کاروان ورزشی ایران که با ۴۰ ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کرده بود، حالا با ۱۲ مدال به کشور بازگشته است. مدال‌آوران المپیکی ایران از مازندران، خوزستان، تهران، کرمانشاه، قزوین و اصفهان هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، در میان مدال‌آوران، رقابت ناخواسته‌ای بین ورزشکاران المپیکی خوزستان و مازندران شکل گرفت. کشتی‌گیران فرنگی تیم ملی در پاریس به غیر از محمدهادی ساروی که اهل آمل مازندران است، بقیه فرنگی‌کاران از خوزستان بودند. محمدهادی ساروی یکی از ۳ طلای کاروان ورزشی ایران را به دست آورد و دومین طلای ایران را نیز سعید اسماعیلی دیگر فرنگی کار ما از شهرستان دزفول خوزستان کسب کرد. همچنین علیرضا مهمدی از شهرستان ایذه با یک مدال نقره و امین میرزازاده از شهرستان گتوند با کسب یک مدال برنز دیگر ورزشکاران خوزستان بودند.

با این حال، ورزشکاران مازندران با کسب ۴ مدال از المپیک ۲۰۲۴ پاریس توانستند در بین استان‌های دیگر کشور بیشترین مدال را کسب کنند. به غیر از ساروی که در رقابت‌های کشتی فرنگی مدال گرفته بود، در رقابت‌های کشتی آزاد ۳ نفر توانستند از مازندران مدال کسب کنند. حسن یزدانی با کسب مدال نقره از جویبار، امیرحسین زارع مدال نقره از آمل و رحمان عموزاده مدال نقره از خلیل شهر سه آزادکار ایران از مازندران بودند.

هند بدون طلا!

با پایان المپیک پست‌های طنزی هم در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود؛ مثلا گفته می‌شود هندوستان با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون جمعیت المپیک ۲۰۲۴ پاریس را بدون کسب مدال طلا ترک کرد در حالی که شهرستان آمل با ۲۰۰ هزار نفر دو طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس را برای ایران به ارمغان آورد.

عربستان سعودی هم که در ورزش هزینه زیادی کرده، همچنان شرایط جالبی ندارد. آن‌ها با ۸ ورزشکار در ۴ رشته دوومیدانی، سوارکاری، تکواندو و شنا پا به مسابقات گذاشتند ولی حتی یک مدال هم کسب نکردند تا مشخص شود راه زیادی برای مدعی شدن در ورزش دارند. در میان کشورهای همسایه ایران، قطر هم عملکرد جالبی نداشت و با کسب فقط یک برنز هشتادوچهارم شد. پاکستان هم یک طلا کسب کرد ولی بحرین با ۲ طلا، یک نقره و یک برنز عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشت.

در این بین ناکامی ترکیه هم اتفاق عجیبی بود و این کشور بدون کسب مدال طلا و با ۳ نقره و ۵ برنز در رده شصت‌وچهارم ایستاد. آن‌ها دوره قبلی با ۲ طلا، ۲ نقره و ۹ برنز در رده سی‌وپنجم قرار گرفته بود.

منبع: روزنامه همشهری