یک نماینده مجلس گفت: وزیر معرفی شده برای وزارت نیرو دیروز و امروز دو جلسه با کمیسیون انرژی داشت و برنامه‌ها و طرح‌های خود را ارائه کرد. اعضای کمیسیون انرژی شخص وزیر و برنامه‌هایش را با رأی قاطع تأیید کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، پس از اعلام نفرات معرفی شده از سوی دولت چهاردهم جهت حضور در مناصب وزارتخانه‌ها، موضوع بررسی کمیسیون‌های مجلس درباب سنجش افراد معرفی شده آغاز شده و در این باب برای خبردار شدن از کم و کیف اوضاع کمیسیون‌ها و بررسی‌های به عمل آمده با فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

بررسی وزرا

شهرکی در ابتدا گفت: مطابق برنامه مجلس، از صبح دیروز، 19وزیر پیشنهادی از سوی دولت با حضور در کمیسیون‌های مختلف ضمن ارائه برنامه‌های خود پاسخگوی نمایندگان هستند. موضوعی که وجود دارد این است که برخی کمیسیون‌های تخصصی نظارت و بررسی جدی‌تری نسبت به وزارتخانه‌ها و وزرای معرفی شده دارند، مثلا کمیسیون انرژی به شکل جدی‌تر نسبت به دو وزارتخانه نفت و نیرو مرتبط است.

وزیر نیرو مورد تأیید کمیسیون انرژی است

وی افزود: وزیر معرفی شده برای وزارت نیرو دیروز و امروز دو جلسه با کمیسیون انرژی داشت و برنامه‌ها و طرح‌های خود را ارائه کرد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های مرتبط با وزارتخانه‌ها هم باید نظر خود را نسبت به وزرای پیشنهادی اعلام دارند. بنا به رأی گیری مخفی‌ای که در قبال وزیر نیرو انجام شد؛ اعضای کمیسیون انرژی شخص وزیر و برنامه‌هایش را با رأی قاطع تأیید کردند.

ملاک ارزیابی وزرای پیشنهادی چیست؟

این نماینده مجلس ادامه داد: برای بررسی وزرای پیشنهادی دو موضوع مهم تخصص وزیر بنا به وظایفی که وزارتخانه دارد و همچنین تجربه و سابقه آن مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. در راستای برنامه‌های ارائه شده مسأله مهم این است که طبق برنامه هفتم توسعه چشم‌انداز و رویکردهای اصلی هر وزارتخانه بیان شده است؛ از این رو برنامه‌های وزرای انتخاب شده باید با برنامه هفتم توسعه مطابقت و هماهنگی داشته باشد.

شهرکی بیان کرد: بنا به آنچه که گفته شد تخصص و تجربه وزیر محترم نیرو مورد تأیید کمیسیون قرار گرفته است. درباره وزارت نفت هم ما یک جلسه داشتیم و جلسه بعدی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، لذا در جلسه اول صرفاً ایشان به سوالات پاسخ داند و در جلسه دوم قرار است برنامه‌خود را طرح کنند. از این رو به شکل دقیق باید منتظر ماند و بعد از جلسه دوم ارزیابی کلی درباره ایشان را از سوی کمیسیون اعلام داریم.

شهرکی گفت: باقی وزرا هم که به شکل تخصصی با کمیسیون ما در ارتباط نبودند با ما جلسه داشتند و تخصص و تجربه آنان مورد بررسی قرار گرفت. اما این موضوع به شکل کلی انجام شده است و باید با اعضای کمیسیون‌ای تخصصی مرتبط درباره این افراد مشورت گرفته شود.