پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در جهت عدم وقوع جنگ است؛ و اگر این اتفاق به شکل متناسب صورت نگیرد آنوقت باید منتظر باشیم که اسرائیل تجاوز و تعارضات خود را نسبت به حریم و حاکمیت ایران به شکل روزانه انجام دهد و این یعنی جنگ.

به گزارش همشهری آنلاین،محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران: 1. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر صهیونیستی در قبال تعدی و تجاوز آن‌ها به حریم جغرافیایی ایران و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و مهمان رسمی کشورمان، اولا اقدامی در جهت دفاع مشروع به حساب می‌آید و ثانیا مانع و جلوگیری‌کننده از وقوع جنگ است. اساسا جنگ زمانی رخ می‌دهد که یک طرف به این اطمینان برسد که طرف دیگر نبرد، امکان درگیری و توانایی پاسخگویی و دفاع از خود را به هر دلیلی که باشد ندارد، چراکه اگر طرف مقابل امکان پاسخ متقابل و بازدارنده داشته باشد، اصولا جنگی آغاز نخواهد شد.

2. به طور کلی در منازعات نظامی و درگیری ها، متجاوز با این تصور، تخیل و تجسم که طرف مقابلش قدرت و توانایی دفاع از خود را ندارد، محاسبات تهاجمی خود را شکل می دهد و تهاجم عدوانی را کلید می زند. اگر جمهوری اسلامی در قبال تجاوز رژیم صهیونیستی که کلکسیونی است از نقض حاکمیت، تعدی به ارض کشور و ترور مهمان دولت یعنی شهید اسماعیل هنیه، پاسخ متناسب و درخور بدهد، آن وقت رژیم اشغالگر صهیونیستی اطمینان حاصل می‌کند که نباید به سمت جنگ و درگیری با ایران برود. چرا که با این کار، جمهوری اسلامی ایران توانایی و قدرت خود در قبال هرگونه تعدی و تجاوز را به رخ طرف مقابلش که رژیم موقت صهیونیستی باشد، کشیده است.

3. کسانی که گمان می‌برند پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب جنگ و درگیری می‌شود و این هراس را دارند که اگر ایران در راستای پاسخ مشروع و حق قانونی خود اقدام کند، آتش جنگ برافروخته می‌شود، اساسا درک و فهم عمیقی از پدیده‌ای به نام جنگ ندارند. تاریخ جنگ‌های جهان را چنانچه بررسی کنیم و مورد واکاوی قرار دهیم، خواهیم دید که هیچگاه یک جامعه قدرتمند، اسیر و مغلوب جنگ نشده و در نقطه مقابل، اگر با چالشی مواجه شود با قدرت پاسخ می‌دهد و همین پاسخ محکم و قدرتمند مانع از وقوع جنگ می‌شود و امنیت را به ارمغان می آورد.

4. فراموش نکنیم که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی در جهت عدم وقوع جنگ و در راستای ممانعت از ادامه درگیری ارزیابی شود. اگر کنشگری ما علیه تجاوز آشکار صهیونیست ها به شکل متناسب صورت نگیرد، آن وقت باید منتظر باشیم که اسرائیل تجاوز و تعرض خود را نسبت به حریم و حاکمیت ایران به شکل روزانه انجام دهد و اتفاقا این یعنی جنگ.

5. لذا با اطمینان خاطر میتوانیم بگوییم که ایران به دنبال جنگ و درگیری در منطقه نیست و پاسخ درخور و مقتدرانه به صهیونیستها عاملی است که از وقوع درگیری های آتی جلوگیری می‌کند، بازدارنده خواهد بود و امنیت ایجاد می کند.