به‌دنبال معرفی فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس، سهم‌خواهان بار دیگر به میدان آمدند و به بهانه استعفای محمدجواد ظریف از سمت معاونت راهبردی رئیس‌جمهور، هجمه‌های تازه‌ای را علیه کابینه پزشکیان کلید زده‌اند؛ هجمه‌ای که صدای بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب را نیز درآورده ‌است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که این روزها نمایندگان به‌صورت دوشیفته درحال بررسی برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و سوابق کاری وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور هستند، جنجال‌سازی‌های سیاسی - رسانه‌ای درباره ترکیب کابینه معرفی شده ازسوی پزشکیان همچنان ادامه دارد؛ فضاسازی‌هایی که با نخستین واکنش ظریف به فهرست اعلامی ازسوی دولت کلید خورد.

تنها چند ساعت پس از اعلام اسامی فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم به مجلس بود که ظریف با انتشار پستی در فضای‌مجازی، ضمن انتقاد ضمنی از ترکیب معرفی شده، تأکید کرد از ۱۹وزیر معرفی شده، ۳ نفر نامزد نخست، ۶نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها یا شورای راهبری بوده‌اند.

اگرچه ماجرای استعفای ظریف به همین‌جا ختم نشد و گمانه‌زنی‌های دیگری درباره دلایل این اقدام معاون راهبردی رئیس‌جمهور مطرح شد، اما این اقدام زمینه‌ساز شکل‌گیری موج تازه‌ای از هجمه‌های رسانه‌ای، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی علیه پزشکیان و دولت چهاردهم شد؛ هجمه‌هایی که با دوگانه‌سازی «ظریف – عارف»، بیش از هر چیز در ادامه سهم‌خواهی‌های پس از انتخابات قابل تفسیر است.

از دوگانه‌سازی تا فحاشی

حاشیه‌سازی‌های سهم‌خواهان طی روزهای اخیر در حالی ادامه داشته که شاهد رویکرد دوگانه‌سازی «عارف – ظریف» ازسوی برخی جریانات در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. برخی از این افراد با انتشار پست‌هایی در فضای‌مجازی تلاش کردند اینگونه القا کنند که فهرست پیشنهادی وزرا و همچنین کناره‌گیری ظریف از حضور در دولت چهاردهم، به‌دلیل اقدام‌ها و رویکردهای محمدرضا عارف، معاون‌اول رئیس‌جمهور بوده‌است. برخی کاربران اما، به این هم اکتفا نکردند و در انتقاد از رویکرد دولت چهاردهم تا جایی پیش رفتند که با ادبیات هتاکانه رئیس‌جمهور و معاون‌اول او را خطاب قرار دادند.

حسام‌الدین آشنا

Hosamoddin Ashena@

گویا در سیاست ایرانی؛

باید عارف بود نه ظریف!

باید عارف بود نه آذری!

باید عارف بود نه ربیعی!

باید عارف بود نه فاضلی!

باید عارف بود نه لاریجانی!

باید عارف بود نه جهانگیری!

باید عارف بود نه پورمحمدی

بهروز نعمتی

Behrouznemati@

تشکر از عنایات ویژه امپراتور!

بابت تلاش‌های فراوان و گسترده برای برداشتن بار سنگین مسئولیت صنعت نفت از روی شانه‌های ناتوان حقیر

آذر منصوری

Azar Mansoori@

در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس‌جمهور: در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب شود که حتی تا روز رای‌گیری برای آمدن پای صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.

عبدالله رمضان‌زاده

Abdollah Ramezanzadeh@

دوستی اظهارنظر کرده: «اصلاحات تدریجی است و براساس اولویت‌ها باید صورت پذیرد. پزشکیان اصلاحات اقتصادی برای بهبود معیشت اکثریت جامعه را در اولویت قرار داده، حاضر شده است برای دستیابی به این هدف در مسئله وزارت کشور و وزارت اطلاعات کوتاه بیاید».

آیا دغدغه اکثریت جامعه هم همین است؟

علی شریفی زارچی

sharifiZarchi@

آقای دکتر پزشکیان، خواندیم «بمان و پس بگیر». اکنون نوبت شماست که «پس بگیرید». فهرست پیشنهادی خود را که باعث ناامیدی بخش مهمی از مردم کشور شده پس بگیرید. نامزدهایی معرفی کنید که نشانه یک تغییر شجاعانه و رو به جلو باشند. امید مردم را پس بگیرید.

پروانه سلحشوری

Parvaneh salahshouri@

#پزشکیان در نخستین امتحان به جز در موارد معدودی، نمره مردودی گرفت. کابینه‌ای که نه براساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ها و شورای راهبری، بلکه با سهم‌خواهی و دخالت آشکار این و آن شکل گرفت. تجربه جهانی نشان داده‌ عمر چنین دولت‌هایی کوتاه است و به سرانجام نمی‌رسد.

بهروز عزیزی

journalist۱۳۶۵@

#دنیامالی با وجود توهین به #پزشکیان گزینه وزارت ورزش است! در دولت چه خبر است؟

وحید حاجی‌پور

vahidhajipour۱@

نکته جالب در معرفی گزینه نهایی وزارت نفت اینکه پس از ناامید شدن دولت جدید از مسعود کرباسیان، محسن پاک نژاد بدون اینکه با پزشکیان دیداری داشته باشد به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب می‌شود!

