تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در تشدید تنش‌های منطقه از ایران و گروههای مقاومت خواست تا از حمله به رژیم صهیونیستی صرفنظر کند.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون، صدراعظم آلمان اولاف شولتز و نخست‌وزیر انگلیس کی‌یر استارمر در بیانیه‌ای مشترک خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات میان نمایندگان حماس و رژیم صهیونیستی شدند.

تروئیکای اروپا در ابتدای بیانیه خود با قدردانی از تلاش‌های قطر، مصر و ایالات متحده در جهت تحقق توافق آتش‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه تصریح کردند «ما، رهبران فرانسه،‌آلمان و انگلیس، از تلاش خستگی‌ناپذیر شرکای خود در قطر، مصر و ایالات متحده درجهت توافق در زمینه آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها استقبال می‌کنیم».

این بیانیه می‌افزاید «ما بیانیه مشترک شیخ تمیم بن حمد آل ثانی (امیر قطر)، رئیس‌جمهور السیسی (مصر) و رئیس‌جمهور بایدن مبنی بر درخواست ازسرگیری فوری مذاکرات را تأیید می‌کنیم».

تروئیکای اروپا تاکید کرد که در ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه «هیچ تاخیر بیشتری نمی‌توان داشت».
سران این سه کشور اروپایی همچنین از تمامی طرف‌ها درخواست کردند که «از تنش‌ها خودداری کنند و از هیچ تلاشی برای تنش‌زدایی و یافتن راهی به سوی ثبات دریغ نکنند. درگیری‌ها همین حالا باید متوقف شود و تمامی گروگان‌هایی که دربازداشت حماس هستند باید آزاد شوند».

این سه مقام اروپایی بدون محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دادند « مردم غزه به ارسال و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک نیاز دارند.»

تروئیکای اروپا همچین بدون مقصر دانستن رژیم صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در حالیکه برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران مسعود پزشکیان به ایران سفر کرده بود، از جمهوری اسلامی درخواست کردند که پاسخ این اقدام تروریستی را ندهد.

در بیانیه آن‌ها در این خصوص آمده است «ما عمیقاً از تشدید تنش‌ها در منطقه نگرانیم و در تعهد خود برای کاهش تنش‌ها و ثبات درمنطقه متحدیم. در این زمینه، و به‌ویژه، ما از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند.»

تروئیکای اروپا در پایان بیانیه خود توپ را به زمین ایران و گروههای مقاومت در منطقه انداخت و مدعی شدند «آنها مسئولیت اقداماتی را بر عهده خواهند داشت که این فرصت برای صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد. هیچ کشور یا ملتی از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه سودی نخواهد برد».

منبع: فارس