حجت الاسلام مهدی شبان گفت: در انقلاب اسلامی در ۴۰ سال اخیر اتفاقاتی رخ می دهد تا مومنین واقعی به سمت خالصی و کسانی که نفاق پنهان دارند به سمت نفاق آشکار بروند. خداوند تکان‌های بزرگ و فشارهایی را در زندگی ایجاد می‌کند که انسان‌ها ایمانشان تقویت شود و کفر خفی که در وجودشان است بیرون بیاید.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، در شب نهم دهه اول ماه صفر زینبیه رسانه، حجت الاسلام مهدی شبان در خصوص ارتباط ارتقا درجه ایمان و سنت خالص سازی در میدان بلایا و مشکلات گفت: «جامعه مومنین و اهل حق وقتی در راه خدا حرکت می‌کنند باید قواعد و سنتهای حاکم در این حرکت را خوب بدانند در غیر این صورت ممکن است در میانه راه با مشکلاتی که در زندگی فردی و جمعی ایجاد می شود، نتوانند خوب تحلیل کنند و از مسیر حق منحرف شوند. یکی از سنتهای دائمی و همیشگی خداوند که در سرتاسر تاریخ بر همه افراد حاکم بوده سنت خالص سازی است. خداوند متعال در طول تاریخ و از ابتدای خلقت حضرت آدم، به دنبال این است که جامعه مومنین به خلوص برسد و مومنان واقعی قدر نهایی خود برسند. زیرا صرف اینکه ایمان داریم کافی نیست و این ایمان باید روز به روز رشد پیدا کرده و خالص شود. خداوند متعال با اتفاقات و ابتلائاتی که در زندگی فردی و اجتماعی افراد به وجود می آورد کمک می کند که این خلوص ایجاد شده و به مرتبه بالاتر بروند. و ما هر چقدر به ظهور حضرت مهدی قائم(عج) نزدیک می شویم سنت خالص سازی بیشتر در جوامع بروز پیدا می‌کند.»

حجت الاسلام شبان در ادامه برای تفهیم موضوع خالص سازی ایمان در جامعه به روایتی از حضرت نوح و یارانش اشاره کرده و گفت: «همانطور که می دانید حضرت نوح(ع) شیخ انبیا و پیرترین پیامبر بودند. حضرت ۳۰۰ سال تبلیغ دین کردند اما در این مدت تعداد کمی به حضرت ایمان آورده و در رکاب ایشان آمدند.

او افزود: البته ناگفته نماند در آن زمان طول عمر معمول انسان ها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بود. حضرت بعد از این دعوت به خداوند متعال عرض می کنند که این کافران توطئه و مومنین را اذیت می کنند. آنها را عقوبت بفرما. خداوند فرمودند به آنها مهلت بده. حضرت اطاعت می‌کنند و ۳۰۰ سال دیگر هم دعوت می کنند و بعد تعداد کمی ایمان اوردند. بعد از ۶۰۰ سال حضرت دوباره به خداوند می فرمایند اینها را عذاب بده. کسانی که حضرت نوح و یارانش را در حد کتک زدن هم آزار می‌دادند. خدواند باز هم ۳۰۰ سال مهلت دادند. تااینکه ۹۰۰ سال گذشت و باز هم تعداد کمی حضرت را همراهی کردند. ایشان از خداوند فرجی خواستند و خداوند هفت دانه خرما فرستادند تا مومنین آنها را بکارند و وقتی بعد از حدود ۷ سال بعد درخت خرما شد به فرج برسند. عده ای از مومنان در اطراف حضرت دلسرد شده و او را رها کردند.

ین سخنران ادامه داد: اینجاست که سنت خالص سازی خودش را نشان می دهد. بعد سال ها درختان بارور شدند و باز هم خداوند فرمودند حالا هسته های این ۷ درخت را بکارید. تعداد زیادی می شد و خیلی از مومنان که سال ها صبوری کرده بودند کنار کشیدند. عده ای هم ماندند و ایمانشان قوی‌تر شد. بعد از حدود ۵۰ سال نخلستانی پا گرفت و حالا خداوند متعال فرمودند حالا این درختان را قطع کنید و با چوب آنها کشتی در مسجد کوفه بسازید. خیلی ها تعجب کردند که اینجا دریا کجا بود که کشتی به کار بیایید. حضرت را تنها گذاشتند و عده قلیلی کنار ایشان ماندند. دقت کنید حالا حکمت های خدا را ببینید که ما با چشم بسته و کور این حکمت ها را درک نمی کنیم. چشم بصیرت می‌خواهد. به این صورت خداوند بنده های مومن خود را خالص سازی کردند. از این رو ما هر چقدر به سمت ظهور حضرت می رویم خداوند با حوادث و اتفاقات جوامع را به سمت خلوص و ایمان محض دعوت می کند و از آن طرف هم افراد خبیث به سمت خباثت محض می روند. در این مسیر است که آدم های خاکستری کم کم باید تکلیف خودشان را مشخص کنند.»

او از این روایات به حوادث اخیر در جامعه گریزی زد و گفت: «در انقلاب اسلامی در ۴۰ سال اخیر هم می بینیم که اتفاقاتی رخ می دهد تا مومنین واقعی به سمت خالصی و کسانی که نفاق پنهان دارند به سمت نفاق آشکار بروند. خداوند تکان های بزرگ و فشارهایی را در زندگی ایجاد می کند که انسان‌ها ایمانشان تقویت شود و کفر خفی که در وجودشان است بیرون بیاید. بعضی از بلاها بخاطر عقوبت گناه هاست اما بعضی از بلاها برای ترفیع درجه است. به قول شاعر هر که در این جمع مقربت تر است جام بلا بیشترش می‌دهند. از این رو حضرت اباعبدالله(ع) بالاترین بلاها را چشیدند تا بالاترین خلوص و ایمان را ظهور بدهند.»

در این مراسم از خیر دهه هفتادی عطیه مومنی که بانی مرکز تخصصی کودکان نیازمند پیوند مغز و استخوان بود هم تجلیل شد.