غلامحسین کرباسچی

Gh.karbaschi@

منظور آقای #رئیس‌_جمهور برای تشکیل #دولت_وفاق_ملی را می‌توان درک کرد. ولی چطور می‌شود با اعتقاد به اینکه این دولت #دولت_مرعوب است بازهم قبول مسئولیت کرد!

محمدحسین کریمی پور

M_H_Karimipour@

اینکه ظریف و آذری و زارچی را ویترین کنی و خطیب و مومنی و دنیامالی و کاظمی را وزیر، غش در معامله با مردم نیست؟

پدرام سلطانی

PedramSoltani۱@

#پزشکیان اگر این کابینه را زمان انتخابات رو ‌می‌کرد، جلیلی به نفعش انصراف می‌داد.

صادق زیبا کلام

sadeghZibakalam@

بین کابینه‌ای که آقای پزشکیان معرفی کردند و انتظاراتی که از کابینه ایشان می‌رفت، نه یک شکاف که یک دره عمیق هست. اما من همچنان امیدوار هستم. من به پزشکیان نه برای کابینه مطلوب رأی دادم، نه برای پیشرفت و نه ترقی. من صرفا به این خاطر به او رأی دادم که «خالص‌سازی‌ «انقلابیون ادامه نیابد.

میلاد دخانچی

milad_dokhanchi@

پزشکیان تا این لحظه نشان داده یک کارگردان بدون فیلمنامه است که چند بازیگر مشهور در اطراف خود دارد با تماشاگرانی پر از انتظار و البته تهیه کننده‌ای که هم انتظارات زیادی دارد و هم زور زیاد. با این اوصاف طبیعی است که بازیگران مشهور کم کم از پیش بروند و چه بسا فیلمی هم ساخته نشود.

محمد سلیمانی

soleymani_law@

اصلاح‌طلبان که همواره منتقد شورای‌نگهبان بودند، برای انتخاب وزرا یک شورای‌نگهبان تشکیل دادند، دبیر آن را ظریف گذاشتند و با #نظارت‌استصوابی گزینه‌هایی را به رئیس‌جمهور معرفی کردند. حالا به بن‌بست رسیده‌اند و ناکارآمدی آن را فریاد می‌کنند. خودشکن، آیینه شکستن خطاست...

نه به حاشیه‌سازان

دوگانه‌سازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها علیه دولت ازسوی برخی چهره‌های سیاسی و حامیان جریان اصلاح‌طلبی در شبکه‌های اجتماعی در حالی بود که این رویکرد ازسوی برخی چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار گرفت. این افراد با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی رفتار حاشیه‌سازان را نقد کردند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

اسحاق جهانگیری

eshaghjahaangiri@

(کانال تلگرامی)

به تجربه آموخته‌ام که اگر حامیان رئیس‌جمهور او را تنها بگذارند همه ضرر می‌کنند. البته رابطه میان رئیس‌جمهور و حامیان و پایگاه رای‌اش نیز دوطرفه و تعاملی است. مقدورات و معذورات را می‌توان و باید با گفت‌وگو و از طریق ارتباط با بدنه اجتماعی در حد امکان بیان کرد. به حفظ نیروهای توانا و مؤثر برای کشور کوشید. به رغم همه اینها و با وجود نقدهای بجا و نابجا نباید پزشکیان را تنها گذاشت. راه دشواری در پیش است. ولی به معجزه گفت‌وگو باور و امید داشته باشیم.

محمدعلی ابطحی

Mohamad Ali Abtahi@

پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفته. کابینه‌ای با اکثریت وزرای اصلاح‌طلب پرسابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول. یادمان هست که در قانون اساسی قدرت تقسیم شده است. پزشکیان قرار نبود دعوا کند که مردم هم‌خسته از دعوا شده‌اند. من به همین دلیل بدون توجه به‌خصوصیات وزرا معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.

دانیال معمار

Danialmemar۲@

اصلاح‌طلبان قبل انتخابات: فقط برای ایران

اصلاح‌طلبان بعد اعلام کابینه: فقط برای ما

پروژه عبور اصلاح‌طلبان از پزشکیان قابل پیش‌بینی بود، فقط پیش‌بینی نمی‌شد که این پروژه اینقدر زود و حتی قبل از شروع کار رسمی دولت کلید بخورد.

محمدجواد آذری‌جهرمی

azarijahromi@

(کانال تلگرامی)

موفقیت دولت، موفقیت ملت است؛ انتقادهای زودهنگام و بیانیه‌های تضعیف‌کننده موضع رئیس‌جمهور در پی معرفی کابینه؛ شلیک به پای خود است. یار شاطر باشیم نه بار خاطر؛ وقت برای انتقاد زیاد است!

زهرا بهشتی

zahrayesadat@

این آشفتگی قشر خاص و ایجاد اختلاف مگر درتضاد با میثاق‌نامه «برای ایران» نیست؟ استوری پسر آقای رئیس‌جمهور هم حدسی مبنی برسهم‌خواهی کسانی‌است که شکم را صابون زدند تا از سفره انقلاب سهمی ببرند، با این حال خطاب به رئیس‌جمهورمان: سر قرار خود بمانید، ماهم برای ایرانمان پای باورهای شما هستیم.

فائزه طلایی

faeze۱۹۹۰@

ظریف دیده قانونی نمی‌تونه تو دولت باشه، روغن ریخته رو نذر امامزاده کرده و استعفا داده!

حاج آقا صادق

HajAghaSadegh@

ظریف راست گفت، پست در دولت نمی‌خواد؛ همه دولت رومی‌خواست!

منبع: روزنامه همشهری