ساحل نورانی، یکی از رویایی‌ترین مکان‌های ایران است. جایی که وقتی از دور آن را می‌بینید و یا قدم بر ساحل آن می‌زنید، گویا پا به دوران آرزوهای کودکی خود گذاشته‌اید. حال باید دید این زیبایی از چه سرچشمه می‌گیرد و منشا این نورهای ماورایی که همه جا را فراگرفته‌اند از کجا است؟

به گزارش همشهری آنلاین، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و در جای‌جای آن می‌توان سواحل زیبا و مناظر بی‌نظیری دید که شاید شبیه آن را تنها در جزایر مالدیو می‌توان یافت. یکی از زیباترین سواحل این بندر، ساحل نورانی است. ساحلی زیبا سرشار از شب‌تاب‌هایی که همانند الماس میدرخشند و دیدن آن خاطره‎‌ای به یاد ماندنی در ذهن شما بجا می‌گذارد. شب‌تاب‌هایی که زیر قدمهایتان قرار دارند و سوار بر امواج به این سو و آن سو حرکت می‌کنند و از همه جالبتر این که خالق این زیبایی ها باکتریهای دریایی هستند.

ساحل شب‌تاب یا نورانی

لذت تکرار نشدنی در کنار دریا بودن، شنیدن صدای دلپذیر امواج ، قدم زدن در ساحل و احساس کردن شن های گرم در زیر پاهایمان همیشه باعث میشود رفتن به کنار دریا یکی از اولین گزینه‌ها برای سفر باشد. حال فکر کنید تمام این زیبایی‌ها را در تلالو ذره‌های درخشان داشته باشید. برای داشتن چنین خاطره فراموش نشدنی می‌توانید به ساحل نورانی چابهار سفر کنید.

بندرچابهار مناظر طبیعی جذابی مانند؛ جنگل های حرا ،تالاب صورتی ،گل افشان ،کوه های مریخی دارد اما دیدن ساحل زیبای نورانی قطعا تجربه‌ی متفاوت و جذابی را برایتان رقم میزند. با سفر به این ساحل، اینبار قرار است تجربه ای متفاوت از در کنار دریا بودن داشته باشید و برای دیدن امواج زیبا این بار شب را انتخاب کنید. این ساحل مانند پدیده شفق قطبی بسیار نایاب است و در مناطق محدودی از جهان دیده می‌شود.

در شب هایی که مهتاب در آسمان نباشد و فضا خالی از نور باشد این ذره های درخشان بیشتر به چشم می آید و تلالو بی نظری را در برابر چشمانتان به تصویر میکشد. اما شاید مشتاق شده اید بدانید که این ذره های الماس گون درخشان چه چیزی هستند که اینچنین صحنه های زیبایی را ایجاد میکنند؟ این ها در واقع نوعی از پلانکتون و باکتری هستند که به علت خصوصیات زیستیشان که به زیست بوم آن منطقه نیز بستگی دارد، از خود نورهای آبی منتشر کرده و پدیده خارق العاده ای کم نظیر و دیدنی خلق میکنند.

موقعیت و زمان بازدید از ساحل نورانی

برای رفتن به این ساحل زیبا که در جنوب ایران واقع شده، باید به بندر چابهار که در فاصله 738 کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، سفر کنید. این ساحل در خارج از شهر و در نزدیکی کنارک واقع شده است، پس با توجه به فاصله زمانی یک ساعت و نیمی که باید طی کنید، زود حرکت نکنید و کمی پس از غروب راهی روستای تنگ شوید. دور بودن روستای تنگ از فضای شهری و تاریک بودن فضا، موجب شده که این الماسها به زیبایی بدرخشند.

بهترین زمان برای بازید این منظره یک یا دو ساعت پس از تاریکی کامل آسمان است. بهتر است برای لذت بردن از این فضای زیبا، فصل زمستان و پاییز را انتخاب کنید که آب و هوای چابهار کاملا بهاری است.

منشا نورهای ساحل شب‌تاب

این پدیده که در مکان‌های دیگری مانند؛ کامبوج، جزایر مالدیو، خلیج پورتوریکو، سوئد و جزایر هاوایی دیده می‌شود، کاملا یک دلیل علمی دارد و فقط ظاهر آن رویایی و خیالی است. اگر بخواهیم این پدیده را علمی بررسی کنیم، دلیل علمی این پدیده وجود باکتری ها و پلانگتون‌هایی در آب است که در راستای ساحل در یک خط حرکت می‌کنند و زمانی که موج ها به سمت ساحل می‌آیند باعث ایجاد این نورها می‌شوند. نام علمی این پدیده فیتوپلانکتون است.

این باکتری‌ها دسته‌ای از آغازیانندکه قابلیت تولیدمثل دارند و معمولا با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و تنها زمانی قابل مشاهده هستند که کنار یکدیگر قرار گرفته و منطقه ای پر از نور را شکل دهند. فیتوپلانکتون‌های موج سوار بعد از رسیدن به ساحل و فرود آمدن، از دریا جدا شده و تا چند دقیقه بیشتر دوام نمی‌آورند. ما بسیار خوشبخت هستیم که این پدیده نادر و شگفت‌انگیزطبیعی را در کشورمان داریم.

در حال حاضر این منطقه گردشگری و تجاری جذاب محل رفت و آمد بسیار شده است و اگر مورد حمایت بیشتری قرار گیرد و فضای توریستی آنجا گسترش پیدا کند میتواند بسیار سود آور و منطقه ای جذاب بر ای توریست های خارجی شود.

منبع: ایرنا