روزنامه الشرق‌ الاوسط به نقل از منابع نزدیک به حماس نوشت که تنها افراد بسیار مورد اعتماد یحیی السنوار از محل حضورش اطلاع دارند.

یه گزارش همشهری‌ آنلاین، روزنامه الشرق الاوسط امروز (سه‌شنبه) به نقل از منابعی که آن‌ها را نزدیک به جنبش حماس معرفی کرد، نوشت که یحیی السنوار، به عنوان مغز متفکر عملیات طوفان‌الاقصی، این روزها از داخل تونل‌ها جنگ را پیش می‌برد و جز افراد معدود مورد وثوق، کسی از محل حضور او خبر ندارد.

این منابع همچنین گفتند که افراد مورد اعتماد، حلقه وصل میان او و دیگر فرماندهان میدانی آن هم در صورت ضرورت و از طریق راههای بسیار پیچیده هستند و اینکه هیچ کس در حماس چه آن‌هایی که داخل فلسطین هستند چه کسانی که در خارج به سر می‌برند، مکان یحیی السنوار را نمی‌دانند.

الشرق الاوسط به نقل از یک «منبع ارشد» حماس نوشت که پس از فراهم شدن شرایط امنیتی خاص، یحیی السنوار می‌تواند تماس تلفنی داشته باشد، هرچند برقراری مکالمات تلفنی نیاز به مقدمات زمان‌بری داشت، اما در نهایت این مقدمات انجام شد.

این منبع حماس افزود: «یحیی السنوار در بسیاری مناطق حضور دارد و هر هفته و گاهی ماهی یک بار دستورالعمل‌ها را به مقامات جنبش انتقال می‌دهد».
به گفته وی این دستورالعمل‌ها بر روی کاغذ مکتوب شده و به امضای السنوار می‌رسد، اما کسی چگونگی انتقال آن‌ها را نمی‌داند. او گفت که به احتمال زیاد این دستورالعمل‌ها به شکل دستی و با محرمانگی کامل از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، اعتقاد بر این است که «محمد السنوار» برادر یحیی السنوار و از فرماندهان ارشد عزالدین قسام، مخفیگاهها و تحرکات او را مدیریت می‌کند. «محمد السنوار» نیز به شدت تحت تعقیب رژیم اشغالگر اسرائیل قرار دارد و از برنامه‌ریزان اصلی عملیات طوفان‌الاقصی به شمار می‌رود.
یک عضو حماس در خارج از فلسطین نیز به الشرق الاوسط گفت که علاوه بر تماس‌های بسیار معدود، یحیی السنوار دو مرتبه پیام‌ مکتوب و یک بار نیز پیام صوتی برای میانجی‌گران در خصوص مذاکرات ارسال کرده است.

او گفت که السنوار به طور کامل در جریان روند مذاکرات قرار دارد و پیش از ارائه هر ابتکاری به خوبی آن را بررسی می‌کند. این مقام حماس گفت که یحیی السنوار ترجیح می‌داد خود در مذاکرات حضور داشته باشد، چرا که به خوبی طرز تفکر اسرائیلی‌ها را می‌داند.

این عضو حماس در خارج از فلسطین در ادامه افزود: «بر خلاف مسائلی که مطرح می‌شود و بسیاری آن را ترویج می‌دهند، یحیی السنوار بارها از انعطاف پذیری در بسیاری از مراحل مذاکرات حمایت کرده و این موضع حتی میانجی‌ها را نیز شگفت‌زده کرده است، او به عنوان یک مذاکره کننده سرسخت شناخته می‌شود که می‌خواهد به شرایطی دست یابد که بر اساس آن اجماع فلسطینی‌ها وجود داشته باشد؛ همزمان او شدیداً می‌خواهد کشتار و خون‌ریزی را متوقف کند و به دنبال پایان جنگ است».

از زمان آغاز جنگ غزه، هیچ تصویر و ویدئویی از یحیی السنوار منتشر نشده است؛ تنها یک بار ارتش اسرائیل با انتشار ویدئویی از داخل یکی از تونل‌ها مدعی شد که فرد داخل فیلم السنوار است. نظامیان اشغالگر همچنین بارها مدعی شده‌اند که توانسته‌اند به محل حضور او نزدیک شوند، اما هر بار دست خالی بازگشته‌اند.

منبع: فارس