طبیعت‌گردی و کمپینگ در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین تفریحات تبدیل شده است. اما برای داشتن یک سفر امن و لذت‌بخش، داشتن تجهیزات مناسب امری ضروری است.

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: حمید روحانی، کارشناس باتجربه طبیعت‌گردی، در گفت‌وگو با همشهری بهترین مکان‌ها برای خرید تجهیزات کمپینگ و همچنین نکات مهم هنگام خرید و تجهیزات ضروری برای یک سفر با هدف طبیعت‌گردی را توصیه می‌کند.

اولین لوازمی که یک طبیعت‌گرد آماتور باید بخرد چیست؟

اول اینکه نباید خرید کلی انجام دهد و فقط ملزومات اولیه را باید تهیه کند، ملزوماتی مانند کفش به همراه باتوم، یک عدد کیسه‌خواب، یک زیرانداز و یک کاپشن گلدتگ که از خیس‌شدن در بارندگی جلوگیری کند و تعرق پایینی نیز داشته باشد. به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که وسایل کلی خریداری شود چرا که ممکن است لوازم خریده شده بلااستفاده بماند و بیش از نیاز یک فرد آماتور باشد.

بهترین مکان برای خرید تجهیزات کمپینگ کجاست؟

برای خرید لوازم و تجهیزات کمپینگ و طبیعت‌گردی چند مرکز در تهران وجود دارد. مهم‌ترین این مکان‌ها میدان منیریه در خیابان ولیعصر است که به‌عنوان راسته اصلی فروش این لوازم نیز شناخته می‌شود، در محدوده میدان منیریه بیش از ۱۰۰ فروشگاه وجود دارد که امکانات سفرهای ورزشی، کمپینگ، طبیعت‌گردی و کوهنوردی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

با جست‌وجو در اینترنت نیز می‌توان مراکز فروش لوازم و تجهیزات کمپینگ و طبیعت‌گردی را در هر شهری پیدا کرد. یکی دیگر از مراکز فروش این لوازم در شمال‌غرب تهران قرار دارد که در آنجا نیز می‌توان اکثر ملزومات کمپینگ را تهیه کرد.

خرید از کدام مرکز به صرفه‌تر است؟

خرید از فروشگاه‌های میدان منیریه و خیایان امیریه بهتر و به‌صرفه‌تر است، اول به این دلیل که فروشگاه‌های زیادی در این مرکز وجود دارد که دست ما را در انتخاب باز می‌گذارد. همچنین فروشگاه‌های این منطقه اجناس را با قیمتی مناسب‌تر و پایین‌تر از دیگر مراکز به فروش می‌رسانند، زیرا بین فروشگاه‌های میدان منیریه برای جذب مشتری رقابتی جدی وجود دارد که موجب قیمت‌گذاری رقابتی نیز می‌شود. همچنین اگر احتیاج باشد جنس خریده شده‌ای تعویض شود، در مرکز خرید میدان منیریه راحت‌تر و بدون‌دردسر انجام می‌شود، چراکه فروشگاه‌های این مرکز دارای پلاک، سابقه و اعتبار هستند.

خیلی از پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های خارج از محدوده مراکز اصلی فروش تجهیزات کمپینگ، امتیاز امکان تعویض جنس را برای مشتری قائل نیستند، چرا که این دسته از فروشندگان عضو اتحادیه نیستند و به همین دلیل برخورد غیرحرفه‌ای با خریداران دارند.

یعنی از خرید آنلاین پرهیز کنیم؟

البته چند فروشگاه بزرگ و معتبر آنلاین در کشور فعالیت می‌کنند که تجهیزات کمپینگ و طبیعت‌گردی نیز می‌فروشند، این فروشگاه‌های بزرگ آنلاین در سطح کشور شناخته شده هستند و فروش خود را پشتیبانی می‌کنند اما خرید از آنلاین‌شاپ‌های ناشناس خیلی قابل اطمینان نیست، چرا که خیلی از آنها دارای مجوز نیستند، هرچند ممکن است که اجناس را ارزان‌تر از سایت‌های مجاز بفروشند، اما اگر جنس خریده شده دچار مشکل و خرابی باشد قابل پیگیری نیست.

