نماینده رزن به همشهری آنلاین گفت: آیا درست بود که ما هم توقع می‌داشتیم از ترک‌ها در کابینه زیاد باشد؟ در صورتی که چنین نیست و ملاک انتخاب، استانی نبوده است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: ابوالحسن مصطفوی نماینده رزن درباره فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم به همشهری آنلاین گفت: در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد ۸۰ درصدی وزرای پیشنهادی در مجلس رای خواهند آورد و حداکثر ۳ یا ۴ نفر شاید نتوانند رای اعتماد نمایندگان را جلب کنند.

مصطفوی افزود: نمایندگان به سن، عملکرد منفی یا بی‌عملکردی برخی وزرای پیشنهادی در مسئولیت‌های پیشین انتقاداتی دارند. برخی وزرای پیشنهادی از این حیث ممکن است در مجلس مشکل پیدا کنند. البته همین افراد نیز وقتی برنامه‌هایشان را در مجلس ارائه کنند، شاید نظر نمایندگان برگردد. برخی وزرای پیشنهادی عملکرد اجرایی قابل سنجشی در گذشته نداشته‌اند و مجلس حساسیت بیشتری روی آنان دارد.

نماینده رزن درباره کل ترکیب وزرای پیشنهادی به مجلس گفت: باید قبول کنیم که گرایش دیگری آمده است و باید تغییراتی ایجاد شود. آقای پزشکیان فهرست خیلی آرامی ارائه کرده است و زیاد حزبی نیست. چهره‌هایی که معرفی شده‌اند تندرو نیستند، آرام هستند و بین آنها چهره متخصص زیاد است.

او تاکید کرد: فهرست ارائه شده از سوی جریانی که اداره امور اجرایی کشور را در دست گرفته است، خیلی خوب است و فراجناحی بودن در آن رعایت شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره برخی نقاط منفی فهرست پیشنهادی یادآور شد: نمایندگان مجلس هیچ مصاحبه‌ای با وزرای پیشنهادی نداشته‌اند و برنامه‌ای هم از آنان ندیده‌اند. ما برخی از وزرای پیشنهادی را اصلا نمی‌شناسیم. این دسته از وزرا باید تا روز پنج‌شنبه برنامه‌هایشان را به مجلس بدهند تا نمایندگان تصمیم بگیرند که حضور آنها به نفع مردم خواهد بود یا خیر.

مصطفی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به محقق نشدن جوانگرایی و سهم اقوام و اقلیت‌ها در کابینه تصریح کرد: هر رئیس‌جمهوری بهترین افرادی که در اطراف خودش وجود دارد یا نزدیک به او محسوب می‌شوند را انتخاب می‌کند. نمی‌توان الزاما به قومیت‌ها سهمیه دارد، چون کشور ۳۰ استان دارد و تنها ۱۹ وزارتخانه داریم. این یک واقعیتی است که نمی‌توانیم به همه قومیت‌ها وزارتخانه بدهیم. مثلا آیا درست بود که ما هم توقع می‌داشتیم از ترک‌ها در کابینه زیاد باشد؟ در صورتی که چنین نیست و ملاک انتخاب، استانی نبوده است.