عثمان سالاری به همشهری آنلاین گفت: برداشت شخصی من این است که تعدادی از وزرای پیشنهادی رای نمی‌آورند مگر اینکه با ادله و براهین محکم و اصولی نمایندگان را متقاعد کنند که خیرالموجودین هستند.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، اظهارنظر دقیق و جامع راجع به وزرای کابینه دولت آقای پزشکیان را با وجود انتقادها شتاب‌زده و عجولانه دانست و گفت: انتظار جامعه این بود که آقای پزشکیان شخصیت‌های کارآمدتر، توانمندتر و افرادی که تجارب ممتد، مفصل و برجسته‌تری برای وزارت داشتند، انتخاب می‌کردند. چینش و ترکیبی که آقای پزشکیان معرفی کرده است با نقطه‌نظرات ایشان تفاوت دارد.

نماینده تربت جام و تایباد همچنین درباره اختیار رئیس‌جمهور در چینش وزرای کابینه گفت: اساسا وقتی فردی رئیس‌جمهور می‌شود، اینکه گفته شود نگذاشتند و نمی‌شود، مسموع و مقبول نیست. مقام ریاست‌جمهوری در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی عالی‌ترین و بالاترین مقام رسمی و قانونی کشور پس از مقام معظم رهبری است. وقتی رهبری از ایشان اعلام حمایت علنی کرده‌اند، انتظار این بود که آقای پزشکیان در انتخاب وزرا متناسب با شعارها و تمسکی که به فرمایشات حضرت علی(ع) داشت، عمل کند.

او افزود: تمام تمرکز آقای پزشکیان بر این بود که من همه‌چیزدان نیستم و به کارشناس ارجاع می‌دهم، ولی از طرف دیگر می‌بینیم در خیلی از موارد توجهی به افراد کارشناسی که خودش تعیین کرده بود، نکرد. من قاضی بوده‌ام، در مثل گویی موضوعی را به کارشناس ارجاع دهم و بگویم این موضوع به لحاظ فنی و تخصصی مستلزم ارجاع امر به کارشناس است؛ بعد که کارشناس تعیین شد و نظر داد، از نظر او عدول کنم. بنده سال‌های طولانی قاضی بوده‌ام، اگر دیدم کارشناسم نظر داد و نظرش او با اوضاع و احوال معلوم قضیه مباینت و مغایرت دارد، کارشناس جدیدی تعیین می‌کنم. البته این حق رئیس‌جمهور است که هر کاری دلش خواست انجام دهد و هر کسی را که تشخیص داد معرفی کند، ولی باید پذیرفت که رئیس‌جمهور شخصیت سیاسی خودش را از رای مردم گرفته است. رئیس‌جمهور مدیون، مرهون و وامدار کسانی است که به او رای داده‌اند تا از پلکان قدرت بالا رود و بر اریکه قدرت تکیه زند.

سالاری تاکید کرد: یک رئیس‌جمهور منهای رای مردم هویت سیاسی ندارد، بالاخره خیلی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آرای چند میلیونی آوردند ولی چون برنده نشدند، اساسا و اصولا در قوه مجریه سمتی برای آنها منظور نمی‌شود. بنابراین کسی که خودش را انسان متعهد، متشرع و متعبدی می‌داند انتظار می‌رود بیش از آنچه حرف می‌زند، عمل کند؛ علیکم بالمتون لا بالحواشی. در مثال مناقشه نیست.

او در پایان گفت: ارزیابی من این است که توصیه‌های شخص مقام معظم رهبری برای ما منتخبان مردم در ابعاد حاکمیتی و سیاسی لازم‌الاتباع است ولی برداشت شخصی من این است که تعدادی از وزرای پیشنهادی رای نمی‌آورند مگر اینکه افراد بیایند و استراتژی‌ها و طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه کنند و با ادله و براهین محکم و اصولی نمایندگان را مجاب و متقاعد کنند و به یک جمع‌بندی برسیم که اینها خیرالموجودین هستند والا بعید می‌دانم همه فهرست پیشنهادی رای بیاورد.