تقابل جت‌های جنگی چین با هواپیمای تجسسی فیلیپین بر فراز منطقه مورد مناقشه در روز یکشنبه واکنش تند رئیس جمهور فیلیپین را به همراه داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، منابع خبری روز یکشنبه از رهگیری یک فروند هواپیمای تجسسی نیروی هوایی فیلیپین توسط جت‌های نیروی هوایی چین خبر دادند.

به گزارش منابع خبری؛ در این ماموریت یک جنگنده «جی-۱۱» چین با موفقیت هواپیبمای نظامی فیلیپین حین پرواز نزدیک ساحل اسکاربرو را رهگبری کرد و به سمت آن شراره (فلر) پرتاب کرد.

به دنبال این حادثه، فیلیپین این ماموریت چین را خطرناک و تحریک آمیز خواند و آن‌را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» فیلیپین مدعی شده که ۲ فروند جت نیروی هوایی چین مقابل هواپیمای نیروی هوایی فیلیپین که در حال گشتزنی بر فراز مورد مناقشه بود، شراره پرتاب کرده و جان خلبانان را به خطر انداختند.

«فردیناند مارکوس جونیور»، رئیس جمهور فیلییپن در مورد اقدامات نیروی هوایی چین اظهار نظر کرد و آن را غیرقانونی و بی پروا خواند.

وی حمایت خود را از نیروهای مسلح فیلیپین اعلام کرد و از چین خواست اقدامی مسئولانه انجام دهد.

دولت فیلیپین، برای مقابله با تهدیدات احتمالی در منطقه شرق آسیا، همکاری‌های نظامی خود با کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا را افزایش داده است. افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه‌های نظامی فیلیپین و همچنین برگزاری رزمایش‌های مشترک از مهم‌ترین این همکاری‌ها است.

«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین چندی قبل به فیلیپین در مورد استفاده از موشک‌های میان‌برد آمریکا هشدار داد و تأکید کرد که این‌گونه اقدامات، تنش‌ها در منطقه را افزایش داده و مسابقه تسلیحاتی، به راه خواهد انداخت.

منبع: فارس