چه نکاتی رادرخرید تجهیزات باید درنظر داشت؟

به لوازمی بستگی دارد که قصد خرید آن را دارید، لوازم و تجهیزات کمپینگ، طبیعت‌گردی و کوهنوردی دارای فراوانی و تنوع بسیار زیادی است. به‌طور مثال لوازم طبیعت‌گردی ساده یا کمپینگ قیمت متفاوتی دارد.

اگر خریدار آماتور باشد چه؟

طبیعت‌گرد آماتور به کسی گفته می‌شود که تجربه خوابیدن در کیسه خواب را ندارد، شب را در چادر نگذرانده و به‌طور کل سفرهایی از این دست نرفته است. توصیه و پیشنهاد ما به این افراد این است که با شرکت‌های گردشگری سفر کنند، زیرا خیلی از شرکت‌های گردشگری بخشی از ملزومات طبیعت‌گردی مانند چادر، کیسه‌خواب، زیرانداز و... را در اختیار افراد می‌گذارند. افراد بهتر است بعد از چند سفر با این شرکت‌ها و درصورت علاقه‌مند شدن به طبیعت‌گردی خودشان به تهیه لوازم سفر اقدام کنند.

یعنی برای طبیعت‌گردی باید آموزش ببینند؟

حتما، انجام هر کاری به آموزش نیاز دارد، گردشگری و طبیعت‌گردی نیز به آموزش نیازمند است، افراد باید این آموزش‌ها را در سفر با افراد باتجربه یا شرکت‌های معتبر گردشگری کسب کنند، البته باید بگویم که همه شرکت‌های گردشگری حین سفر به هیچ وجه به مسائل آموزشی نمی‌پردازند، افراد باید شرکت‌هایی را برای سفر انتخاب کنند که ضمن سفر با آنها آموزش نیز ببینند.

البته خود افراد نیز باید به آموختن مسائل مربوط به طبیعت‌گردی علاقه‌مند باشند، مثلا چگونگی تامین برق در سفر، رعایت مسائل بهداشتی، بررسی وضع هوای منطقه مقصد و... را به خوبی در این سفرها بیاموزند.

بیشتر بخوانید:

چگونه بهترین کنسول بازی را انتخاب کنیم؟

یک سفر یکی، ‌دو روزه با شرکت‌های گردشگری چقدر تمام می‌شود؟

در حال حاضر به‌طور میانگین حدود یک میلیون و سیصد یا چهارصد هزار تومان به همراه یک وعده صبحانه.

همین سفر به‌صورت انفرادی چقدر خرج دارد؟

سفر طبیعت‌گردی انفرادی نیازمند تجهیزات اولیه مانند کفش، زیرانداز، باتوم و... است و بدون تجهیزات امکان‌پذیر نیست، بنابر این نخستین سفر انفرادی چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد. البته اگر فرد مسافر تجهیزات معمولی تهیه کند، توجه داشته باشید، در حال حاضر تنها یک جفت کفش درجه یک ۲۰ میلیون تومان است. هزینه سفرهای بعدی نیز به مسافت و میزان توان مالی افراد بستگی دارد.

امکان خرید قسطی تجهیزات طبیعت‌گردی وجود دارد؟

در حال حاضر تعدادی از سایت‌ها تجهیزات سفر را به‌صورت قسطی می‌فروشند، در میدان منیریه و خیابان امیریه نیز فروشگاه‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند.

تجهیزات طبیعت‌گردی نیازمند مراقبت‌های خاصی برای نگهداری هستند؟

خیلی از وسایل و تجهیزات طبیعت‌گردی دستورالعمل نگهداری در دفترچه راهنمای خود دارند، اما حساس‌ترین وسیله ما در سفر همان کفش است که باید مانند دیگر کفش‌های چرمی از آن مراقبت کنیم.

