تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲

گردنبند یک قطعه از جواهرات است که مردان و زنان می‌توانند آن را دور گردن خود بیندازند. در قدیم، مردم گردنبندها را برای اهداف مذهبی، اهداف مربوط به حضور در جشن یا حتی خاکسپاری و تمایز طبقه اجتماعی خودشان می‌پوشیدند.

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که جلا و زرق و برق جواهرات را دوست نداشته باشد یا یک بار به گالری طلا سر نزده باشد. حتی اگر افرادی باشند که دلشان نخواهد جواهرات را بپوشند، نمی‌توانند انکار کنند که آنها زیبا هستند. از تمدن‌های باستان تاکنون پوشیدن جواهر آلات بر روی گردن، دست‌ها و گوش‌های افراد یک امر رایج بوده است و در دوران قدیم مردم برای تمایز طبقه اجتماعی خود و زیبایی جواهر آلات را امیر پوشیدند.

اکنون هم که تولید جواهر آلات در مدل‌های متنوع و گسترده بسیار زیاد است، اکثر افراد می‌توانند جواهرآلاتی مثل گردنبند و پلاک طلا اسم را به راحتی تهیه کنند. اگر شما هم به زیوراتی مثل گردن بند علاقه دارید شاید دوست داشته باشید تا بدانید که مدل‌های مختلفی از گردن بندها در بازار موجود هستند.

گردنبند چیست؟

گردنبند یک قطعه از جواهرات است که مردان و زنان می‌توانند آن را دور گردن خود بیندازند. در قدیم، مردم گردنبندها را برای اهداف مذهبی، اهداف مربوط به حضور در جشن یا حتی خاکسپاری و تمایز طبقه اجتماعی خودشان می‌پوشیدند.

گردن بندها امروزه انواع و مدل‌های مختلفی دارند. اما ساختار اصلی آنها از یک حلقه یا زنجیر پایه تشکیل شده است که جواهرساز به دلخواه خود می‌تواند آن حلقه را با هر نوع فلز بسازد.

چطور باید بهترین نوع گردنبند را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از گردنبند وجود دارند. اما کدام یک از آنها برای شما بهتر از همه هستند؟ برای پاسخ به این سوال شما باید چند عامل را در نظر بگیرید. اول از همه شما باید به لباس‌هایی که می‌پوشید و طول گردنبندتان دقت کنید. برای مثال، آیا پیرهن شما یقه هفت دارد یا یقه گرد؟ آیا شما می‌خواهید برای لباس مجلسیتان گردن بند بپوشید؟ همچنین، در انتخاب بهترین نوع گردن بند شما باید به فلزی که با آن ساخته شده است دقت کنید.

انواع گردنبند چه هستند؟

امروز تولید زیورآلات و انواع گردنبند به قدری زیاد است که گاهی اوقات شما ممکن است در انتخابتان کمی سردرگم شوید. اما دانستن بیشتر در مورد آنها به شما کمک خواهد کرد که انتخاب آگاهانه‌تری برای خرید گردن بند خود بگیرید. برای همین، ما در این بخش چند نوع از گردنبندهای رایج دنیا را برای شما معرفی خواهیم کرد.

1. گردنبند مدل اپرا

گردنبند اپرا یا Opera Necklace یک گردن بند با طول بلند است که می‌تواند به ۸۱ تا ۹۱ سانتی‌متر برسد. معمولا جواهرسازان این گردن بند را با استفاده از مروارید یا سنگ‌های قیمتی می‌سازند. اگر شما دوست دارید به یک مجلس رسمی یا تشریفاتی بروید، این گردن بند می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به خاطر طول بلند آن هم شما این گزینه را دارید که آن را چند بار دور گردن بند خود بپیچانید و به آن ظاهر یک گردنبند چند لایه را بدهید. در صورت تمایل هم شما می‌توانید آن را به صورت یک لایه و بلند دور گردن خود بپوشانید.

2. گردنبند زنجیری

اگر عاشق مدل‌های زنجیری دور گردنتان هستید، پس گردنبند زنجیری (Chain Necklace) را حتماً دوست خواهید داشت. گردن بند زنجیری مدلش ساده است و از حلقه‌هایی تشکیل شده که با با همدیگر مرتبط هستند و زنجیر را تشکیل می‌دهند. این حلقه‌ها می‌توانند شکل و اندازه متفاوتی داشته باشند و نحوه اتصال آنها به همدیگر الگو و شکل مختلف آنها را می‌سازد. جواهرسازان می‌توانند گردن بندهای زنجیری را در قالب طلا، نقره یا مهره‌های سنگی هم بسازند.

3. گردنبند چوکر

گردنبندهای چوکر (Choker Necklace) سابقه قدیمی در زمینه جواهرات مدرن دارند. برای اولین بار استفاده آنها در اواخر قرن هجدهم در فرانسه رایج شد. در آن زمان، همسران جانباختگان در انقلاب فرانسه ربان‌های قرمز را به عنوان یادبود از دست دادگان خودشان می‌پوشیدند. سپس، جواهرسازان با الهام گرفتن از این نوع زیورآلات تصمیم گرفتند که چوکرها را با فلزات گرانبها، مروارید، الماس و غیره بسازند.

