معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برگزاری مراسم بدرقه زائران اربعین در میدان آزادی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، پنجشنبه (۲۵ مرداد) آیین بدرقه زائران اربعین با حضور ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان برگزار می شود. طی نشستی با حضور مدیران شهری ابعاد برگزاری این مراسم و موضوعات مربوط به آن بررسی شد. محمد امین توکلی زاده با بیان این مطلب گفت که در این آیین قطعا با حضور گسترده مردم مواجه خواهیم بود. او در ادامه به رویداد محرم شهر هم اشاره و عنوان کرد: «محرم شهر و بدرقه اربعین اکنون به نقطه اتصال با یکدیگر رسیده‌اند. ابر پروژه فرهنگی و اجتماعی محرم شهر در روزهای نخست با استقبال روزانه ۱۵ هزار شهروند رو به رو شده اما با گذشت دو هفته از اجرای آن شاهد حضور و استقبال ۳۰ هزار شهروند در هر شب هستیم. چنین استقبالی از یک برنامه فرهنگی بی نظیر است و نشان می دهد که هدف‌گذاری انجام شده در این برنامه به درستی انجام شده است.» به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مردم محرم شهر را دریافته اند و محل اجرای آن را به محلی برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی خود تبدیل کرده‌اند. در چنین شرایطی لازم است خدمات به مردم در محرم شهر با بهترین کیفیت ارایه شود.

اولویت با کیفی سازی برنامه ها است

توکلی زاده در ادامه با اشاره به برگزاری آئین بدرقه زوار حسینی در میدان آزادی، بر کیفی‌سازی حداکثری برنامه های اصلی و جنبی این آئین تاکید و عنوان کرد: «سال گذشته در اقدامی ارزشمند به مسافران فرودگاه پیامکی مبنی بر تغییر مسیر به سمت فرودگاه برای انجام پروازها ارسال شد. به افرادی که در مهمانی غدیر و امام رضایی‌ها در ترافیک معطل شده بودند گل اهدا و از بابت ترافیک پوزش خواسته شد. این رفتارها و نهادینه کردن این فرهنگ به کیفی سازی رویدادها و افزایش رضایت مردم منجر خواهد شد.»

پخش زنده آئین بدرقه زوار اربعین از شبکه های سیما

مصطفی زیبایی نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران هم با اشاره به پخش مراسم بدرقه زائران اربعین از شبکه سیما گفت: « دومین آئین بدرقه امسال ۲۵ مرداد ماه از ساعت ۲۰ در میدان آزادی با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت. به دلیل برگزاری رویداد فرهنگی محرم شهر و ایجاد زیر ساخت در محل اجرای این مراسم، آئین بدرقه نیز در میدان آزادی با اجرا و حضور چهره های مطرح آئینی از جمله سید مجید بنی فاطمه، سیب سرخی، شهاب مرادی و نوشه‌ور برگزار می شود.»

محرم شهر فعالیتی در تراز ملی

سید محمد رحیم مرتضوی، شهردار منطقه ۹ هم با بیان این که محرم شهر فعالیتی فرهنگی در تراز ملی است، تاکید کرد: «برخی فعالیت های فرهنگی از پیش زیر ساخت هایی را در اختیار دارند اما در محرم شهر به دلیل نبود تجربه قبلی در برگزاری چنین رویدادهایی، هیچ زیرساختی وجود نداشت اما در قالب فعالیتی فشرده و کار شبانه روزی موفق شدیم کاری بی نظیر را در میدان آزادی در قالب محرم شهر اجرا کنیم‌.»

آن طور که مرتضوی گفته: «هماهنگی با مساجد، مدارس و فضاهای اداری انجام شده است تا از پارکینگ این مراکز و سرویس های بهداشتی در مدت زمان برگزاری مراسم استفاده شود. علاوه بر این، ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی پرتابل در تپه های ضلع شمال غربی میدان پیش بینی شده است تا به مردم خدمات ارایه کنند.»

شهردار منطقه ۹ از تامین پارکینگ و افزایش ظرفیت پارک‌خودرو در اطراف میدان آزادی خبر داد و گفت: «۴ پارکینگ اصلی در اطراف میدان تامین شده است و در شمال و جنوب میدان آزادی نیز امکان پارکینگ داریم. در خیابان های معراج، عزیزی و پایانه غرب نیز فضای اتوبوس داریم تا بتوانیم بلافاصله بعد از پایان مراسم نسبت به انتقال مسافران به مبادی اقدام و کار تخلیه جمعیت به سرعت انجام شود.

طراحی غرفه گمشدگان در آئین بدرقه

عباس حیدری، مدیر عامل برج میلاد هم از راه اندازی غرفه گمشدگان در محرم شهر خبر داد و گفت: «همه زیر ساخت ها در محرم شهر برج آزادی فراهم است و مشکل چندانی در این زمینه نداریم. براساس تجربه موفق استفاده از گروه های دوام در رویدادهای قبلی، از این نیروها در قالب ستاد گمشدگان استفاده خواهد شد.»

برپایی غرفه های سلامت در بدرقه زوار

حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران هم از آمادگی این اداره کل برای برپایی میزهای خدمت و غرفه هایی برای ارایه خدمات سلامت محور و مشاوره در رویداد بدرقه زوار اربعین حسینی خبر داد و گفت: «براساس برنامه ریزی انجام شده این آمادگی وجود دارد که کارشناسان سلامت در قالب ۵ غرفه خدمات بهداشتی و درمانی و مشاوره ای به شهروندان ارایه کنند.»

اقوام به بدرقه زوار می آیند

امیر قاسمی، رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران هم از برپایی سیاه چادر اقوام و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در مراسم بدرقه زوار اربعین خبر داد و عنوان کرد: «توزیع بلیط های رایگان یا دارای تخفیف بازدید از اماکن گردشگری پایتخت، توزیع نقشه مسیر اربعین و موکب های در مسیر از جمله اقداماتی است که در غرفه های ستاد گردشگری در آئین بدرقه زوار اربعین حسینی انجام می شود.»

حداکثر ظرفیت میدان آزادی ۸۳۱هزار نفر است

علی نصیری، رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: «براساس برآورد انجام شده در میدان آزادی براساس مساحت ظرفیت پذیرش حداقل ۲۱۰ هزار و حداکثر ۸۳۱ هزار نفر را دارد. با توجه به پیش بینی حضور گسترده مردم در این مراسم باید به موضوعات ایمنی توجه شود.»

منبع: خبرگزاری شهر