حجه الاسلام مهدی اصلانی درباره صلح امام حسن مجتبی با معاویه گفت: عده‌ای که نگاه راهبردی نداشتند، به حضرت نقد کردند که چرا صلح کردید، در حالی که این نگاه راهبردی اسلام را نجات داد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، هفتمین شب زینبیه رسانه با آیین گرامیداشت مادر شهید سید مهدی جلادتی، نیروی سپاه قدس که در سیزدهم فروردین امسال که در کنسولگری ایران در دمشق سوریه به همراه ۱۵ تن دیگر به شهادت رسیده بود، همراه شد.

در ابتدای این مراسم حجه الاسلام مهدی اصلانی در سخنرانی به دلایل صلح امام حسن (ع) با معاویه اشاره کرد و گفت: حضرت دلایلی را که اقدام به صلح کردند را بیان کرده بودند اما عده‌ای وارد بیت ایشان شده و ملامتشان کردند که چرا بیعت کردید؟ امام حسن در پاسخ به این افراد گفت که شما نمی‌دانید که من چه کردم، این تدبیر و تصمیم که گرفتم برای شیعیان از آفتابی که هر روز طلوع می‌کند، بهتر است.

بیشتر بخوانید:مادر جوان‌ترین شهید کنسولگری ایران در سوریه: باید انتقام خون شهدا و مردم مظلوم غزه را از رژیم صهیونیستی گرفت

این سخنران در ادامه صحبت‌هایش در زینبیه رسانه افزود: امام حسن (ع) در ادامه صحبت خود با منتقدان و مخالفان صلح فرمودند که برای درک این موضوع باید به قرآن رجوع کنید و داستان حضرت موسی با خضر را بخوانید، حضرت موسی درکی از کارهای حضرت خضر نداشت ولی در نهایت حکمت آن را فهمید. صلح من هم مانند اقدامی است که حضرت خضر کرد و بعدها شما ثمرات آن را خواهید دید.

حجه الاسلام اصلانی توضیح داد: امام حسن در ادامه برای مخالفان بیعت، به صلح حدیبیه اشاره کرد که پیامبر با مشرکین داشتند. همان موقع عده‌ای به پیامبر اعتراض کردند که چرا با مشرکین این صلح را کردید که در پاسخ به آنها سوره فتح نازل شد و در نهایت این صلح به فتح مکه انجامید. در واقع امام حسن(ع) نگاه راهبردی خود و پیامبر اکرم را تشریح کردند.

این سخنران سپس به قیام امام حسین در سال۶۱ هجری اشاره کرد و افزود: آن قیام هم در راستای همان نگاه راهبردی شکل گرفت. همان موقع عده‌ای در پاسخ به حضرت زینب (س) که در کاخ معاویه این قیام را پیروزی دانستند، ایراد گرفتند که این چه پیروزی است که سر امام حسین(ع) و یارانش بر نیزه رفت و شما را به اسارت گرفتند، در حالیکه ۱۴۰۰ سال است که این قیام نماد پیروزی است و اگر صدای اذان در کشورهای اسلامی بلند می‌شود، برای این دست قیام‌ها و صلح‌ها است که در صدر اسلام از سوی ائمه اطهار صورت گرفته و اسلام را زنده نگه داشته است. این یعنی نگاه راهبردی که شاید عده‌ای در زمان خود آن را درک نکردند.

اصلانی گفت: کسانی که نگاه راهبردی ندارند، توانایی تحلیل وقایع را نداشته و بنابراین افسرده می‌شوند. باید منشاء رفتار ما نگاه راهبردی باشد که ائمه عالمانه و حکیمانه پیش پای ما گذاشته‌اند. این نگاه ریشه در قرآن دارد و امام صادق فرمودند که اگر کسی نتواند حقایق ما را از قرآن بیرون بیاورد، نمی‌تواند از فتنه‌ها در امان بماند.

او با بیان اینکه مومن همیشه آرام است، گفت: امام خمینی(ره) در اوج جنگ وقتی که فرماندهان جنگ خدمت ایشان می‌رسیدند و می‌گفتند که در فلان عملیات شکست خوردیم، می‌فرمودند که نگویید شکست خوردیم بگویید «عدم فتح» چون در جبهه جنگ شکست وجود ندارد.

او در بخش دیگری از سخنرانی خود به فرهنگ شهادت و مادران شهید اشاره کرد و گفت: ما خاک پای مادران شهدا هستیم، هیچ خوبی بالاتر از شهادت نداریم. مرگ راهی است که پیش پای همه ماست، پس چه بهتر که با شهادت همراه باشد.

منبع: همشهری آنلاین