تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

المپیک ۲۰۲۴ پاریس با ثبت رکوردها، تلخی‌ها و شیرینی‌های زیادش به پایان رسید.

به گزارش همشهری‌آنلاین، سی‌امین دوره المپیک نوین در دوهزاروهشتصدمین سالگرد تاریخ المپیک و پس از ۱۶روز رقابت بین حدود ۱۰هزار و ۷۱۴ورزشکار برای کسب هزار و ۴۴ مدال در ۳۲رشته، با قهرمانی میلی‌متری آمریکا به پایان رسید. یکشنبه‌شب مشعل بازی‌های المپیک۲۰۲۴ پاریس در مراسم اختتامیه خاموش و به تام کروز و آمریکا تحویل داده شد. بازی‌های ۲۰۲۸در لس‌آنجلس برگزار می‌شود. در بازی‌های این دوره آمریکا و چین هر کدام ۴۰طلا به‌دست آوردند و تا ساعت‌های پایانی صدرنشینی در جدول مدال‌ها از آن چین بود اما برد میلی‌متری تیم بسکتبال زنان آمریکا مقابل فرانسه، صدرنشین را تغییر داد و آمریکا با برتری در مدال‌های نقره و برنز؛ به‌ترتیب ۴۴به ۲۷و ۴۲به ۲۴، از چین پیش افتاد. در این دوره ۳۲۹سکوی مدال وجود داشت؛ ۱۵۷سکو برای مردان و ۱۵۲تا زنان و ۲۰مسابقه مختلط برگزار شد. ۱۰۴۴مدال این بازی‌ها بین ۸۹کشور تقسیم شد. البته تیم پناهندگان و ورزشکاران روسیه و بلاروس که زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک در بازی‌ها شرکت کرده بودند، ۲رده از جدول مدال‌آوران را اشغال کردند. این دوره از بازی‌ها با حضور ۲۰۶کشور برگزار شد.

۲۱

ایران با ۴۱ورزشکار صاحب ۳طلا (کشتی۲و تکواندو یک)، ۶نقره (کشتی۴و تکواندو۲) و ۳برنز (کشتی۲و تکواندو یک) شد و در رده ۲۱قرار گرفت. ورزش ایران در ۱۹دوره بازی‌های المپیک شرکت کرده و تعداد مدال‌های کاروان فقط در ۲دوره ۲رقمی شده است؛ این دوره و المپیک۲۰۱۲ لندن که کاروان با ۱۳‌مدال در رتبه دوازدهم قرار گرفت. این دومین عملکرد خوب کاروان ورزشی ایران در ادوار المپیک بود.

۲۰

از ورزش ایران انتقاد کرده‌اند که مدال‌هایش متکی به ۲رشته کشتی و تکواندو بوده است اما بسیاری از کشورهای دیگر نیز همین شرایط را دارند. برای نمونه می‌توان به ژاپن اشاره کرد. ژاپنی‌ها که با ۲۷طلا در توکیو بهترین عملکردشان در المپیک را ثبت کرده بودند، این دوره در پاریس ۲۰طلا گرفتند وجایگاه سومی آنها با ۸طلای کشتی زنان و مردان به‌دست آمد. بریتانیای کبیر هم ۶طلا از ۱۴مدال طلای خود را در سوارکاری کسب کرد و یا ازبکستان که ۵طلا در بوکس گرفت و بقیه مدال‌ها را در کشتی صاحب شد.

۱۲۶

آمریکا در مجموع صاحب ۱۲۶مدال شد و چین ۹۱مدال به‌دست آورد. ژاپن، استرالیا و فرانسه در رده‌های بعدی جدول قرار گرفتند. این هفتمین بار در ۸دوره اخیر است که آمریکا صدرنشین جدول مدال‌ها می‌شود.

۱۴

کتی لدکی، شناگر ۲۷ساله، ۴مدال در پاریس به دست آورد و تعداد مدال‌های المپیکی خود را به عدد۱۴رساند. حالا او پرافتخارترین زن آمریکایی در تاریخ المپیک و پس از مایکل فلپس، دومین شناگر پرمدال این کشور است. لدکی همزمان با مدال طلای ماده ۱۵۰۰متر آزاد رکورد جهانی را هم به نام خود ثبت کرد. او همچنین در ماده ۸۰۰متر آزاد طلا، در ماده امدادی ۲۰۰×۴متر آزاد نقره و در ماده ۴۰۰متر آزاد برنز گرفت.

۰.۰۰۵

با اینکه در دوی ۱۰هزار متر زنان بئاتریس چبت از کنیا تنها با ۵هزارم اختلاف زمان نسبت به حریف خود برنده شد ولی نزدیکترین رقابت برای قهرمانی، در ژیمناستیک و در فینال بارفیکس مردان بود، جایی که شینوسوکه اوکا از ژاپن و آنجل باراخاس از کلمبیا جدا نشدنی بودند. هر دوی آنها دقیقا امتیاز ۱۴.۵۳۳را به‌دست آوردند اما اولی به‌دلیل نمره اجرای بالاتر قهرمان شد.

۱

جولین آلفرد ۲۳ساله، نه‌تنها نخستین مدال المپیک سنت لوییس را به دست آورد که در دوی ۱۰۰متر با زمان ۱۰.۷۲ثانیه به قهرمانی رسید و مدال طلا گرفت. تئا لافوند ۳۰ساله به نمایندگی از دومینیکا نخستین مدال المپیک این کشور را به‌دست آورد. لافوند با پرش ۱۵.۰۲متر، مدال طلای پرش سه‌گام را صاحب شد. نخستین مدال طلای تاریخ گواتمالا هم به لطف رکوردشکنی روانوی ۲۹ساله در تیراندازی زنان و با امتیاز ۴۵ از ۵۰ به‌دست آمد.

