سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه، درباره آخرین اقدامات این سازمان، طرح های اجرا شده و برنامه های پیش رو توضیح داده است.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: آن طور که سید محمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید، ایجاد ظرفیت ۷۷۰۰ نفری برای نگهداری، مهارت آموزی و توانمندسازی معتادان متجاهر در مراکز یاورشهر، اهدای ۱۵۰۰ جهیزیه به خانواده‌های نیازمند و ساماندهی روددره فرحزاد، بخشی از اقدامات این سازمان در رسیدگی به آسیب های اجتماعی و اجرای برنامه های مشارکتی بوده است.

توجه ویژه به آسیب های اجتماعی

ساماندهی روددره فرحزاد، یکی از آخرین و البته مهمترین اقدامات مدیریت شهری برای کاهش آسیب های اجتماعی بوده است. آن طور که سید محمد نقیب می گوید، بهره برداری از این روددره به عنوان فضای تفریحی برای خانواده‌ها، مهر ماه امسال انجام می‌شود. نقیب می‌گوید: هر روز حدود ۱۰۰۰ معتاد متجاهر در این روددره حضور داشتند و علاوه بر ایجاد چهره زشت در این نقطه از شهر، امکان استفاده از یک فضای تفریحی را از مردم گرفته بودند. با اقدامات انجام شده، این کلونی از بین رفته و از مهرماه مردم می‌توانند از فضایی شبیه به دربند و درکه در این محدوده استفاده کنند. او از ادامه‌دار بودن صیانت و پاکسازی روددره فرحزاد در آینده و حضور فعال شهرداری و فراجا برای حفاظت از این مکان خبر می‌دهد.

ساماندهی معتادان متجاهر

جمع آوری معتادان، متکدیان و کارت خواب‌ها از سطح شهر، یکی از اقدامات مدیریت شهری برای رفع معضلات اجتماعی در شهر محسوب می‌شود. نقیب می گوید: پیش از این در بعضی محدوده‌ها، به خصوص فاصله میدان قیام تا میدان محمدیه، به دلیل حضور معتادان متجاهر، امکان تردد شهروندان وجود نداشت. با اجرای ۳ مرحله طرح جمع آوری و ساماندهی این افراد، شهرداری تهران برای رفع این معضل تلاش کرده است. آن طور که نقیب می‌گوید، پیش از این مرکزی برای نگهداری و توانمندسازی معتادان وجود نداشته در حالی که با ساخت ۱۰ مرکز یاورشهر در مناطق مختلف پایتخت در این دوره از مدیرت شهر، ظرفیت مناسبی برای ساماندهی این افراد ایجاد شده است. مردم هم می‌توانند با تماس با سامانه ۱۳۷، درباره حضور معتادان متجاهر در محله‌ها اطلاع رسانی کنند تا نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی آنها اقدام شود.

کارآفرینی برای ۱۵۰۰ معتاد

مراکز یاورشهر قرار است در کنار نگهداری از معتادان، در مهارت‌آموزی و توانمندسازی آنها هم یاری برسانند تا در نهایت با کارآفرینی و اشتغالزایی، این افراد به استقلال برسند. سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری می‌گوید: هفته گذشته در یاورشهر منطقه ۹، ظرفیت ۳۰۰ نفری برای کارآفرینی معتادان ایجاد شد. تا پایان شهریور ماه، با ایجاد ظرفیت در بقیه مراکز یاورشهر، برای ۱۵۰۰ معتاد کارآفرینی ایجاد خواهد شد. آن طور که نقیب می‌گوید، همه افرادی که نیاز به کمک و امدادرسانی دارند توسط شهرداری تهران پذیرفته می‌شوند و هیچ گروهی نیست که به شهرداری معرفی شود و این نهاد کمک به او را نپذیرد. نقیب می‌گوید: ظرفیت نگهداری از ۷۷۰۰ معتاد در مراکز یاورشهر ایجاد شده و در حال حاضر حدود۶۸۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند بنابراین هنوز ظرفیت پذیرش افراد بیشتر را داریم.

