پس از سقوط ارزش لیره سوریه و ناگزیر بودن از حمل حجم زیادی اسکناس و ناتوانی دستگاه‌ها شمارش از انجام وظیفه خود به دلیل کهنه و مستعمل شدن اسکناس‌ها، بسیاری از معاملات تجاری در سوریه اکنون با وزن کردن پول و نه شمارش آن انجام می‌شود،

به گزارش همشهری‌آنلاین، «عماد غنمه»، تاجر سوری از دمشق، در تماس تلفنی با العربی الجدید، می‌گوید: وزن کردن اسکناس حتی در دادوستدهای خُرد و کوچک در مناطق تحت کنترل دمشق به امری رایج تبدیل شده است، زیرا شمارش پول و زمانبر است.

این تاجر سوری که در زمینه لوازم خانگی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: شمارش پول احتمال خطا را افزایش می‌دهد، زیرا ما در مورد مبالغ زیاد صحبت می‌کنیم، مثلا قیمت یک ماشین لباسشویی حدود ۶ میلیون لیره و یک یخچال ۱۱ میلیون لیره است و اگر به صورت دستی اسکناس‌ها را شمارش کنیم، زمان زیادی می‌برد و ممکن است اشتباه کنیم و مجبور به شمارش دوباره شویم.

وی می‌افزاید: دستگاه پول‌شمار در اکثر فروشگاه‌های عمده فروشی و لوازم برقی و خانگی وجود دارد اما اسکناس‌های قدیمی و مستعمل را نمی‌توان با آن شمارش کرد بنابراین وزن هر بسته پولی تعیین می‌شود به طور مثال یک بسته پنج هزار و یک بسته دو هزار لیره‌ای با ترازوهای دقیق وزن می‌شود، ما مدتی است که این کار را می‌کنیم.

این شهروند سوری با اشاره به اینکه در صورت وجود برچسب بر روی برخی اسکناس‌ها به دلیل افزایش وزن، آن را کنار می‌گذاریم، گفت:وزن بسته‌ اسکناس‌های درشت سوریه را فروشندگان و حتی اکثر مشتریان به ویژه دلالان منازل، خودرو و یا لوازم خانگی می‌دانند.

وی تصریح کرد: وزن یک بسته ۵۰۰ هزار لیره‌ای با اسکناس‌های ۵ هزار لیره‌ای ۹۸ گرم، وزن بسته ۲۰۰ هزار لیره‌ای با اسکناسر ۲ هزار لیره‌ای ۱۰۰ گرم و وزن بسته ۱۰۰ هزار لیره‌ای با اسکناس ۱ هزار لیره‌ای ۹۷ گرم است و وزن یک بسته ۵۰ هزار لیره‌ای با اسکناس ۵۰۰ لیره‌ای به ۱۰۲ گرم می‌رسد، اغلب با اسکناس‌های کوچک معامله نمی‌شود اما با این وجود وزن آن هم محاسبه شده است به طور مثال یک بسته اسکناس ۱ هزار لیره‌ای با اسکناس یکصد لیره‌ای حدود ۱۴۰ گرم است.

ارزش هر دلار آمریکا در دو بازار الحریقه و المرجه در دمشق به حدود ۱۵ هزار لیره رسیده است.

«محمد حاج بکری»، کارشناس اقتصادی سوری، در سخنانی به العربی الجدید گفت: تورم افسارگسیخته موجب شده پول سوریه به کاغذ پاره تبدیل شود لذا وزن کردن آن جای تعجب ندارد.

وی تصریح کرد: قیمت خودروی کیا کره جنوبی مدل ۲۰۱۱ حدوداً امروز حدود ۲۰۰ میلیون لیره است و قیمت یک خانه در حومه دمشق بین ۳ تا ۴ میلیارد لیره است، چطور می‌توان این حجم از پول را شمارش کردخصوص اگر قطعات چسبنده یا اسکناس قدیمی در بین بسته‌ها وجود داشته باشد لذا مناسب‌ترین راه، وزن کردن آن با ترازوی الکترونیک دقیق است که اکنون در کنار دستگاه پول‌شمار در مغازه‌های بزرگ یافت می‌شود.

بکری گفت: تورم سالانه در سوریه بیش از ۱۵۰ درصد است به طوری که ارزش دلار امریکا در سال گذشته ۷ هزار لیره بود اما اکنون به حدود ۱۵ هزار لیره رسیده است.

منبع: شفقنا

برچسب‌ها