سفر به مناطق گرم یا سرد نیازمند لوازم متفاوتی است؟

یک طبیعت‌گرد با تجربه ۱۵تا ۲۰ساله، چند نوع کفش، کیسه‌خواب، کاپشن، چراغ‌قوه، دستکش و... را در تجهیزات خود دارد، چرا که هر کدام در دماهای مختلف کاربردهای مختلفی دارد. مثلا برای رفتن به ساحل‌های جنوبی کشور، به کفش کوهنوردی نیاز نیست، یک کفش ساده و حتی یک صندل برای این سفر کفایت می‌کند، همچنین کیسه‌خواب سبک، لوازم شنا و امکاناتی از این دست در این سفر باید به همراه داشت. حالا اگر قرار باشد در این سفر یک صعود ۴هزار متری هم در برنامه داشته باشیم، باید وسایل مورد نیاز کوهنوردی را نیز در تجهیزات خود جای بدهیم.

داشتن چه تجهیزاتی برای ایمنی در طبیعت‌گردی ضروری است؟

اگر سفر با شرکت‌های توریستی انجام شود، راهنمای سفر معمولا این لوازم را همراه دارد، لوازمی مانند امدادهای اولیه، دارو، لوازم پانسمان ابتدایی و... اما وقتی سفر به‌صورت فردی یا همراه دوستان باشد به لوازم ایمنی بیشتری نیاز دارند. لوازم امدادی مهم عبارت است از یک موبایل هوشمند با توانایی اعلام منطقه جغرافیایی، دارای شارژ و توان نگهداری شارژ ۴۸ساعته، امدادهای اولیه مانند چسب، باند و لوازمی که بتوان با آنها از خونریزی‌های سطحی یا نیمه‌عمیق جلوگیری کرد.

البته باید بگویم در بیشتر کشورهای دنیا قبل از سفر به طبیعت‌گرد یک کد بیمه داده می‌شود که درصورت بروز اتفاق توسط تیم امدادی و چرخ‌بال امداد حمایت می‌شود. به‌دلیل اینکه در حال حاضر در کشور خودمان چنین امکاناتی وجود ندارد و اگر هم باشد دسترسی و استفاده از آن بسیار سخت است، بهتر است که تجهیزات امداد اولیه در سفر به همراه داشته باشیم و از رفتن به مکان‌های حادثه‌خیز پرهیز کنیم.

آیا طبیعت‌گردی یک ورزش پرهزینه و گران‌قیمت محسوب می‌شود؟

با توجه به نوع زندگی شهری و ماشینی بهتر است بگویم که طبیعت‌گردی در جوامع امروزی به یک نیاز اصلی تبدیل شده است و دیگر جزو تفریحات گران‌قیمت و لاکچری محسوب نمی‌شود. در دهه‌های گذشته ورزش کوهنوردی و اسکی جزو تفریحات پرهزینه بودند، زیرا لوازم مورد نیاز آنها بسیار گران‌قیمت بودند، اما در حال حاضر با گسترش این ورزش‌ها و بالا رفتن میزان تولید لوازم مورد نیازشان قیمت‌ها نسبت به قبل خیلی کمتر شده است و خیلی از افراد امکان خرید و استفاده از آن را دارند.

مهم‌ترین مسئله در طبیعت‌گردی چیست؟

یک طبیعت‌گرد اول از همه باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا به این رشته علاقه دارد و می‌خواهد طبیعت‌گردی را به برنامه‌های مهم زندگی خود اضافه کند یا اینکه یه صورت تفریحی قصد سفر دارد. یک طبیعت‌گرد همیشه باید با افراد متخصص مشورت و از تجربیات آنها استفاده کند و اگر قصد دارد طبیعت‌گردی را ادامه بدهد باید دوره‌های مربوط به این سفرها را ببیند.

اگر کسی بدون تجربه و بدون گذراندن آموزش به کوهنوردی برود ممکن است حتی جان خود را از دست بدهد، یک بارش شدید، ریزش سنگ یا جاری شدن سیل می‌تواند جان طبیعت‌گرد را به خطر بیندازد. سفر با افراد دارای تجربه به‌خودی خود یک کلاس و یک دوره آموزشی بسیار عالی محسوب می‌شود. همچنین مجتمع‌های آموزشی و شرکت‌های گردشگری‌ای نیز وجود دارند که دوره‌های تخصصی خوبی در آنها برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری