تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱

بسیاری از افراد تمایل دارند کالاهای ضروری خود را از مراکز خرید و مال‌های بزرگ و شیک بخرند، اما بعضی دیگر، ترجیح می‌دهندخرید خود را از بازارهای اصلی شهر انجام دهندکه علاوه بر قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و تنوع زیاد کالاها، سیر و سیاحتی نیز دربافت تاریخی بازار و راسته‌ها و سراهای آن داشته باشند.

همشهری - سعیده مرادی: سراهایی مانند گلشن شکن، رحیمیه و حاج هادی که در کنار قدمت هریک به عنوان بورس کالاهای خاص مانند، لوازم خانگی یا فرش و ... مشهور هستند و هر روز افراد زیادی برای تامین مایحتاج خود ب آنها مراجعه می‌کنند.

سرای گلشن شکن

سرای گلشن شکن در گذشته کاروانسرایی بود که از آن به عنوان محلی برای دباغی استفاده می‌شد، اما امروزه این سرا بورس فروش انواع ظروف ملامین شده است.

بورس ظروف ملامین

سرای گلشن شکن در ۲ طبقه شکل گرفته است. در طبقه اول آن انواع کالاها نظیر ظروف ملامین، لوازم خانگی، پلاستیک و مواد پلیمری و… فروخته می‌شود. طبقه بالای آن نیز انبار نگهداری کارتن‌های مقوایی است. سرای گلشن شکن، ۲ ورودی دارد که یکی نرسیده به بازار سید اسماعیل و دیگری در بازار حضرتی، قرار دارد. در کنار خرید ازسرای گلشن شکن می‌توان از خانه موزه شهید مدرس، چنار کهن سال تهران و بازار بزرگ رضا، حسینیه سادات اخوی، پاساژ امیر، حمام کشوریه و سلیمانیه و کنیسه حاداش هم بازدید کرد.

نشانی: چهارراه مولوی، نرسیده به سید اسماعیل

چه‌طور برویم: از خیابان مصطفی خمینی وارد بازار سید اسماعیل شوید. بعد به سمت چپ بپیچید تا به سرای گلشن شکن برسید.

قدمت: ۲۰۰ سال

سرای رحیمیه

سرای رحیمیه ۱۱۰ سال پیش در بازار کفاش‌ها احداث شد. این بنا در ابتدا منزل یکی از رجال قاجاری بود، اما بعدها و حدودا در دهه ۳۰ تبدیل به بازاری برای فروش انواع فرش شد.

رحیمیه، بزرگ‌ترین سرای بازار تهران

سرای رحیمیه ۳ طبقه و ۳۰۰ حجره دارد. رحمیه بزرگترین سرای بازار است که به ۳ بخش تقسیم می‌شود. در سرای رحیمیه یک و ۲ انواع فرش، گبه، جاجیم و گلیم از شهرهای مختلف مانند تبریز، قم، اصفهان و ... موجود است. در این سرا حتی فرش‌های صادراتی نیز عرضه می‌شود. در بخش مرکزی این سرا در کنار مغازه‌های فرش فروشی یک کافه گالری وجود دارد که امکان استراحت را برای مشتریان فراهم کرده است. در اینجا فرش‌های کهنه نیز رفو می‌شوند. مدرسه تاریخی حافظ، امامزاده زید و آرامگاه لطفعلی خان زند از اماکن گردشگری نزدیک این سرا هستند.

نشانی: بازار بزرگ تهران، بازار کفاش‌ها، سرای رحیمیه

چه‌طور برویم: از پاچنار وارد بازار کفاش‌ها شوید. اواسط این بازار به سمت راست بپیچید تا به سرای رحیمیه برسید.

قدمت: ۱۱۰ سال

سرای حاج هادی

سرای حاج هادی در ابتدای بازار سید اسماعیل واقع شده و بورس لوازم خانگی محسوب می‌شود.

مقصد خریداران لوازم خانگی

در سرای حاج هادی ده‌ها مغازه برای فروش انواع لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه مانند انواع ظروف، قابلمه، کتری و قوری و ... به صورت عمده و تک فروشی وجود دارد. در این سرا تنوع اجناس بالاست و به دلیل قرار گرفتن در راسته اصلی بازار بزرگ تهران، معمولا شلوغ‌تر از سراهای دیگر است. بناهای تاریخی نظیر امامزاده سیداسماعیل، مسجد مدرسه فیلسوف الدوله و بازارچه سیداسماعیل از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به سرای حاج هادی محسوب می‌شوند.

نشانی: خیابان مصطفی خمینی، بازار سید اسماعیل، سرای حاج هادی

چطور برویم: از بازار سرپولک وارد بازار سید اسماعیل شود. بعد به سمت راست بپیچید تا به سرای حاج هادی برسید.

قدمت: ۱۵۰ سال

منبع: روزنامه همشهری