمایت بردارند.

امیدواریم که در جشنواره بعدی، شاهد ایجاد پژوهشگاه، تماشاخانه نمایش‌های آیینی -  سنتی و یک آموزشگاه در این زمینه باشیم.

سپس حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی به‌همراه محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی این مرکز، تندیس جشنواره را به نمایندگان گروه‌های خارجی چون ایتالیا، بلغارستان، هند و کره‌جنوبی‌ تقدیم کرد و پارسایی در ادامه گفت: ما به‌منظور قدردانی و رسم میهمان‌نوازی از گروه‌های خارجی، امشب تندیس جشنواره را به آنان تقدیم می‌کنیم و با دادن اجرای عمومی به گروه‌های داخلی و تقدیر از آنان از طریق دبیرخانه جشنواره در خدمت آنان خواهیم بود.

در ادامه محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اینکه در آخرین روزهای مدیریتی‌ام، شاهد برنامه‌های شاد و خوبی هستیم، بسیار خوشحال‌کننده است.

بنده این نوید را می‌دهم که همه این اتفاقات به‌عهده ما نیست، بلکه برای ادامه راه، شما هنرمندان هستید که هنر را که به کالایی لوکس تبدیل شده بود، با آثاری فاخر به زندگی روزمره مردم آوردید. سپس مرشد میرزاعلی به سبک سنتی و طنز، نامه حسین پارسایی به محمدحسین ناصربخت مبنی بر انتصاب وی به دبیری پانزدهمین جشنواره آیینی -  سنتی را قرائت کرد.

در ادامه مراسم توسط حسین پارسایی و مرتضی احمدی از رجبعلی معینیان، محموداستاد محمد، احمد علامه‌دهر و حمیدرضا اردلان تقدیر و تشکر به عمل‌ آمد. مرتضی احمدی گفت: امیدواریم که هر چندماه یکبار شاهد برگزاری چنین جشن‌هایی باشیم؛

زیرا هنر پرده‌خوانی، ‌شمایل‌گردانی و اینگونه آیین‌های سنتی، در حال فراموشی است و باید به این سنت‌ها بیشتر اهمیت داده شود. امیدوارم در نوبت بعدی این جشن، چنین هنرهایی رنگ و بوی دیگری بگیرد.