راه‌اندازی ۵ مرکز جامعه‌پذیری برای بهبودیافتگان تا پایان شهریور

بعد از جمع‌آوری معتادان و انجام غربالگری‌های لازم، این افراد بر اساس حکم قاضی ۶ ماه در مراکز یاورشهر مراحل درمان را طی می‌کنند. در این مدت مهارت‌آموزی و توانمندسازی آنها هم در دستور کار است. اما بعد از ۶ ماه چه اتفاقی برای بهبودیافتگان می‌افتد؟ آن طور که نقیب می‌گوید، بعد از تکمیل چرخه بازپروری معتادان، مراکز جامعه‌پذیری آماده خدمت‌رسانی به بهبودیافتگان خواهند بود. نقیب می‌گوید: ۵ مرکز جامعه‌پذیری که هر کدام ظرفیت حدود ۵۰ نفر را دارند، در هفته پایانی شهریور ماه راه‌اندازی می شوند. امیدواریم این تعداد تا پایان سال افزایش پیدا کند. او از اقدامات اولیه برای راه‌اندازی یک مرکز جامعه‌پذیری ۳۰۰ نفره در منطقه ۲۰ خبر می‌دهد و می‌گوید: این مرکز در حوالی صالح‌آباد فعال می‌شود و تاکنون مراحل ایجاد ۴ سوله وسیع در این مرکز پیش رفته است.

ایجاد ۳ همراه‌سرای جدید برای اسکان همراهان بیماران

با اضافه شدن ۳ همراه‌سرای جدید در مرکز شهر برای اسکان همراهان بیماران، تعامل شهرداری تهران با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه به ثمر می‌نشیند. سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید: هر ۳ همراه‌سرا در منطقه ۶ فعال می‌شوند چرا که بیشترین معضل اسکان همراهان بیماران به دلیل قرارگیری بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و شریعتی در این محدوده، در این منطقه مشاهده می‌شود. با ایجاد این همراه‌سراها، به اندازه ۵۰ درصد ظرفیت فعلی بر ظرفیت اسکان همراهان بیماران افزوده می‌شود. آن طور که نقیب می‌گوید، همراهان بیماران از طریق مددکاری بیمارستان با ارائه مدارکی، معرفی‌نامه اسکان در همراه‌سرا دریافت می‌کنند و می‌توانند تا پایان مدت بستری بیمار، در این مراکز اقامت داشته باشند.

۳۹ مرکز پویاشهر برای آموزش کودکان کار و خیابان

در مناطق مختلف شهر، ۳۹ مرکز پویاشهر با هدف تدریس و آموزش کودکان کار فعال شده است. نقیب با اشاره به افتتاح یکی از این مراکز در منطقه ۱۸ در ماه گذشته، نسبت به راه‌اندازی پویاشهر در منطقه ۱۵ تا پاییز امسال ابراز امیدواری می‌کند. او می‌گوید: در ۳۹ مرکز پویاشهر، خدمات آموزشی برای ۷۰۰۰ کودک کار ارائه می‌شود. کودکان اتباع مجاز هم در این مراکز پذیرش می‌شوند که البته تعداد آنها قابل توجه نیست.

برآورده شدن آرزوی ۲۶۵ کودک کار در خیمه یاری

چند هفته‌ای است که طرح ویژه محرم شهر در میدان آزادی در حال برگزاری است. نقیب با اشاره به برپایی خیمه یاری در این طرح، از تلاش سازمان خدمات و مشارکت‌های شهرداری تهران برای برآورده کردن آرزوی کودکان کار خبر می‌دهد. او می‌گوید: آرزوی ۲۶۵ کودک کار با مشارکت و همراهی خیرین و مردم در خیمه یاری برآورده شده است. ۱۳۶ زندانی زن جرائم غیرعمد هم با حضور خیرین آزاد شده‌اند در خیمه یاری ۹۵ کمک‌هزینه جهیزیه برای نیازمندان از طریق واریزی‌های مردم و خیرین آماده اهدا شده است.

منبع: روزنامه همشهری