در تعریف Polyelectrolyte باید عنوان داشت که پلیمرهایی هستند که حاوی گروه های یونیزه و گروه های جدا کننده در واحدهای تکرار شونده خود هستند. الکترولیت نیز ماده حل شده یک محلول آبی هستند که رسانایی الکتریکی آن بیش از آب خالص است.

تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی

آنیونی، کاتیونی و نانیونیک سه دسته اصلی پلی الکترولیت هستند. عمده تفاوت این سه ماده در بار الکتریکی آن هاست. آنیونی بار منفی و نوع کاتیونی حامل بار مثبت است و نانیونیک خنثی است. به عبارتی پلی آنیونی (پلی آنیون‌ها) پس از تجزیه و تفکیک، گونه‌های پلیمری با بار منفی را ایجاد و پلی الکترولیت‌های کاتیونی (پلی کاتیون‌ها) بار مثبت تشکیل می دهند.

پلی الکترولیت کاتیونی معمولا در تولید مواد ضد میکروبی و تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. آنیونی نیز به عنوان لخته ساز قوی استفاده می شود و بازیافت روغن ها و ساخت کاغذ از دیگر کاربرد آن است.

پلی الکترولیت چه کاربردهایی دارد

- فرآیند زلال سازی آب خام:

کمک منعقدکننده‌ یا همان فلوکولانت با ایجاد پل بین ذرات ریز لخته حاصل کار منعقد کننده‌ها، آن ها را به صورت لخته‌های درشت و سنگین درآورده تا عمل ته نشینی را سرعت ببخشند. کاهش لجن تولیدی از ویژگی های کمک منعقد کننده است. این مواد در تصفیه آب و فاضلاب و شفاف سازی آن مورد استفاده وسیعی قرار می گیرند. پلی الکترولیت نوعی کمک منعقد کننده به شمار می آید که سرعت ته نشین سازی بسیار بالایی دارد.

- کشاورزی:

در حوزه کشاورزی برای افزایش ضریب جذب آب توسط خاک از پلی الکترولیت استفاده می شود. همچنین در ساخت انواع آفت کش ها و سموم شکاورزی نیز استفاده می شود.

- شامپو سازی:

پلیمرهای این ماده حالت دهنده خوبی است. به مو چسبیده و با شستشوی سر به راحتی از سطح مو پاک نمی شوند و ماندگاری بالایی دارد.

- حذف ناخالصی از محصولات پتروشیمی:

به منظور جدا سازی کردن ذرات سبک از سنگین استفاده می شود. سرعت بسیار بالای لخته سازی ذرات و مقرون و به صرفه بودن و منعقد سازی آن از موارد مورد استفاده آن در صنعت حفاری نفت است.

همچنین معمولا ذرات معلق سبک در فرآورده های پتروشیمی بارهای همنام دارند و طبیعتا این ذرات یکدیگر را دفع می کنند و ته نشین می شوند. برای جداسازی این مواد از پلی الکترولیت که بهترین منعقد کننده و لخته ساز است استفاده می شود.

- حذف رنگ در صنایع پتروشیمی:

کیفیت رنگ در پتروشیمی و صنایع وابسطه اهمیت بسیاری دارد. وجود ذرات چربی سبب کدر شدن محصولات پتروشیمی می شود. به کمک پلی الکترولیت جداسازی ذرات معلق صورت می گیرد که در نهایت سبب بهبود رنگ و کاهش کدورت آن خواهد شد.

نقش ماده پلی الکترولیت در تصفیه سازی آب

از اساسی ترین موارد مصرف، کاربرد پلی الکترولیت در تصفیه آب و فاضلاب است. خاصیت انعقاد سازی این ماده سبب می شود مواد ناخالصی در فاضلاب به لخته های بزرگ تر تبدیل شده تا ته نشینی بهتر صورت گیرد. در اصل لخته سازی، انباشته شدن ذرات بی ثبات به لخته های بزرگتر است.

در فرآیند تصفیه سازی آب با پلیمر پلی آمین به عنوان منعقد کننده و پلیمر پلی آکریل آمید به عنوان لخته ساز روبر هستیم. این دو فرایند به صورت متوالی برای غلبه بر نیروهای تثبیت کننده ذرات معلق به کار گرفته می شوند. در انعقاد کردن، بارهای ذرات خنثی می شود و در لخته سازی، برای بزرگ تر شدن و جداسازی راحت از مایع، قادر به اتصال به یکدیگر می شوند.

قیمت پلی الکترولیت

شرکت تولیدی بازرگانی سها شیمی مفتخر به عرضه انواع پلی الکترولیت و پلی اکریل آمید باکیفیت است. برای مشاوره در خرید و استعلام قیمت پلی الکترولیت می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۴۴۲۴۹۲ ، ۰۲۱۸۸۴۴۲۴۹۳ و ۰۹۱۲۸۷۱۹۸۳۶ تماس حاصل فرمایید.

این مجموعه طیف وسیعی از مواد شیمیایی دیگر نظیر دترجنت، صابول مول 10، ضد کف ، نرمکن نساجی، ضد کپک و... را عرضه می دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت http://sahachemistry.com مراجعه نمایید.