انگار حالا فقط طارمی را در سطح دلچسبی از فوتبال داریم و بقیه اصلا جایی نیستند که بشود با اشتیاق مسابقات‌شان را دنبال کرد.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

انتقال مهدی طارمی به اینترمیلان در ایتالیا اتفاق مهمی بود و درخشش نسبی او در مسابقات پیش‌فصل هم این امیدواری را به‌وجود آورد که ستاره فوتبال ایران دوران موفقی را در یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های جهان داشته باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد غیراز همین حادثه مهم، فوتبال ایران در بحث صدور لژیونر و معرفی بازیکن به لیگ‌های معتبر اروپایی در یکی از بدترین وضعیت‌های ۲۵سال اخیرش قرار گرفته است. رک و رو راست، انگار حالا فقط طارمی را در آن سطح دلچسب داریم و بس. بقیه اصلا جایی نیستند که بشود با اشتیاق مسابقات‌شان را دنبال کرد و در پی اخبار درخشش‌شان بود.

نامداران در سقوط و بلاتکلیفی

برخی ستاره‌های اسم و رسم‌دار فوتبال ایران که طی سال‌های گذشته خارج از کشور در لیگ‌های نسبتا معتبر توپ می‌زدند، حالا یا به تیم‌های سطح پایین کوچ کرده‌اند یا هنوز بلاتکلیف هستند. بی‌تردید بهترین مثال از این دست، سردار آزمون است که به شباب‌الاهلی در لیگ امارات پیوست و نخستین گلش را هم به سپاهان زد. علیرضا جهانبخش هم که سابقه حضور در لیگ‌های انگلیس و هلند را در کارنامه دارد، هنوز بلاتکلیف است. در مورد او هرازگاهی از احتمال حضورش در بوندس‌لیگا یا لالیگا سخن به میان می‌آید اما درحالی‌که همه لیگ‌های اروپایی طی یکی، دو هفته آینده آغاز خواهند شد، هنوز خبر رسمی از توافق کاپیتان تیم ملی با هیچ باشگاه خاصی منتشر نشده است. از سوی دیگر سامان قدوس برای دومین تابستان پیاپی از برنتفورد کنار گذاشته شده و بعید است این بار در آخرین لحظه به جمع زنبورها برگردد. تازه‌ترین خبر در مورد قدوس این بود که شاید او به میدلزبورو در لیگ دسته اول انگلستان منتقل شود.

بلژیک یک نفر، پرتغال هیچی!

شاید باورتان نشود اما لیگ پرتغال که زمانی به پاتوق لژیونرهای ما تبدیل شده بود و بازیکنان ایرانی چپ و راست سر از آن در می‌آوردند، فصل جدید را با صفر بازیکن از کشورمان آغاز می‌کند. طارمی بعد از ۴فصل حضور در پورتو به اینتر رفت و علی علیپور هم به‌عنوان بازیکن آزاد به پرسپولیس برگشت. در این سال‌ها بازیکنانی مثل امیر عابدزاده، علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، محمد محبی، شهریار مغانلو، جعفر سلمانی و برخی دیگر در پرتغال توپ زدند اما حالا به‌نظر می‌رسد بازار بازیکنان ایرانی در آنجا کساد شده باشد. حتی بلژیک هم دیگر بهشت ایرانی‌ها نیست. کشوری که زمانی پذیرای امثال علی قلی‌زاده، کاوه رضایی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی و... بود، حالا فقط یک بازیکن از کشورمان دارد؛ ‌اللهیار صیادمنش که در زمستان گذشته به وسترلو پیوست.

جاهایی که نمی‌بینیم

حالا اما پاتوق اغلب فوتبالیست‌های ایرانی به لیگ تحریم‌شده روسیه تنزل کرده است؛ جایی که امروز بازیکنانی مثل محمد محبی، محمد قربانی، سعید سحرخیزان، کسری طاهری، محمدجواد حسین‌نژاد و... در آن توپ می‌زنند. بقیه هم در لیگ‌هایی مثل ترکیه، یونان، قبرس و... حضور دارند؛ جاهایی که نمی‌بینیم، جاهایی که نمی‌خواهیم. پرسش این است: آیا دوران فروغ صادرات فوتبال ایران به اروپا پایان یافته؟

منبع: روزنامه همشهری