۴۰

ارشد ندیم پس از ۴۰سال پاکستان را به مدال طلای المپیک رساند. او رکورد پرتاب نیزه المپیک را که توسط آندریاس تورکیلدسن هلندی در بازی‌های۲۰۰۸پکن ثبت شده بود، شکست.

۵

پاریس۲۰۲۴شاهد ظهور یک سوپراستار جدید در شنا بود؛ لئون مارشان نخستین ورزشکار فرانسوی شد که در یک المپیک تابستانی ۴مدال طلای انفرادی کسب کرد. این شناگر ۲۲ساله حالا سومین ستاره شنای المپیک پس از بزرگان آمریکایی یعنی مایکل فلپس و مارک اسپیتز است. او در ماده ۴در ۱۰۰متر مختلط هم یک برنز گرفت و مجموع مدال‌هایش در پاریس را به عدد ۵ رساند. ۵مدال لئون، او را به همراه مولی اوکالاگان از استرالیا و توری هاسک از ایالات متحده، به‌عنوان پرافتخارترین ورزشکار در این بازی‌ها تبدیل کرد.

۴

لئون مارشان فرانسوی برای کسب ۴طلا مجبور شد ۴رکورد المپیک را به نام خودش تغییر دهد؛ ۴۰۰متر مختلط انفرادی مردان، ۲۰۰متر پروانه، ۲۰۰متر قورباغه و ۲۰۰متر مختلط انفرادی. او سال۲۰۲۳رکورد جهانی مایکل فلپس را در ماده ۴۰۰متر مختلط انفرادی با ۱.۴۳ثانیه شکسته بود.

۱

تیم شنای مختلط امدادی ۴در ۴۰۰متر آمریکا در مسابقات مقدماتی رکورد جهانی را به میزان یک ثانیه جابه‌جا کرد. ورنون نوروود ۳۲ساله، شامیر لیتل ۲۹ساله، برایس ددمون ۲۷ساله و کیلین براون ۱۹ساله رکورددار جهانی در این تیم بودند. آنها این مسابقه را در ۳دقیقه و ۷.۴۱ثانیه به پایان رساندند.

۹

موندو دوپلانتیس ۲۴ساله که به نمایندگی از سوئد، کشور مادرش در پاریس حاضر شده بود، هم دومین مدال طلای المپیک خود را به دست آورد و با پرش ۶.۲۵متری، رکورد جهانی پرش با نیزه را شکست. پیش از این رکورد المپیک در این ماده ۶.۰۳متر بود و رکورد جهانی ۶.۲۴متر و در اختیار خود دوپلانتیس. او پس از قطعی شدن مدال طلا با پرش ۶متری، ابتدا با پرش ۶.۱۰متری به رکورد المپیک یورش برد تا آن را به نام خود ثبت کند و سپس با پرش ۶.۲۵متری رکورد جهانی را جابه‌جا کرد. در این ماده ۹رکورد آخر جهان را دوپلانتیس در اختیار دارد.

۱۵۰۰

بابی فینکه رکورد شنای ۱۵۰۰متر آزاد جهان را شکست و تنها مدال طلای انفرادی شنای مردان آمریکا را به‌دست آورد. فینکه ۲۴ساله این مسابقه طاقت‌فرسا را در ۱۴دقیقه و ۳۰.۶۷ثانیه به پایان رساند.

۷

بزرگ‌ترین بازگشت را تیم ۷نفره راگبی زنان آمریکا رقم زد. آنها در حالی نخستین مدال المپیک خود را به‌دست آوردند که تا آخرین ثانیه‌های مسابقه رده‌بندی ۱۲بر ۷مقابل استرالیا عقب بودند ولی موفق شد با نتیجه ۱۴بر ۱۲به پیروزی برسند.

۲

آلیس داماتوی ۲۱ساله نخستین مدال المپیکی ژیمناستیک را برای زنان ایتالیا گرفت. او با امتیاز ۱۴.۳۶۶در بخش تعادل صاحب طلا شد. هم تیمی او، مانیل اسپوزیتو ۱۷ساله، با امتیاز ۱۴۰۰۰به مدال برنز رسید و دومین مدال ژیمناستیک زنان را به این کشور برد.

۱

کایلیا نمور از الجزایر هم نخستین مدال ژیمناستیک قاره آفریقا را به‌دست آورد. این اعجوبه ۱۷ساله در پارالل غیرهمسطح، رقیبان بزرگی از چین و آمریکا را پشت سر گذاشت و امتیاز ۱۵۷۰۰ را برای کسب طلا ثبت کرد.

۹.۹۰

گابریل مدینا، موج‌سوار ۳۰ساله برزیلی با کسب امتیاز ۹.۹۰در دور سوم رقابت‌های موج‌سواری مردان، رکورد المپیک را شکست و تصویری باورنکردنی از او به یادگار ماند.

۳۰۰۰

با مدال‌های نقره و برنز ریگان اسمیت ۲۲ساله و کاترین برکف ۲۳ساله در ماده ۱۰۰متر شنای کرال پشت زنان، تعداد مدال‌های آمریکا در ادوار المپیک به عدد ۲۹۹۹و ۳۰۰۰رسید و ایالات متحده نخستین کشوری شد که مجموع مدال‌های المپیکش از ۳۰۰۰عبور می‌کند.

۶

ژانگ یوفی، شناگر چینی با کسب ۶مدال در صدر مدال‌آورترین ورزشکاران المپیک پاریس قرار گرفت. خانم ژانگ یک‌نقره و ۵برنز به دست آورد ولی نتوانست به مدال طلا برسد.

منبع: روزنامه همشهری