تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵

بازار بزرگ تهران بخش‌های مختلف دارد که هرکدام به عرضه محصولاتی خاص می‌پردازند. بخش‌هایی که نه تنها به قدمت شهره هستند بلکه در آنها می‌توان خریدی ایده‌آل داشت و از لذت خرید در تو در توی تاریخ بهره برد.

همشهری - سعیده مرادی: اگر به دنبال کیف و چمدان و وسایل خرازی هستید یا برای دورهمی‌های خود قصد خرید انواع آجیل و دیگر خشکبار را دارید کافی است که به سرای مشیر خلوت و سرای دالان دراز سر بزنید.

سرای مشیر خلوت

سرای مشیر خلوت طبق برخی منابع در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده است و امروز به عنوان اصلی‌ترین مرکز خرید و فروش لوازم خیاطی و خرازی در کل ایران شناخته می‌شود.

بورس انواع چمدان

مشیر خلوت شامل ۳ طبقه است که طبقه پایین بیشتر مختص کیف و چمدان بوده و در ۲ طبقه بالاتر فروشندگان خیاطی و خرازی حضور دارند. در اینجا اغلب فروشندگان عمده فروش هستند، به صورتی که برخی از فروشندگان عبارتی مانند «تک فروشی نداریم» را در ویترین مغازه خود درج کرده‌اند. البته هستند فروشندگانی که در مشیر خلوت کالای خود را به صورت خرد عرضه می‌کنند. از مکان‌های معروف در اطراف مشیر خلوت می‌توان به بازار مسجد جامع، سرای حاج حسن و بازار طوس اشاره کرد.

نشانی: چهارسوق بزرگ، رو به‌ روی سرای حاج حسن

چه‌طور برویم: بازار بزازها را به سمت چپ بپیچید تا وارد چهارسوق بزرگ شوید. چهارسوق را ادامه دهید تا به سرای مشیر خلوت برسید.

قدمت: ۲۵۰ سال

سرای دالان دراز

نشانی: بازار سید اسماعیل، بین برادران نیری و بازار غریبیان

چه‌طور برویم: از بازار آهنگران وارد بازار چهل تن شوید. بعد به سمت چپ رفته تا به سرای دالان دراز برسید.

قدمت: ۱۵۰ سال

معرفی: سرای دالان دراز نیم قرنی می‌شود که به بازار آجیل فروش‌های تهران معروف است. قبل از آن کاروانسرایی قدیمی و بزرگ بوده که بین بازار آهنگران و بازار چهل‌تن قرار داشت.

از آجیل تا گیاهان دارویی

سرای دالان دراز ۱۰۰ متر طول دارد و در آن بیش از ۵۰ مغازه به فروش انواع آجیل و خشکبار، ادویه جات، گیاهان دارویی و ... به صورت خرد و عمده می‌پردازند. در اینجا حتی انواع مغزیجات به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند. در دالان دراز در کنار حجره‌های عرضه خشکبار، مغازه‌های محدودی هم برای فروش پوشاک وجود دارد. مشتریان بعد از خرید از این بازار می‌توانند هم به زیارت امامزاده چل‌تنان و امامزاده سیداسماعیل(ع) بروند و هم از کوچه هفت‌تن و بنای تاریخی آن بازدید کنند.

منبع: روزنامه همشهری