4. گردنبند پلاسترون

گردنبندهای پلاسترون (Plastron Necklace) یک نوع گردن بند هستند که در اندازه‌های بزرگ و توجه جلب کن ساخته می‌شوند. معمولاً اندازه این گردن بندها به طوری است که ناحیه گردن و سینه را می‌پوشانند. برای همین، جواهرسازان آنها را با فلزات به صورت لایه لایه به هم متصل می‌کنند.

همچنین، جواهرسازان می‌توانند به آن سنگ هم بچسبانند. بنابراین، به خاطر مدل ساخت و به کارگیری فلزات از نوع گرانبها و نیمه گران بها همراه با متریال‌ دیگر، گردنبندهای پلاسترون وزن زیادی دارند.

5. گردن بند ریسمانی

گردنبندهای ریسمانی (Lariat Necklace) طراحیشان از نوع باز است، یعنی اینکه طوری ساخته شده‌اند که شما می‌توانید تنگی یا باز بودن آنها را تنظیم کنید. همچنین، در پایین زنجیر آنها معمولا یک سنگ قیمتی یا آویزه تزیینی وجود دارد که روی قسمت پایینی سینه آویزان می‌افتد.

6. گردن بند لاوالیه

گردنبند لاوالیه (Lavaliere) از نوع گردنبند آویز است که در انتهای زنجیر یک تکه آویز ظریف به آن آویزان شده است. برای همین، بیشتر کسانی که این گردنبند را می‌پوشند، سبک پوشش‌شان از نوع سبک پوشش بوهمی و دخترانه سبک است. همچنین، گردنبندهای لاوالیه طولشان شبیه به طول گردنبندهای پرنسس است. برای همین، این گردنبندها در زیر استخوان ترقوه جای می‌گیرند.

گردنبند لاوالیه به خاطر نوع ساختی دارد برای انواع مناسبت‌های رسمی و نیمه رسمی و حتی محیط کار هم گردنبند مناسبی است.

7. گردن بند نگلیژه

گردنبندهای نگلیژه (Negligee) گردنبندهایی هستند که در اوایل قرن بیستم خیلی محبوب بودند. این گردنبندها معمولاً مرکزشان آویزی دارد که در زیر استخوان ترقوه قرارمی‌گیرد. سپس از این آویز مرکزی دو رشته آویز دیگر آویزان هستند که طولشان با یکدیگر نابرابر است. گردنبندهای نگلیژه معمولاً از فلزات ساخته می‌شوند و آویزهای آنها سنگ‌های قیمتی دارند.

8. گردن بند ریویر

اگر عاشق سنگ‌های قیمتی هستید و دوست دارید که گردنبندی مملو از آنها بپوشید، پس گردنبند ریویر (Rivière) را انتخاب کنید. سابقه پوشیدن گردنبندهای ریویر به قرن هجدهم در فرانسه باز می‌گردد که در آن زمان بین اشراف‌زادگان اروپا خیلی معروف شده بود. نام ریویر هم یک نام فرانسوی و به معنای رودخانه‌ای از سنگ است.

این نامگذاری بی‌دلیل هم نیست، چون این نوع گردنبند کاملاً از سنگ‌های که قیمتی پوشیده شده است.

9. گردن بند سوتوار

تاریخچه گردنبند سوتوار (Sautoir) به قرن هجدهم در فرانسه برمی‌گردد. در آن زمان اشراف‌زادگان فرانسوی استفاده از این گردنبند را به عنوان نشان دادن برتری اشرافی بودن خودشان رایج کردند. معمولاً طول گردنبندهای سوتوار به اندازه گردنبندهای اپرا یا حتی طولانی‌تر است و از فلزاتی مثل طلا، نقره و مهره‌های مروارید ساخته می‌شد.

10. گردن بند چارم

دستبندهایی را در نظر بگیرید که از آنها مهره‌هایی مثل مهره چشم یا مهره‌های شخصیت‌های مینیاتوری آویزان است که به آنها دستبندهای چارم یا دستبندهای طلسمی می‌گویند. حالا این‌ها را روی یک گردنبند تصور کنید که به آن گردنبند چارم (Charm Necklace) می‌گویند.

گردنبند چارم هم مثل گردنبند آویز سابقه بسیار کهنی دارد که به عصر نئولیتیک انسان‌ها باز می‌گردد.

خرید گردنبند اسم با زرنگار

دوست دارید گردنبندهای طلا با اسم خود را به گردن داشته باشید؟ در این صورت، شما می‌توانید انواع گردنبند طلا را از زرنگار تهیه کنید. زرنگار نزدیک به ۷ سال است که در زمینه تولید جواهرات طلا با پلاک اسم فعالیت می‌کند. بنابراین، اگر شما اسم خاصی برای زیورآلات‌تان بخواهید، می‌توانید از بین محصولات فروشگاه ما که علاوه بر گردنبند، شامل دستبند، گوشواره، جاسوئیچی و پلاک اسم می‌شوند هم انتخاب کنید.