فیفا (FIFA) یک فرنچایز متوقف‌شده بازی‌های ویدئویی شبیه‌سازی فوتبال است که توسط شرکت الکترونیک آرتس کانادا و الکترونیک آرتس رومانی توسعه‌یافته و توسط ئی‌ای اسپورتس منتشر شده است. این سری بازی‌ها طبق رکوردهای جهانی گینس به‌عنوان پرفروش‌ترین سری بازی ورزشی در جهان شناخته می‌شود

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: پس از اعلام تغییر نام سری بازی‌های فوتبال FIFA به نام EA Sports FC توسط الکترونیک آرتز، فیفا اعلام کرد که در آینده بازی‌های فوتبالی جدیدی با نام FIFA عرضه خواهند شد. البته هیچ شرکتی جز EA حق ساخت یک بازی با برند FIFA را در اختیار نداشت.



دنیای بازی‌های ویدئویی

پس از به‌پایان‌رسیدن قرارداد شرکت EA و فدراسیون بین‌المللی فوتبال پس از سه دهه، حالا به نظر می‌رسد که این فدراسیون برنامه‌های دیگری برای برند FIFA در دنیای بازی‌های ویدئویی دارد.

EA Sports FC

سری بازی‌های ویدئویی فیفا EA Sports FC نامیده می‌شود. سازنده بلافاصله پس از جدایی عمومی خود از فدراسیون فوتبال، به آن بازگشت.

به گزارش the-sun فیفا قول داده که با یک توسعه‌دهنده دیگر وارد همکاری جدیدی خواهد شد، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.
در مارس ۲۰۲۳، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا اعلام کرد که اخباری در مورد یک سری جدید فیفا FIFA ۲۵ خیلی منتشر خواهد شد، اما هنوز نمی توان در مورد آن اطمینان داشت.

بیشتر بخوانیم :

کنایه مجری تلویزیون به این تصویر رئیس فیفا + ویدئو | اگر مهدی تاج بود

چگونه بهترین کنسول بازی را انتخاب کنیم؟

سری جدید با برند فیفا

مردم بلافاصله شروع به این گمانه‌زنی کردند که فیفا با Take-Two روی یک سری جدید با برند فیفا کار خواهد کرد، زیرا این شرکت رقیب اصلی EA Sports در فضای بازی‌های ویدئویی ورزشی است. اما هنگامی که Lego ۲K Goal قبل از حذف در ویترین فروشگاه آنلاین ظاهر شد، شایعات افزایش یافت.

فراخوان برای تغییر برند فیفا

مردم بر این باورند که تغییر برند فیفا فراخوان شده است، اما Take-Two همکاری با فدراسیون را در تماس اخیر خود رد کرده است.

استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two در مورد شایعات گفت که در حال حاضر همکاری با فیفا در میان نیست. این شرکت در حال حاضر یک سری فوتبال موفق به نام Top Eleven را روی موبایل دارد، اما استراوس ادعا می‌کند: ساخت یک تجربه عالی برای کنسول، فوق‌العاده دشوار است.

درحالی‌که به نظر نمی‌رسد او تمایلی به همکاری با فیفا داشته باشد، این همکاری را رد نکرده و گفته است: اگر این کار را درست انجام دهید، کاربران شما بسیار وفادار و بسیار جاافتاده عمل خواهند کرد.

بااین‌حال، او مشکلات کار بر روی یک بازی با برند فیفا را برای سرمایه‌گذاران توضیح داد و این مجوز را با دیگر عناوین ورزشی این شرکت مقایسه کرد.

ضرورت مذاکره با لیگ و اتحادیه بازیکنان

اشتراوس گفت: مذاکره با NFL، NBA یا MLB که در آن حداکثر باید با یک لیگ و اتحادیه بازیکنان مذاکره کنید، ساده نیست.

او اذعان می‌کند هنگام ایجاد یک بازی فوتبال، مجوز فیفا «با بازیکنان، تیم‌ها یا لیگ‌ها ارائه نمی‌شود»، زیرا برای هر یک از این‌ها باید مجوزهای متعدد دریافت شود.



چهار حرف روی یک جعبه!؟

اندرو ویلسون، مدیرعامل EA قبلاً گفته بود که مجوز فیفا فقط «چهار حرف روی یک جعبه» است و اشاره کرد که این در عصر دیجیتال چقدر معنی ندارد.

شایعه شده است که جدایی EA Sports و FIFA به دلیل درخواست یک میلیارد دلار (۸۰۰ میلیون پوند) فدراسیون در ازای نام آن بوده است.

درحالی‌که نام سری تغییر کرده، EA Sports FC همچنان بسیار موفق است؛ زیرا گیمرها همچنان به بازی سری محبوب EA Sports ادامه خواهند داد.