فیلم های هفته سوم مرداد همگی قصه‌هایی دارند که پس از مدت‌ها روایت می‌شوند؛ از «قلب رقه» که پس از چند سال دوری سینما از گروه داعش، قصه عاشقانه‌ای را روایت می‌کند تا «خانه شیشه ای» که پس از سال‌ها به پشت پرده زندگی یک خواننده پاپ می‌پردازد.

به گزارش همشهری آنلاین، فیلم هایی که از امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد روی پرده سینماها می‌روند، ژانرهای متنوعی دارند. هم در گونه کودک و نوجوان که چند ماهی بود خبری از این سبک فیلم‌ها روی پرده نقره‌ای نبود و هم یک فیلم اکشن سینمایی با درون‌مایه عاشقانه. ملودرام‌های اجتماعی نیز که پای ثابت اکران‌های هر هفته هستند، در بین فیلم های این هفته دیده می‌شوند.

تپش عاشقانه «قلب رقه» در میان آتش داعش

سینمای ایران پس از به وقت شام اثر شاخصی درباره داعش و تقابل ایرانیان با آنان، روی پرده نقره ای ندید. فارغ از برخی آثار کوتاه و مستند، فیلم سینمایی خاصی در این‌باره تولید نشد تا اخباری که هر چند وقت یک بار از نفوذ نیروهای ایرانی در دل داعش و پیش‌روی آن ها به گوش می‌رسید، بی آنکه دستمایه فیلم یا سریالی شوند در میان هزاران خبری که هر روز می‌شنیدیم، فراموش شوند. تقیانی‌پور در «قلب رقه» نیز مانند «نجلا»، قصه عاشقانه‌ای را محور روایت خود قرار داده و فضای کلی فیلم را حول آن پیش می‌برد. نکته‌ای که کارگردان در مصاحبه های خود مورد توجه قرار داده بود و آن وجه عاشقانه فیلم در دل بحران و التهاب بود

نخستین فیلم سینمایی خیرالله تقیانی‌پور اما نه تنها از این تقابل که از نفوذ نیروهایی ایرانی در بین داعشی‌ها می‌گوید. تقیانی‌پور در قلب رقه نیز مانند نجلا قصه عاشقانه‌ای را محور روایت خود قرار داده و فضای کلی فیلم را حول آن پیش می‌برد. نکته‌ای که کارگردان در مصاحبه های خود مورد توجه قرار داده بود و آن وجه عاشقانه فیلم در دل بحران و التهاب بود.

قلب رقه نخستین اکران خود را در جشنواره فیلم فجر سال گذشته تجربه کرد. در آن زمان نیز نقدهای مثبتی به دلیل توجه به ابعاد فنی و جلوه‌های ویژه، در جشنواره دریافت کرد. نکته ای که از فیلم‌هایی در ژانر اکشن، جداشدنی نیست و به گفته منتقدان قلب رقه در این بخش گام مهمی برداشته بود و همین باعث شد تا در بخش بهترین طراحی صحنه، بهترین جلوه های ویژه میدانی و بصری نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.

اصلی‌ترین کاراکتر قلب رقه، شهرام حقیقت‌دوست است. قهرمانی که با نفوذ در بخش رسانه تیم داعش، اطلاعات مهمی به ایران مخابره می‌کند و در این بین همسرش را که خیال می‌کرده از دست داده، پیدا می‌کند. شادی مختاری نقش مقابل حقیقت دوست را ایفا می‌کند. او اما نخستین تجربه جدی سینمایی خود را رقم می‌زند و پیش از این در دو سریال نیز ایفای نقش کرده بود.

بنیاد سینمایی فارابی یکی از سرمایه‌گذاران قلب رقه است و این چهارمین فیلم فارابی است که از ابتدای سال روی پرده سینماها می‌رود.

کمدی سفر پر ماجرا پس از ۳۰ سال برای بچه‌ها

این همان سفر پر ماجرای ۳۰ سال قبل نیست. همان که سیامک اطلسی نوشته و ساخته بود و مرحوم فردوس کاویانی در آن ایفای نقش کرده بود. این فیلمی در ژانر کودک و نوجوان است که قرار است پس از ۵ ماه، سومین فیلمی باشد که در این ژانر در سینماها اکران می‌شود.

سفر پرماجرا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حجت الله سیفی است. گروهی از بازیگران بزرگ‌سال در کنار بازیگران خردسال دارد و با تمرکز بر جذابیت های توریستی، بسیاری از مکان های تاریخی سراسر ایران را برای بچه ها در دل قصه خود معرفی می‌کند.

این فیلم درون مایه کمدی نیز دارد و به همین خاطر به سراغ برخی بازیگران با سبقه کمدی چون نیما شاهرخ‌شاهی، جلیل فرجاد و ... رفته است.

پس از سال‌ها، زندگی یک خواننده پاپ در «خانه شیشه‌ای»

امیر پورکیان هر چه در این سال ها و پس از حواشی ممنوعه، کمرنگ بود و دور از رینگ سینما نشسته بود، حالا همزمان هم سریال غربت را در نمایش خانگی منتشر کرده و هم خانه شیشه‌ای را پس از سه سال، روانه سینماها کرده است. خانه شیشه‌ای داستان زندگی یک خواننده پاپ است و شهاب مظفری نیز در آن ایفای نقش می‌کند.

این فیلم که جزئیات بیشتری به جز آن چه گفته شد از آن منتشر نشده، درحالی به باقی درام های اجتماعی روی پرده سینما اضافه می‌شود که موضوعی متفاوت دارد و پس از گذشت سال ها از اکران فیلم هایی چون سوپراستار، گل یخ، توفیق اجباری و ... قرار است به زندگی یک هنرمند و مصائب او بپردازد.

بهاره کیان افشار، امیر جعفری و پانته‌آ بهرام علاوه بر شهاب مظفری در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. نیما شعبان‌نژاد نیز پس از ممنوعه دومین همکاری خود را با پورکیان رقم خواهد زد.

پورکیان با ممنوعه نشان داد که دغدغه مسائل و آسیب های اجتماعی خصوصا در روابط انسانی را دارد. حالا همزمانی پخش یک سریال و اکران یک فیلم به کارگردانی او می‌تواند نشان دهد که پورکیان همچنان آن دغدغه را در آثارش دنبال می‌کند یا خیر.

منبع: ایرنا